Туроператори менте привличат клиенти във Фейсбук. Това каза Даниела Стоева, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), цитирана от Монитор.
По думите й това става най-често със специални страници предназначени за конкретно пътуване. Тя обясни още, че много често това са хора, които познават някоя дестинация и са разработили програма и начин за резервация на нощувки и я предлагат. И така набира клиентите през специални страници в социалната мрежа създадени за някое пътуване. 

Сред организаторите има и сдружения. Според експерта голяма разлика в цената няма, дори в някои случаи е по-висока. Основните дестинации по които се правят екскурзиите са към Балканските страни, но има и по-далечни и екзотични дестинации.
 
Потребителят няма никаква защита ползвайки подобен пакет, защото търговецът е не законен, категорична е Стоева. И пояснява, че в много от случите дори не е търговец, а физическо лице, а плащанията отиват в лична банкова сметка. Според нея потребителите не знаят дали туроператорът е законен или не, защото те не го проверяват, а резервират пътуване, което просто им харесва.

Когато установим подобни случаи дори няма към кой да се обърнем, защото в повечето случаи предоставящите услугата са физически лица, обясни представителят на УС. И поясни, че не може да се сигнализира Комисията за защита на потребителите, защото тя проверява само фирми.
По-сериозен проблем създават структури, които организират пътувания за обучения и конференции, каза Байко Байков, председател на АБТТА. И посочи, че например една ПР агенция например може да организира за свой клиент пътуване с настаняване, което е туристическа дейност и трябва да имат нужната регистрация.

Асоциацията посочи още, че може да има увеличение в цената на пакетите, заради нов гаранционния фонд, който може да бъде създаден. Той е заложен в промени в закона за туризма, които бяха публикувани в последния работен ден на миналата година. Байков поясни, че не може да се каже какъв ще е ръстът в цената, защото в нормативната база не е заложена таксата, която туроператорите ще плащат. До сега в пакета, който потребителите си купуват влизат няколко задължителни застраховки, които представляват общо около 6 на стой от стойността на продукта.

Според бранша създаването на гаранционен фонд, който допълнително да защитава правата потребителите не е нужно. Те дадоха пример с последния фалират туроператор „Алфатур“, при който за около 20 дни всички засегнати потребители са били компенсирани.
 
Байков обясни, че поне 2 пъти по-сериозно са защитени правата на потребителите според българското законодателство отколкото регламентът в други европейски страни.

Случаите на фалити и проблеми при организирани пътувания от туроператор, както и множеството сигнали и жалби към Министерството на туризма и Комисията за защита на потребителите през последните години, ясно показаха, че потребителите на туристически услуги се нуждаят от по-голяма защита, посочат от ведомството в отговор на позицията на бранша. От министерството обясняват още, че е направен анализ на опита на страните-членки на ЕС на регулаторните режими за защита на потребителите, които ползват услугите на туроператор. Според него само в 4 държави действа единствено застраховка без други механизми, единствено фонд има в 3 държави, а само банкова гаранция в една. В повечето страни туроператорите имат възможност да избират между един или повече механизми, като в някои случаи се въвежда изискване за комбинирането им в зависимост от параметрите на тяхната дейност.