Всички варианти трябва да бъдат на масата, защото, както беше при загубата на Валентин Терзиев преди 3 години, освен пилотите и самолета, участие имат и хората, които планират самото събитие, управляват пилотите във въздуха. Това е една много сериозна организация.

Това заяви в ефира на Нова тв бившият служебен министър на отбраната Велизар Шаламанов, коментирайки трагедията на Граф Игнатиево, при която в резултат на самолетна катастрофа загинаха двама пилоти. 

"Трябва да си зададем въпроса, дали при това тежко състояние на българската бойна авиация, дали авиошоута е най-добрият начин за използване на ограничените ресурси, когато чакаме буквално до месеци да пристигне Ф-16. Старата техника се ползва с много повишен риск. Един от най-ценните ресурси в авиацията са бойните пилоти. Всичко трябва да се прави в интерес на бойните пилоти, които ще летят да защитят България", каза още той.  

Фигури извън възможностите на самолета и пилотите 

"Не мога да преценя, вярвам в професионализма на българските летци и командири. Но чисто психологически, когато една нормална учебна дейност се експонира и се вкара в сценария на авиошоу, винаги има допълнителен стрес, желание да се покаже нещо по-интересно.

При подготовката на нашите пилоти, при тази стара техника, поемането на необосновани рискове , не е най-доброто", изрази мнение бившият министър на отбраната. 

Чий е рискът?

"Всички заедно участват в това, но някой го инициира, някой държи да има демонстрация. Бях служебен министър през 2014 година. Наложи ми се да отменя авиошоу точно преди изборите, което имаше политически елемент. Това авиошоу отложи полети на гражданската авиация, струпа цялата техника. Това бе голям риск, създават сериозни проблеми", коментира Шаламанов. 

"Да, всички хора във ВВС заслужава внимание, но аз мисля, че нашата армия има най-високата подкрепа. Разбираме трудните условия, в които работят. Заделяме милиарди за нова техника, за обучение. Има по добра форма за издигане на престижа", добави той. 

"Обществена тайна е, че нашите пилоти нямат необходимите часове в рамките на стандартите на НАТО. Причините са три - нямаме достатъчно самолети, хеликоптери. Няма достатъчно пари да ги поддържаме в добро състояние и пари за гориво. И трето, поддържаме много повече летци за нуждите на отбраната на България", разкри Шаламанов. 

Връщайки се на темата кой носи отговорност за организацията на въздушната демонстрация, Шаламанов каза: "Тези решения на са на пилотите, те са решения нагоре по веригата. Отговорността на първо място е на тези, които са предложили и организирали това шоу". 

"Това, че самолетът е на 40 години, говори в негова полза. Това означава, че е познат и изпитан, и ако се съобразяват с това, не би трябвало да има риск", каза той, говорейки за възрастта на катастрофиралата машина. 

"Надявам се, не просто чрез търсене на виновни да се реши този въпрос, а чрез поемане на отговорност чрез командира на базата, началника на отбраната, командира на ВВС. Това е военната експертиза, те са хората, които най-добре знаят защо авиацията е в такова състояние", каза още Шаламанов. 

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!