"Здравето на нашите близки" е най-важното условие за пълноценен живот според българина. Това сочи първият у нас Индекс за пълноценен начин на живот на българите, създаден от Лидл България с помощта на маркетинг агенция Прогрес Консулт. 

Изчисленият индекс дава отговор на въпроса кои са десетте най-важни фактора за пълноценен живот, както и доколко качеството на живот на нашенеца отговаря на неговите очаквания. То е на база националното представително проучване с 1007 респонденти. 

“Проучването разби доста митове за българина”,

заяви Росен Кутелов, управител на маркетингова агенция Прогрес Консулт. „В представите си за пълноценен живот той в никакъв случай не е себичен, а точно обратното – изтъкан е от мисълта за другите. Друг положителен извод е, че българинът е възприел и се опитва да продължава ценностите на поколенията. Пример за това е огромното значение, което придава на това да осигури добро образование на децата си“, споделя той. 

Здравето на своите близки – това българинът поставя на първо място в десетте най-важни фактора за пълноценен живот. Следва собственото здраве. На трето място е желанието да имаме добро семейство, следвано от това „да имам здрав сън“ и „липса на стрес“.

Пълноценното общуване с децата българинът поставя на седмо място по важност, като веднага след него е факторът „да имам деца“. Любопитно е, че едва след всички тези показатели участниците в проучването поставят парите – на осмо и девето място се подреждат финансовата обезпеченост и независимост.

„Да се храня пълноценно“ също е сред десетте най-важни фактора за пълноценен живот. 

Източник: Прогрес консулт

„През всички тези, вече 7 години, в които сме на пазара, винаги сме целели да даваме добавена стойност на нашите клиенти – с продуктите, които предлагаме, и с всички инициативи, които сме подкрепяли и организирали. Решихме обаче сериозно да надградим усилията си в тази посока и да разберем какво всъщност е важно за хората, за да водят един по-качествен и по-пълноценен начин на живот. Затова стигнахме до идеята за това проучване. Радваме се, че не само го направихме, но и че изчислихме за първи път индекса на пълноценен живот на българина. Наред с надграждане на вече съществуващи наши инициативи, стъпвайки на резултатите, планираме да стартираме няколко нови големи инициативи, които вярваме, че ще допринесат хората да водят по-пълноценен начин на живот“, коментира Милена Драгийска, Главен изпълнителен директор на Лидл България. 

 

Индексът при различните фактори: Най-ниска е стойността на Индекса при финансовите средства, като причина за това е комбинацията от високи очаквания и слаба удовлетвореност. Най-висока е стойността при рекреацията, което се дължи на факта, че хобитата, интересите и почивката имат относително по-слаба степен на важност за българите в представите им за пълноценен живот.

Резултати на база пол: Индексът на пълноценния живот е малко по-висок при мъжете, което означава, че те оценяват по-високо качеството на своя живот, отчитайки здравословното си състояние и хобитата/интересите/почивката. В сравнение с тях, жените отдават по-голяма важност на факторите от 7-те ключови области, като изключение прави единствено факторът пари. 

Резултати на база възраст: С нарастване възрастта на хората, стойностите на Индекса намаляват, а с него и удовлетвореността от начина на живот. 

Резултати на база професия: най-висок Индексът на пълноценния живот е при хората със свободни професии и частните предприемачи. Веднага след тях се нареждат учащите, а на последно място, като най-неудовлетворени, разбираемо се нареждат безработните.

Резултати на база семейно положение: с най-висок измерен Индекс се открояват две групи – живеещите на семейни начала двойки, както и несемейните. Индексът при брачните двойки е под средното равнище от 0,7490, което води до извода, че несемейните и живеещите на семейни начала определят живота си като по-пълноценен, в сравнение със сключилите брак двойки.