В контейнери, които се отварят с чип или ключ, ще изхвърляме боклука догодина. Това е един от вариантите за начисляване на такса смет на принципа „замърсителят плаща“, които се обсъждат в Община Пловдив, пише Марица бг.

Новата методика за облагане на населението и фирмите според количество генерирани отпадъци, а не върху данъчна оценка на имота, както беше досега, е утвърдена за цялата страна с решение на правителството. Преди няколко месеца беше обнародвана  в „Държавен вестник“ и трябва да влезе в сила от 1 януари 2025 г.  

Отстъпление назад няма, а шансовете за поредното удължаване на срока, на което силно се надяват общините, са почти нулеви.

Европейските директиви за въвеждане на справедливо заплащане на такса смет и разделното събиране на отпадъци са приети преди години, България е поела този ангажимент, но сериозно изостава с изпълнението му от останалите държави в ЕС. 

Екипът от общински експерти, начело със зам.-кмета по екологията Иван Стоянов, е под пара заради многото въпросителни, свързани с новия механизъм и ограниченото време за подготовка.

До октомври - най-късно до началото на ноември работната група, в която участват десетина специалисти от различни институции, трябва да определи къде пловдивчани ще изхвърлят боклука, как ще се измерва количеството на всяко домакинство и какви пари ще ни искат от общинската дирекция „Местни данъци и такси“ за поддържането на чистотата. 

Налогът досега се плащаше заедно с данък сгради в рамките на текущата календарна година. 

В момента експертите  в Общината обсъждат няколко варианта, заложени в държавната методика - индивидуални съдове за смет, чували, контейнери, до които достъп ще имат определен брой хора.

Раздаване на чували или купуване от самите граждани в търговската мрежа би могло да се приложи само в квартали с едно-, дву- и трифамилни къщи. Такава практика вече имахме преди години в Коматево, припомня Иван Стоянов. В тези квартали, както и в „Остромила“, „Беломорски“, „Гаганица“ и Стария град,

може да се поставят малки съдове тип "кука".

На много места и в момента има кофи, но при въвеждането на новия начин за начисляване на таксата те трябва да са специални, със заключващ механизъм, за да се ползват само от живеещите на адреса.

В жилищните комплекси с кооперации и блокове са приложими контейнери с чип или ключ, достъпни единствено за техните обитатели. Такъв модел се прилага например в Берлин. Обитателите на блока или входа ползват същия чип, с който отварят и външната врата.

Фирма, наета да извозва отпадъка, измерва количеството, разходите се разпределят  между апартаментите според броя на живеещите в тях и в края на годината домакинствата получават известие за размера на таксата, дължима за една година. 

Експерти към работната група разработват математически модели за кварталите с еднофамилни къщи и за жилищните комплекси. 

Преди няколко години в центъра бяха поставени подземни контейнери с капаци

За образец се тестват такива квартали като Коматево, Прослав и „Гаганица“ и блока гигант „Оазис 4“, многоетажна сграда, отдалечена на стотина метра от ул. „Димитър Талев“ в район „Южен“. 

„Целта е да имаме приблизителна картина какво количество отпадъци се генерира от обитателите на част от сградите, като ползваме данните от маршрутните графици на сметовозите и тонажните бележки, които се издават. Успоредно с това ще извадим информация от ГРАО за ползватели на услугата на отделните адреси. Така ще получим примерна такса за кварталите с ниско застрояване и за многофамилните комплекси“, обясни Иван Стоянов.

Друг математически модел се изготвя за бизнеса. Фирмите с производствени бази и сега имат възможност да заявяват индивидуални контейнери. Освен заплащането за сметоизвозването Общината ще начислява и такса за поддържане на териториите за обществено ползване.  Една от възможностите за определяне на този компонент от таксата е на квадрат разгърната застроена площ.  

Подводни камъни може "да обърнат кораба“, запътил се да направи революция при определянето на такса смет, която хем трябва да бъде справедлива, хем да ни научи стриктно да пазим околната среда. Една от големите въпросителни е как с точност да разберат колко са реалните ползватели на услугата в едно жилище.

