Ще получат ли увеличение работещите на празниците?
По повод предстоящото посрещане на Коледа и Нова година от Главната инспекция по труда напомня, че положеният труд по време на официални празници се заплаща с минимум двойно увеличение
По повод предстоящото посрещане на Коледа и Нова година от Главната инспекция по труда напомня, че положеният труд по време на официални празници се заплаща с минимум двойно увеличение.
Ако трудът е и извънреден, се дължи допълнително 100% увеличение.
От предстоящите коледни и новогодишни празници според Кодекса на труда официални са: 24 декември – Бъдни вечер, 25 и 26 декември – Рождество Христово и 01 януари – Нова година.
За работещите при ненормиран работен ден или при подневно отчитане на работното време, трудът, положен по време на официални празници, винаги е извънреден.
Това се отнася и за работа в почивни и неприсъствени дни. Извънредният труд се възлага задължително със заповед на работодателя, с която работниците трябва да бъдат запознати най-малко 24 часа преди началото на полагането му.
Не е извънреден трудът за работещите по график – при сумирано изчисляване на работното време, поради което те имат право единствено на двойна надница при работа в празничен ден.
Над 20 хил. нарушения през годината
За единадесетте месеца на 2024 г. контролните органи на ГИТ са установили 20 196 нарушения по заплащането на труда.
От тях 8546 са свързани със заплащането на допълнителни възнаграждения на служителите, каквито се явяват трудът по време на официални празници и извънредният труд. Нарушенията, свързани със заплащането на труда по време на официални празници са 1680, а тези със заплащането на извънредния труд са 488.
За да защитят в най-пълна степен правата си, работниците и служителите трябва да разполагат с писмени доказателства, че са полагали труд в празничните и неприсъствените дни, каквито са заповедта за възлагане на извънреден труд или поименният график. Това ще позволи контролните органи на Инспекцията по труда да осъществят по-ефективен контрол, включително при подаден сигнал.
На сайта на ГИТ, в рубриката „Административно обслужване“, е публикувана подробна информация за начина на подаване на сигнали. В работно време гражданите могат да се обръщат за консултации и на националния телефон на Агенцията 0700 17 670.
Последвайте ни
0 Коментара: