Близо 170 млн. лв. са похарчени за онлайн пазаруване около Коледа. Това е около 1/3 от годишния оборот в сектора. Това съобщава "Монитор", позовавайки се на данни от проучване. Традиционно пазаруващите електронно изхарчват близо 30% от бюджета за онлайн покупки именно преди празниците в края на годината, а българите най-често отделят по 500 лв. на година за пазар през интернет.
Окончателни данни обаче на този етап не може да се дадат, съобщи Петър Ванчев, председател на Българската асоциация за електронна търговия. Той обясни още, че повече информация ще има през февруари, когато различните финансови институции ще дават данни за плащания към интернет търговци. Все пак очакванията са да има ръст в оборотите от около 10-20 на сто, посочи още Ванчев.

Такива са тенденциите в последните години, прогнозите са той да се запази, като няма причина да се мисли за някакви резки промени.

Коледа е двигателят на привличане на нови потребители. Според Ванчев голяма част от хората, които традиционно пазаруват в молове, се насочват към онлайн търговия именно по празниците. Тази година впечатление прави, че хората, след като са обиколили магазините и са решили какво ще купят, в последите дни решават да го поръчат онлайн, а не пак да ходят по търговски обекти, обясни още Ванчев. Запазва се тенденцията по-заетите хора да избират електронните магазини, още повече че те вече са направили своя избор и знаят какво искат да купят.

Близо 90% от поръчките се правят в български сайтове, а анализатори около 1/3 от интернет потребителите пазаруват в онлайн.
Козметика, играчки, бижута, сувенири и техника остават сред най-често купуваните стоки от онлайн магазините. Купуването на неангажиращите подаръци като плюшени играчки, нараства всяка година, каза Ванчев. И допълни, че това се отнася и за други стоки, за които не се изисква физически контакт.

Трудно е да се раздели каква част от хората пазаруват за себе си или за подаръци около Коледа. Все пак най-често ръстовете, които се отчитат, се дължат именно на предпразничните подготовки и нещата, които вземаме за други хора.

В зависимост от магазините нарастването може да е 30-40 на сто, което да се дължи на изцяло нови потребители, които искат да купят подаръци. При други търговци увеличението може да е десет пъти. Основно това се отнася за търговците, които предлагат типичните стоки за подаръци. И макар че обемът на онлайн търговията е много по-малък от офлайн продажбите, тя копира напълно физическото пазаруване, категоричен е Ванчев.

Според експерта в дните преди празниците не се наблюдава бум на нелоялни търговски практики като фалшиви намаления. Освен това няма и увеличение при стоките, които се връщат, дори спрямо други периоди се отчитат леки спадове, посочи специалистът. Причината е, че дори и да ни подарят козметика, която не искаме, няма да се ангажирате да я връщате на търговеца. Според него това все още не е практика.

По данни на бранша у нас има около 30-40 електронни магазини, а официална статистика за това колко е оборотът и какво се купува няма.

Според информацията на една от водещите платформи за лични обяви традиционно около коледните празници нараства както броят им, така и запитванията от потребители за определени артикули. Най-търсените артикули са смартфоните и електрониката, следвани от аксесоари и части за автомобили. Пътуванията и екскурзиите също се радват на голям интерес.

Около 225 лева е сумата, която е отделил българинът за коледни подаръци тази година. Общата стойност нараства с 25 лв. спрямо година по-рано. 

За Рождество тази година средно трима близки членове на семейството ще получат подаръци, които ще са на обща стойност 150 лв., сочат данните от проучване на pazaruvai.bg. 

За сравнение през миналата година средно по 44 лв. на човек са отделили за пакети на тримата най-близки. Общата сума е 132 лв., което е с близо 20 лв. по-малко спрямо парите, които планираме да дадем за дарове на близките.