След дълго чудене и умуване пловдивските таксиметрови фирми се престрашиха да вдигнат тарифите, за да могат поне малко да догонят литналите нагоре цени на горивата. Както винаги обаче, и сега между тях пламна война за това какъв да е скокът и колко кожи могат да си позволят да съдират от гърба на клиента, пише Марица.

Най-драстичното искане на част от представителите на бранша е цената на услугата да стигне почти до максималната позволена от Общинския съвет стойност, спрямо закона за местните данъци и такси. Мераците за шоковото увеличение са били обсъдени неофициално между пловдивските таксиметрови превозвачи през миналата седмица. Според предложението тарифите трябвало да се качат до 1,99 лева първоначална такса, 1,09 лева за километър дневна тарифа, 1,19 лв. за километър нощна тарифа и 39 стотинки за минута престой. 

„Това беше изговорено между представители на бранша, но не е официално обсъждане в Общинския съвет. В местния парламент сме представили копие от икономическа експертиза, изготвена от вещо лице, в която действително цената излиза точно толкова по себестойност, без печалби и т.н.“, обясни за „Марица“ председателят на Асоциацията за защита правата на водачите и таксиметровите шофьори в Пловдив Георги Ряпов. Той подчерта, че заключението е било изготвено още през 2017 година и не включва последните увеличения в цените на горивата. 

Според други негови колеги обаче към днешна дата увеличението е разумно. От вчера такситата возят на по-високи тарифи, като средно поскъпването е около 10%. Най-голямата част от превозвачите са се спрели на първоначална такса от 99 стотинки. Дневната тарифа е скочила от 75 на 82 стотинки, а нощната - от 85 на 92 стотинки за километър пробег. Промяната е свързана с по-високата цена на метана, която е скочила с 10 ст. на килограм. Това е най-предпочитано гориво за шофьорите в бранша. Цената за минута престой остава 20 стотинки. 

Решението на Общинския съвет в Пловдив за минималния и максималния размер на тарифите в Пловдив не е променяно от 2014 година. Според него абсолютният максимум на цените е 1,10 лева за километър през деня и 1,30 през нощта (от 22 до 6 часа). В момента тече актуализация и увеличение на услугата, но само с около 10 стотинки. В базовия случай такситата ще возят за 82 стотинки дневна и 92 стотинки нощна тарифа, което е доста под обсъжданата промяна. 

„Много добре разбирам, че всеки би искал да ползва по-евтини услуги, но ние сме на ръба. Има доста млади колеги, които не плащат осигуровки, защото просто не могат да изкарат толкова пари. С тази пенсионна система след години страната ще се напълни с клошари, защото колегите няма да могат да вземат пенсии“, изрази опасенията си Ряпов и не пропусна да коментира вероятния грандиозен скок на застраховка „Гражданска отговорност“. 

На друго мнение обаче е шефът на една от големите таксиметрови фирми в Пловдив - Ивайло Донев, който е категоричен, че не цената на курса носи печалбата в бранша. Според него тарифите трябва да са реални и обвързани с доходите на клиентите, а увеличението на цената задължително трябва да кореспондира с подобряването на услугата. За фирмата му най-важно е именно отношението към хората, защото всички сме клиенти някъде, а рязката промяна на цената би довела до отдръпване на ползващите услугата. Текущото претарифиране Донев обоснова с вдигането на цените на петрола, които пропорционално се отразяват и на бранша.

Други негови колеги пък изразиха притесненията си, че играта в цените ще провокира някои от фирмите да върнат забранени от закона нелоялни практики. "Нищо чудно в скоро време отново да се появят "копърки", които като едно време да започнат да возят на твърда цена от точка до точка и така да подбият тарифите на изрядните превозвачи", коментират помежду си таксиметро