Премиерът Кирил Петков коментира бламирането на парите на пътните строители от Народното събрание.

Във Facebook той написа, че е обещал на строителните фирми, че 655 милиона лв. ще бъдат разплатени веднага, и останалите 50% - след проверка и одобрение на парламента.

"Това решение гарантираше, от една страна, 655 милиона лв. веднага за строителите, а от друга - работещ механизъм за прозрачно изразходване на средствата пред очите на цялото общество. "Продължаваме промяната", БСП и "Демократична България" направиха точно това, което днес обещах на строителните фирми. За съжаление, "Има такъв народ" гласуваха против това предложение!", допълва в поста си премиерът Кирил Петков.

Премиерът допълва, че предложението за частичното разплащане към строителните фирми ще бъде внесено повторно още в днешния ден.
 
Народното събрание отхвърли три проекта за решение, оставяйки "на трупчета" казуса с поддръжката на пътищата и разплащането на дължимото към пътните строители.
 
Гласуването на проектите за решение се проведе по късна доба (около 23:30 часа), като продължилите над два часа дебати се оказаха безплодни заради взаимно блокиране между управляващите формации "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ".

Вчера Комисията по конституционни и правни въпроси към Народното събрание прие проект за решение парламентът да предприеме действия във връзка с опасността Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да изпадне в невъзможност да поддържа пътната мрежа в страната. Тази невъзможност е надвиснала заради неразплатени около 1.1 млрд. лв. на пътностроителните фирми за вече извършени от тях дейности по текущ ремонт и поддръжка на пътищата.
 
Проектът за решение предвиждаше веднага да бъдат разплатени 50% от дължимите суми (около 550 млн. лв.) по сключените договори за текущ ремонт и поддръжка, а останалите 50% от дължимото да бъдат разплатени, когато се установи, че строителните дейности са реално извършени.

В предложението беше предвидено да се разплатят и 100% от задълженията към пътните фирми за поставени мантинели, пътни знаци и хоризонтална маркировка.

Спешността на проблема идва от това, че 34 договора за текущ ремонт и поддръжка с пътните фирми са прекратени с анекси, част от които влизат в сила на 29 април, а други - на 30 юни, като действието на договорите първоначално е било до 2023 и 2025 г.

Освен отхвърлянето на проекта за решение, предложен от правната комисия, депутатите не приеха и докладите на Комисията по регионално развитие, както и първоначалното предложение по темата, внесено от депутати от "Продължаваме промяната", "Има такъв народ" и БСП, пише epicenter.bg. 

Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната" изрази становище като вносител на предложението, че е налице "много заплетен казус", заплетен през 2018-2019 г. при управлението на ГЕРБ, когато АПИ, която трябва да подписва договори по текущ ремонт и поддръжка, всъщност е започнала да разширява обхвата на договорите и започва да извършва ново строителство, реконструкция и основни ремонти.
 
По този начин се заобикаля ЗУТ, затова сме в това състояние в момента. Договорите, които са стойност 710 млн., в един момент през миналата година стават за 3.3 млрд. лв. Ставаме заложник на тези обстоятелства и трябва да решим дали да решим сега казуса, за да има пътна поддръжка, или да продължим проверката на самите договори. Междуведомствена комисия между МФ и МРРБ проверява договорите, но това отнема време, а сега трябва да се приеме решение, но много е важно да има контрол и той да е в Народното събрание.