БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА: Не само строги санкции, но и превенция за безопасност на движението по пътищата
Наталия Киселова откри форума „Ред, законност и сигурност на пътя“
„Трябва да се обърне внимание на проблемите, които касаят всички българи, като агресията по улицата. Последствията от инцидентите са сериозни и засягат както живота и развитието на пострадалите хора, така и на техните семейства. Превенцията е преди санкцията“, заяви председателя на Народното събрание Наталия Киселова на откриването на форума „Ред, законност и сигурност на пътя“, организиран от ПГ на „БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА“.
По думите ѝ този проблем е многоаспектен и всички засегнати очакват конкретни стъпки. „Ще положа всички усилия парламентът да заработи в пълноправен режим, за да може да се заеме с решаването на тези и много други наболели проблеми на обществото ни“, пое ангажимент Киселова. Тя изрази надежда народните представители без популизъм да вземат решения, които да доведат до намаляване на агресията на пътя, пътния травматизъм и най-вече спасяването на човешки животи.
Иван Иванов: Проблемите в пътната безопасност са сериозни и няма никакво време за отлагане
Проблемите в пътната безопасност са сериозни и няма никакво време за отлагане. Организирахме тази дискусия, за да намерим обединителен елемент между всички заинтересовани страни за справянето с тях. НС има задача да гласува необходимите решения на българските граждани“, категоричен бе зам.-председателят на ПГ на БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА Иван Иванов, който бе и модератор на дискусията. По думите му трябва да се вземат мерки, които да помогнат за развитието на сектора в годините напред. Той припомни, че именно левицата е била инициатор за въвеждане от едни от най-строгите законови санкции при нарушения по пътищата.
Социалистът подчерта, че трябва да се работи в няколко посоки - разширяване на обхвата на санкциите, попълване на пропуските в законодателството, реално извършване на контрол за спазване на правилата, осъвременяване и качествена поддръжка на инфраструктурата, както и оптимизация на фонда за безопасност по пътищата.
От ПГ на лявото обединение присъстваха съпредседателя Борислав Гуцанов и народните представители Мая Димитрова, Иван Ибришимов, Габриел Вълков, Владимир Георгиев.
В дискусията участваха и представители на ПГ на ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ, Възраждане, ИТН и ДПС- Ново начало, както и представители на Министерство на вътрешните работи, Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, държавни агенции, народни представители, представители на над 20 неправителствени организации.
Десетки родителите на деца, загубили живота си на пътя, призоваха законодателната и изпълнителната власт да вземат конкретни мерки, така че никое семейство повече да не бъде почернено.
Присъстващи представители на заинтересовани неправителствени организации изразиха съгласие с идеята за търсене на мерки за превенция на опасното поведение на пътя, а не фокусиране само върху санкциите. В тази посока бяха направени предложенията: да се повиши качеството на обучението на младите шофьори, неприемане на законодателно предложение за шофиране на 17 годишни с придружител; въвеждане на ограничения за шофиране от страна на младите шофьори в тъмната част на деня определян период след получаване на книжка; електронно връчване на фишове за глоби за нарушения и по поща с потвърждение за изпращане, не за получаване.
Беше изказано мнение от редица организации за разграничаване на пътнотранспортно произшествие и пътно убийство, особено при употреба на алкохол и наркотици, на пешеходна пътека. Според тях при тези случаи няма как да се говори за „убийство по непредпазливост“, а става въпрос за „предумишлено убийство“ и трябва да се третира като такова. Те призоваха и за стриктен контрол върху използването на разсейващи електронни устройства по време на управление на автомобил.
По време на дискусията бе направено и предложение за създаване на орган за специализиран контрол, който да обединява институциите с дублиран контрол в сферата.
Според присъстващите, при правенето на законодателни промени на първо място трябва да се взима предвид на мнението на инженери и специалисти по безопасност на пътя, не само на юристи.
Бе отправена молба и за отмяна на редица популистки мерки, като разрешението да се кара през зимата с летни гуми. Според тях не трябва да се правят компромиси и трябва да са водещи правата на пострадалите, а не нарушителите.
Иван Иванов и присъстващите народни представители поеха ангажимент за продължаване на темата на продължение на форума, за взимане на конкретни мерки за справянето с проблема във възможно най-кратки срокове.
Последвайте ни