Краткосрочните отсъствия на учениците да се извиняват с бележка от родител, а електронните бележки по медицински причини да се изискват само след обстоен медицински преглед за по-продължителен период на отсъствие, настоява омбудсманът Диана Ковачева.

Според нея електронните извинителни бележки, въведени в началото на октомври, създават бюрократични проблеми, заради което тя е сезирала министрите на образованието, на здравеопазването, както и председателите на ресорните парламентарни комисии.

Вместо да спести време, усилия и разхождане от едно място до друго за лист хартия, издаването на електронна извинителна бележка допълнително бюрократизира и изнервя всички участници по веригата - родители, учители, лични лекари и специалистите са недоволни от новата система и затова се обръщат към омбудсмана със сигнали, жалби и петиция.

Проблеми

Най-честите проблеми, с които се сблъскват - издаването на бележки не се покрива от Здравната каса, а таксите на личните лекари варират от 2 до 10 лева.

Други трудности са амбулаторният лист, за който се изисква изрично присъствие на детето в случаите, в които населените места на детето и личния лекар са различни, както и това, че тези бележки не се издават от специалисти от болнични заведения и от спешните центрове заради липсата на електронна връзка със системите на училищата.

Обръща се внимание и на това, че нормативното изискване за издаване на бележка не е съобразено с действащата здравна система и дори и детето да оздравее по-рано.

То трябва да се съобразява с посочения в електронната бележка срок. Част от предложенията на омбудсмана по темата с издаването на медицински бележки да се покрива от бюджета на НЗОК, както и да има годишен лимит за отсъствията на учениците, а срокът на отсъствията в дни да се определя след изслушване мнението на всички страни.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук