Видеоклипове ще поставят в реална ситуация кандидат шофьорите, а на случаен принцип ще се избира маршрутът за изпита. Това са част от новите правила за взимане на книжка, съобщи БНТ.

По време на теоретичния изпит курсистите ще трябва да предвиждат опасностите на пътя и да имат бърза преценка. Промени ще има и при изпита по кормуване.

Новите правила имат за цел да доближат максимално шофьорите до реални ситуации. Целта е да се пресече познатата практика до момента - листовките да се наизустяват.

Кандидат-шофьорите ще трябва да преценят как да реагират, ако попаднат в ситуация със заледен път или видимостта е почти нула. Клиповете ще могат да се видят три пъти, след това курсистите ще трябва да отговорят на поставения въпрос.

Още това лято Калоян се надява да изкара шофьорска книжка. Веднъж вече е късан на теория, сега ще трябва да се яви по новите правила.

"Веднъж ме скъсаха на листовките с 86 точки, но смятам, че ако интерактивно може би ще бъде по-разбираемо. Ще бъде по-лесно. Няма да е суха теория. Ще виждаме в практиката какво се случва", казва Калоян Бузлушки.

"Това нещо ще предотврати масовото зубрене на изпитните тестове. В момента курсистът въобще не го интересува да знае. Той иска да назубри теста, да изкара изпита и да се добере да заветната книжка", каза Красимир Георгиев - председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Практиката, обаче, показва, че теорията не винаги отговаря на действителността по пътищата на страната. Калоян споделя, че един от основните проблеми, който е забелязал е свързан с това, че шофьорите не спазват правилата за предимство.

Целта на новите интерактивни клипове е да доближат максимално кандидат-шофьорите до реална пътна обстановка, за да тестват реакциите им в опасни условия като например мъгла или заледяване. Разиграни са ситуации с пешеходци, велосипедисти, както и инциденти по магистрала и в тунел.

"Клиповете са разработени от университетски екипи и тяхното съдържание е консултирано с школите за провеждане на изпити", каза Димитър Недялков, заместник-министър на транспорта.

"Кандидатът ще има право три пъти да прегледа клипа и след като се увери, че е подготвен ще потвърди и ще му бъде зададен въпроса. Искаме да преценим кандидата дали разбира ситуацията, която се случва около него и дали може да предвиди рисковите ситуации", каза Бойко Рановски - ИА "Автомобилна администрация".

Видеоматериалите са включени в листовките само за категория "В".

До момента са въведени общо 60 интерактивни клипа като след време техния брой може да се увеличи. Системата е разработена по модел, който е въведен в Германия.

От Автомобилна администрация се надяват с новите листовки да се повишат знанията на кандидат-курсистите.

"Няма човешка намеса, няма намеса на служител на ИА ,,Автомобилна администрация" . На 99 процента изпита по теория не може да се вземе от неподготвен кандидат или неграмотен", каза Бойко Рановски - ИА "Автомобилна администрация".

"Въвеждането и използването на такива клипове води до намаляване на инцидентите по пътя и със сигурност е добро за обществото", каза Димитър Недялков - заместник-министър на транспорта.

Промени се очакват и при изпита по кормуване. Маршрутът, по който ще преминава курсистът, ще се избира не от изпитващия както е до сега, а по електронен път на случаен принцип чрез таблет.

"Това ще принуди инструкторите и школите не да карат по няколко улички и после да извиват ръцете на изпитващия да прави изпита по тези улички, а ще трябва да карат и из цяла София. От мен ако зависи изпитът бих го направил да обхване магистралата", каза Красимир Георгиев - председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Очаква се новата електронна система да влезе в сила най-рано на 1 август.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук