Хаос в глобите, които налагат институции и общини и “вратички” нарушителите да се отървават леко, а чиновниците да искат рушвети, констатира Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (БОРКОР). Центърът публикува доклад за корупционните рискове при контролната и санкционната дейност на администрацията на базата на анализ на 152 от всички 213 закона, които предвиждат санкции, на 85 общински наредби, както и на съдебна практика по тях, пише "Труд".

Неадекватни размери на санкциите, огромни разлики между минимален и максимален размер на глобите и даже липса на разписани наказания са сред казусите, описани от анализаторите на БОРКОР.

Така например за авиационното произшествие, което застрашава сериозно живота и здравето на гражданите, глобата е от 500 до 2 000 лв. за “лице, което наруши реда и правилата за сигурност на авиационен оператор по време на полет”. От 3000 лв. е глобата за пилот, който управлява самолет пиян или дрогиран.

От 100 до 400 лв. е предвиденото наказание за “длъжностно лице, което експлоатира или допусне в експлоатация подвижен жп състав с неизправности по спирачните системи, ходовите части, устройството за бдителност и регистриращия скоростомер”. От 100 до 500 лв. е глобата за машинист, който “допусне подминаване на затворен сигнал, закриване на дистанция, срязване на стрелка, удар върху стоящподвижен жп състав или нагазване на “баластова призма”.

Глоба от 2 до 30 лв. “заплашва” длъжностно лице, което не състави акт или наказателно постановление за причинени вреди по Закона за опазване на селскостопанското имущество. При влизане и излизане от територията на Република България на лица, застрашаващи националната сигурност, е разписана глоба от 500 до 1 000 лв. за “длъжностно лице, което не изпълни свое задължение по Закона за ДАНС” и “минимален размер на имуществената санкция от 3 000 лв. за въздушен превозвач, който не предостави на Националното звено към ДАНС данни за пътниците”.

Преглед на съдебната практика е установил, че за нарушения на Закона за водите физическите лица се наказват с минималните глоби, а фирмите – с максималните. Множество общински наредби също не разграничават санкциите за физическите и юридическите лица, което е в противоречие със Закона за административните нарушения и наказания и дава възможност глобите да бъдат отменени от съда. За нарушения на наредбите за използването на таксиметрови апарати в София и във Варна е предвидена глоба до 5000 лв., без да е посочен минимален размер.

“В част от нормативната база е констатирана пълна липса на разпоредби, които да уреждат реда и начина за събиране на наложените парични санкции”, посочват от БОРКОР. В доклада се изтъква, че въпреки наличието на “добре развита система от контролни органи”, дейността им в повечето случаи е непрозрачна.

“Липсата на навременна и справедлива санкция за извършителите на административни нарушения насажда у нарушителите чувството за безнаказаност, чувство, че са “над закона”, обобщават от БОРКОР. Докладът посочва общо 44 слаби места в нормативната база и предлага 63 мерки. 60-страничният документ е изпратен на премиера Бойко Борисов, на вицепремиера Екатерина Захариева, която е председател на Националния съвет по антикорупционни политики, на вицепремиера Томислав Дончев и на правосъдния министър Цецка Цечева.