От Европейката комисия са отговорили на НАПИ, че замразените по Оперативна програма ИСПА средства ще бъдат пуснати до средата на май. Това заяви изпълнителният директор на Национална агенция “Пътна инфраструктура” инж. Янко Янков.

Парите по ИСПА бяха спрени през октомври миналата година. С парите по тази програма се прави автомагистрала “Люлин”. Янков каза, че първият сертификат на магистралата е изплатен от държавния бюджет. Вторият обаче трябва задължително да бъде по европрограма.
По думите на Янков стана още ясно, че НАПИ въвежда електронна ТОЛ система, която на практика ще премахне винетните такси. Системата трябва да бъде въведена преди 2012 г. В момента в НАПИ работи експертен екип, който трябва да извърши предварителна подготовка и изготвя обосновка за изграждане на електронната система. Точните параметри на проекто-документацията ще бъдат ясни до началото на май. Първоначално се предвижда въвеждането ТОЛ системата да започне за товарни автомобили с маса над 7,5 т и постепенно да се въвежда и за останалите автомобили. Системата на практика трябва да въведе принципа да се плаща само това, което реално се ползва. В зависимост от различната степен на увреждане на пътя и характеристиките на МПС, ТОЛ системата предвижда различни нива на таксите.


По отношение на АМ “Тракия” инж. Янков каза, че е подготвена национална позиция, която е внесена в управляващия орган на ОП “Транспорт”. От Министерството на транспорта се очаква да решат, дали проектът за ремонт ще бъде финансиран по ОП “Транспорт” или не. Предложението на НАПИ визира доизграждане по ОП “Транспорт” на 115,100 км от магистралата от Стара Загора до Карнобат, разпределени в три лота с прогнозна стойност около 375 млн. евро. Агенцията има готовност да стартира тръжната процедура в рамките на следващите 30 дни, а изграждането на магистралата – в следващите 36 месеца.
Десислава Вангелова, БЛИЦ