Според последното преброяване в Пловдив живеят 319 612 души, а по данни на ГРАО 385 000 се водят по настоящ адрес, какъвто показател възнамеряват да вземат за основа в Общината.

Разликата идва оттам, че преброителите записваха само хора, които действително обитават едно или друго жилище. Хиляди обаче имат само постоянен адрес в Пловдив, но живеят на друго място в града или в чужбина. Освен това безброй са преселниците в Пловдив с постоянен адрес в Смолянско, Кърджали или Хасково и без настоящ под тепетата.

Вторият сериозен проблем са парите, които Общината трябва да осигури за въвеждането на работещ механизъм.  Според последната инвентаризация в ОП „Чистота“ в града са разположени общо 7344  големи и малки съдове за смет. Големите контейнери тип „бобър“ са 4528. Старите кофи и контейнери трябва да се подменят с нови, задължително оборудвани с капаци и устройства за заключване, и да се осигури тяхната поддръжка.

Тази година за дейностите по чистотата Община Пловдив планира близо 48 млн. лева. От гражданите се очакват приходи от такса смет 20 млн. лева, от предприятия и фирми - 27,5 милиона.  

Сметовозите също трябва да се оборудват с устройства за теглене на боклука, защото в момента такива превозни средства в Пловдив няма.

Количеството на отпадъците  се измерва на везните при входа на сметовозите в депата на Цалапица и Шишманци. Администрацията тепърва ще прави приблизителни разчет​и, но със сигурност разходите ще скочат с милиони левове и местната власт е изправена пред дилемата или да бръкне в джоба ни с по-висок налог, или да набавя парите за сметка на други дейности.   

Третият подводен камък са махалите, където и сега се харчат огромни средства за разчистване на авгиевите обори. Не е ясно как ще бъдат накарани Асан и Мехмед  да изхвърлят отпадъка в контейнер с чип, а не от терасата на блока, при положение че Иван и Драган също нямат манталитета на педантичните към закона германци. 

Договорът с КМД изтича, Общината не бърза с нов търг

Общинското предприятие “Чистота” купува техника, но автопаркът не стига за поддръжка на целия град

Повече от 20 години Община Пловдив ползва частен подизпълнител за събирането на битовите отпадъци с мотива, че ОП „Чистота“ няма достатъчно техника.

За помагач неизменно се наема  фирма КМД. Поредният договор изтича през ноември тази година, но нова обществена поръчка  за услугата все още не е обявена.

Вероятно администрацията не се безпокои, че за провеждането на търга е нужно време, тъй като по закон офертите се приемат в срок най-малко от един месец, минимум още два-три месеца са необходими за разглеждането им. Ако поръчката се обжалва от недоволен кандидат, ще минат още една-две години в разрешаването на спора. „Предстои да бъде обявена обществена поръчка“, коментира лаконично зам.-кметът Иван Стоянов.

Услугата, възложена на частната фирма, включва събиране и транспортиране на битови отпадъци, разделно събиране на сметта, машинно метене и миене, дезинфекция на съдове и зимно поддържане на територията на  пет района ​-„Източен“, „Западен“, „Северен“, „Централен“ и „Тракия“.

Район „Южен“  се обслужва от Общинското предприятие  „Чистота“, чиито работници извършват и ръчното метене на улиците в целия град. Основната техника  в града ​-сметовозите - са на КМД.  

Частната фирма се води подизпълнител на  „Чистота“ и получава парите за услугата от Общинското предприятие. И КМД, и "Чистота" се финансират от градския бюджет.

Договорите с КМД се сключват за срок от пет години. На последния търг за подизпълнител на комуналното обслужване за петте години бяха определени 46 млн. лева без ДДС, или  56 млн. с включен данък. Предполага се, че този път цената ще е по-висока, както се случва на всеки търг досега, с мотив -инфлация.  

Подизпълнителят, който и да е той, пряко ще участва във въвеждането и прилагането на новия механизъм - заплащане на отпадъците срещу количество.

Ако се приеме, че сметовозите ще теглят боклука, който изхвърляме в контейнерите, това означава, че частната фирма трябва да осигури 70 - 80 нови машини, оборудвани със специални кантари. На този етап отворен стои и въпросът как и кой ще гарантира, че сметките няма да се надписват.