„От януари най-вероятно ще е увеличението на заплатите на учителите. Заложено е увеличение на средствата от 330 милиона лева. Всяка от следващите години ще има такова увеличение“, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев в предаването "Денят на живо" по Канал 3 относно повишението на минималната учителска заплата до 920 лева. Имаше вариант то да се случи и от 1 октомври, но това едва ли ще стане.

По думите му трябва да се инвестира в учителите, защото тяхната липса е проблем.

„Недостиг на учители и в момента има. През следващите 10 години ще е още по-зле. Затова предприемаме действия.

Световната практика показва, че най-добрите ученици стават учители. И се надяваме да успеем да ги мотивираме.

Основните заплати са 920 лева. Има училища, които имат възможност да предложат и повече. Това беше и основна задача за нас. Да увеличим именно най-ниските заплати.

Учителската професия  е нежелана – има го този проблем и в други страни. Защото младите хора не търсят предвидимост. Затова трябва учителската заплата да е по-ниска от средната“, обяви Красимир Вълчев.

Относно резултатите от матурите той коментира:

„Въпреки че като цяло имаме по-високи резултати, не можем да правим генерални изводи. Учителят е основният фактор. Ако нямаме мотивирани учители, не може да очакваме и резултати.

Много ми се иска да кажа, че в резултат на дългогодишната ни работа, имаме по-добри резултати, но това не е така.

Не казвам, че не съм доволен от резултатите от матурите, не можем да правим заключения“, допълни просветният министър.

Той коментира и възможността за промяна в матурите.

„Националното външно оценяване е необходимо заради няколко неща. Да оценим нивото на компетентност. До колко има грамотност на учениците. Необходими са и за да направим и анализ на резултатите на всяко едно училище“, каза още Вълчев.

Той обясни, че се обмисля възможността училища с по-добри резултати да започнат да бъдат стимулирани, включително финансово.

„В закона е възприет подходът, че всички училища трябва да бъдат подкрепяни. Обсъждаме при тези, които имат по-добри резултати, може да се дават премии. Тези с по-лоши резултати, също обаче биват подкрепяни.

Правим оценки, които ще помогнат на училищата да подобрят своите показатели. Опитваме да насърчим всяко едно училище да полага повече усилия.

Може би догодина може да възприемем подобен подход. Ние и в момента имаме такъв механизъм, но не е свързан с финансиране.

Целта обаче не е да класираме училищата, а всяко едно от тях да работи по-добре“, добави министърът.

Конкретно за изискванията за промени в самата форма на матурите той обясни.

 „Нямаме точно такова изискване от ЕК за намаляване на тестови задачи. Изискването е да се намалява заучаването. В тази насока ще бъдат промените – промяната на това, което се мери.

В известна степен това, което ще се увеличи са текстовите задачи“, обясни Вълчев.

Относно детските градини и видео наблюдението той каза:

„Видео наблюдение може да се случи само ако има пълно съгласие между колектива и родителите. Аз казах, че не е проблем да има в коридори и подобни помещения. Но когато говорим за стаите с деца, аз имам малко съмнение“, каза Вълчев и изтъкна, че мисли така заради разрушаващото се доверие по този начин.

„Доверието е ключово. И важна част от работата ни е да се гради това доверие. Да се проверява всеки сигнал и т.н.“, каза още министърът.

 „Въвеждаме поетапно новите програми във всеки един клас. Опитваме да ги обсъдим всички. Но е трудно, защото имаме много хора, само в нашата система са 90 хиляди.

Имаме за съжаление недомислици в учебниците. Гледаме да държим отговорни виновниците. Има проблеми и свързани с издателствата. Смея обаче да твърдя, че учебниците са по-добри. И наскоро гледах един учебник от 90-те години“, каза още министърът.

„Училището избира учебниците, Министерството ги оценява. В последните 10 години ние сме намалили цената на комплект учебници“, категоричен бе министърът на образованието.