През 2015 г. се планира поемането на нов държавен дълг от 8,1 млрд. лева. Дълговете ще нараснат до 24,5 милиарда лева или почти 30% от БВП. Рамката на Бюджет 2015 е изготвена на база консервативна прогноза за основните макроикономически показатели, реалистична оценка за приходите, както и при рестриктивно планиране на разходите.
Фискалните цели на правителството за периода 2015-2017 г. съответстват на изведената като приоритет политика на гарантиране на финансова стабилност. Разчетите и предприетите мерки за ограничаване на бюджетния дефицит предполагат да се елиминират факторите, довели до влошаването на бюджетната позиция през 2014 г. и завръщане още с Бюджет 2015 на този показател в границата до 3% от БВП.<br /> <br /> В средносрочен период е планирано ежегодно намаление на дефицита със стъпка от 0,5 на сто. Салдото по КФП през периода 2015-2017 г. е дефицит съответно в размер на 3% от БВП за 2015 г.; 2,5% от БВП за 2016 г. и 2% от БВП за 2017 година.<br /> <br /> В Бюджет 2015 е заложено увеличаване на ставката на данъка върху лихвите по депозитни сметки от 8 на 10% и разширяване на данъчната основа за облагане. Предвижда се отмяна на данъчното облекчение за доходите, непревишаващи 12 минимални работни заплати и въвеждането на две нови преференции за деца.<br /> <br /> Сред приоритетите е и достигане на минималните нива на акцизните ставки в Общността в съответствие с договорения преходен период, като за периода 2015-2017 г. е разчетено повишаване на акцизната ставка на цигарите.<br /> <br /> За 2015 г. по отношение на социално и здравноосигурителните вноски се предвижда запазване на размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на ДОО и участието на държавата в осигуряването за фонд &quot;Пенсии&quot; чрез трансфер на нивата от 2014 г., както и на размера на здравноосигурителната вноска на нивото от 2014 година. Определя се максимален осигурителен доход за всички осигурени лица в размер съответно на 2 600 лв., като се предвижда този доход да бъде запазен до 2017 г. включително. От 1 януари 2015 г. се предвижда увеличаване на минималния осигурителен доход за земеделските производители до размера на минималния осигурителен доход на останалите самоосигуряващи се лица &ndash; от 240 на 420 лева.<br /> <br /> В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза е предвидено увеличаване на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2016 г. &ndash; 360 лв. и от 1 януари 2017 г. &ndash; 380 лева.<br /> <br /> Предвидено е ограничаване на разходите за персонал, без делегираните бюджети с 10 на сто в бюджетната сфера, което е свързано с преглед на административните структури и тяхното оптимизиране.<br /> <br /> Приходите по КФП за 2015 г. са планирани в размер на 36,8% от БВП. Очакваното ниво на разходите е 39,8% от БВП за 2015 г. при запазване на данъчната политика, основана на ниски данъци и при реалистична оценка за изпълнението на програмите, съфинансирани със средства от ЕС и други донори и съответно при заложените фискални цели за бюджетното салдо. Основният принос за фискалната консолидация имат разходите, чийто относителен дял за 2015 г. спрямо очакваното изпълнение за 2014 г. намалява с 0,6% от БВП.<br /> <br /> Пенсионната политика за 2015 г. предвижда продължаване действието на т.нар. &quot;швейцарско правило&quot; или осъвременяването на пенсиите е от 1 юли 2015 г. с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. <br /> <br /> За реализирането на приоритетите по отделните секторни политики ключово значение ще има и успешното изпълнение на оперативните програми, съфинансирани от фондовете на ЕС. През 2015 г. всички оперативни програми, съфинансирани от СКФ 2007-2013 г., навлизат във финалната фаза за реализиране на финансираните чрез тях проекти, поради което се очакват интензивни плащания по програмите за 2015 години./БЛИЦ<br />