„Не сме виждали съпротива от страна на управлението по отношение на Зелената сделка през последните години. По-скоро темата се използва за евтини политически дивиденти. А тук въпросът не е дали, а кога и по какъв начин тя ще се осъществи“. Това заяви ръководителят на българските социалисти в ЕП Петър Витанов в предаването „Брюксел 1“ по Bulgaria On Air.

„Най-важното за мен като социалист е тази икономическа трансформация да не се случи за сметка на най-бедните и най-уязвимите хора”, каза още той.

Една от темите в предаването беше изискването на ЕС за нулеви емисии на автомобилите, произведени след 2035 г., което на практика означава край на двигателите с вътрешно горене. Чистият транспорт е част от Зелената сделка и постигането на въглеродна неутралност в Европа до 2050-а. 

Витанов подчерта, че конвенционалните автомобили няма да излязат от употреба, но общата тенденция е за преминаване към електрически.

„Петте най-големи производители на автомобили са обявили, че приключват с производството на двигатели с вътрешно горене в различен порядък – някои от 2025-а, други от 2040-а или 2050-а.

Проучванията показват, че дори без допълнителните стимули, които ЕС дава за алтернативно придвижване с цел намаляване на вредните емисии, през 2026 г. цените на електрическите автомобили ще бъдат изравнени с цените на тези с двигатели с вътрешно горене“.

Евродепутатът разясни, че преминаването към електрическите автомобили е комплексно и ще бъде стимулирано от ЕС чрез редица мерки. Една от тях е социално-климатичният фонд, който предвижда компенсации за най-бедните.

„В момента в Европа има 34 милиона души, които са енергийно бедни и бедни по отношение на мобилността. Затова ЕС е отделил средства. За България те са 2.8 млрд. евро, които ще бъдат разходвани от 2025 до  2032г., за да можем да преодолеем този шок и да не се наложи бедните да платят цената.

Нашата цел е да има колкото се може повече средства, за да стане тази трансформация безболезнена - тук не става дума само за автомобилите, а за цялостна икономическа трансформация“, каза още Витанов.  

Основният проблем на България по отношение на Зелената сделка са въглищните централи, чието бъдеще продължава да бъде неясно.

„ГЕРБ управляваха 12 години и този въпрос не беше поставен. Истината е, че до март 2021г. проблемът беше замитан под килима. България е единствената държава в ЕС, която нито е спряла, нито е посочила кога ще спре въглищните централи, нито е удължила срока за тяхната експлоатация.

Изпуснахме срока за дерогация, който беше до 2019“, каза Витанов и даде за пример Германия и Румъния, които са договорили удължаване на живота на въглищните си централи съответно до 2038 и 2032 г.

„След 2025 г. няма да има възможност за държавно финансиране и по един естествен път, особено с цената на емисиите, която скочи двойно, ще бъде невъзможно централите да работят. Правителството на ГЕРБ не посочи решения. Те просто оставиха хората в абсолютно неведение. И това не беше почтено, беше популизъм“.

Витанов изтъкна, че в централите работят високоинтелигентни професионалисти, инженери, които си дават сметка какво се случва и не бива да бъдат заблуждавани от политиците. „Те знаят, че няма как „Мариците“ да просъществуват в дългосрочен порядък. Но отдавна трябваше да бъде изготвен един средносрочен 10-15-годишен план,  за да видим, в какво ще се фокусираме, в какви производства, тази работна сила къде ще отиде.

Маришкият басейн е чудесен откъм инфраструктура, там има нужда от нови технологии, от високотехнологични производства. Решението е енергийна ефективност, интеграция на пазарите, възобновяеми енергийни източници, нови технологии, водород, атомна енергетика“, каза още Витанов.  
 
За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП: https://www.socialistsanddemocrats.eu/