Пътни знаци и мантинели на стойност над почти 7,5 млн. лв. са били повредени безвъзвратно или откраднати през миналата година. Това сочат данни на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), предоставени на „Монитор“.

Само откраднатите пътни знаци за периода са 732, като стойността им се изчислява на близо четвърт милион лева (248 хил. лв.). Освен това за 12-те месеца на миналата година по републиканските пътища при пътно-транспортни произшествия или след умишлено увреждане са

унищожени 1269 пътни знаци на обща стойност над 623 хил. лв.

При катастрофи с моторни превозни средства са унищожени и над 52,3 км мантинели за над 6,6 млн. лв. Откраднатите мантинели са 48 метра за 3019 лв.

Голяма част от унищожените при пътно-транспортни произшествия или откраднати от недобръвестни граждани знаци и мантинели са възстановени през миналата година със средствата, вложени през 2020 г., уточняват от АПИ.

За пътна безопасност - знаци, ограничителни системи и маркировка, на еврепейско ниво се предвиждат средно около

10% от средствата за поддържане на пътната инфраструктура,

уточняват от ведомството.

Бюджетът на Агенция „Пътна инфраструктура“ за 2021 г. за поддържане на пътната инфраструктура е около 250 млн. лв., като от тях 80 млн. лв. са заложени за зимно поддържане.

От оставащите 170 млн. лв. са предназначени за текущ ремонт и поддържане средства, за пътна безопасност - пътни знаци, ограничителни системи и пътна маркировка, се предвижда да се отделят приблизително 10% или около 17 млн. лв.

Според председателя на Българска бланшова камара „Пътна безопасност“ Николай Иванов в последните години са били подменени немалко от знаците, основно по автомагистралите и първокласните шосета.

„Вече се прави и паспортизация на знаците, като се записва датата на поставяне, фирмата производител и експлоатационният му срок. Най-качествените знаци имат гаранция на фолиото от по 25-30 години“, каза той и добави, че и у нас има такова производство и

немалка част от продукцията се продава в чужбина.

По думите му, проблемът с пътните знаци е в основно в населените места и там броят на старите е доста голям. Иванов добави, че в някои общини нерядко поръчват некачествени знаци, които бързо стават негодни.

„Обикновено те се правят от малки фирми и това е честа практика в малките общини“, поясни браншовикът и припомни, че добрата видимост на знаците е един от факторите за безопасност по пътищата.

Иванов смята още за необходимо да се удвоят средствата за подмяна на старите пътни знаци и мантинелите, неотвоговарящи на съвременните изисквания.

Според него делът на тези инвестиции у нас трябва да бъде 20% от целия бюджет, отпускан за поддържане на пътната инфраструктура, което е 2 пъти повече от препоръчвания от минимум.