Финансовата криза породена от пандемията "COVID-19" обезкърви родния бизнес. Последиците от коронавируса върху икономиката са поразяващи и своите притеснения в тази посока изразиха множество изтъкнати експерти.
В тази ситуация българската държава трябва да направи всичко възможно, за да подпомогне своите фирми и да защити интересите им.

В същото време са налице притеснителни обстоятелства около обществената поръчка за летни кубинки на българската армия.

Става въпрос за откритата на 21 март 2019 г. процедура за възлагане на обществена поръчка за сключване на рамково споразумение с предмет: "Доставка на обувки цели полеви, летни" (за 33 000 чифта) с възложител Министерство на отбраната и публикувана в АОП с уникален номер 00164-2019-0007.

Участници в процедурата са четири фирми. С решение на министъра на отбраната на Република България №74/29.07.2019 г. процедурата е прекратена с мотиви за "несъответствие" в представените предложения за изпълнение на поръчката на четиримата участници.

Няколко месеца по-късно с решение №1074 от 10 октомври 2019г. на КЗК се отменя като незаконосъобразно решение  №74/29.07.2019 г. на министъра на отбраната на Република България за прекратяване на процедура за възлагане на обществената поръчка. Преписката се връща на възложителя за продължаване на процедурата на етап разглеждане на техническите предложения на двама от участниците, при спазване задължителните указания дадени в горецитираното решение на КЗК.

Решение №1074/10.10.2019г. на КЗК е потвърдено и от решение №17297/17.12.2019 г. на ВАС.

С решение на министъра на отбраната №11/24.02.2020 г. и във връзка с Решение № 1074/10.10.2019 г. на КЗК е потвърдено и от решение  № 17297/17.12.2019 г. на ВАС е обявено класиране. Един от участниците е отстранен от участие в
процедурата , тъй като не е изпълнил условие, посочено в документацията на обществената поръчка относно "Срок на валидност на офертите" и не е потвърдил нов срок на валидност на офертата си.

В т.III. На основание чл.110, ал. 2„ т.2 от ЗОП процедурата за възлагане на обществена поръчка с предмет:"Доставка на обувки цели полеви , летни" е прекратена тъй като е налична само една подходяща оферта.

Още преди решението на министъра на отбраната на Република България №11/24.02.2020г. , Министерство на отбраната обявява нова процедура с предмет: "Доставка на обувки по обособени позиции", Обособена позиция 1- Обувки цели полеви, черни зимни  - 10 144 чифта и Обособена позиция 2 - Обувки специални летни  - 10 000 чифта, с решение №161/23.12.2019 г. и публикувана в АОП под уникален номер 00164-2019Н3053. Прогнозната стойност на новообявената обществена поръчка по обособени позиции е както следва: За обособена позиция 1- Обувки цели полеви, черни зимни
-10 144 чифта е 2 272 500,00  лева  без  включено ДДС, а по Обособена
позиция 2-Обувки специални летни -10 000 чифта стойността е  2 166 666 лева без включен ДДС. От цитираните стойности е видно, че още докато текуща процедура не е прекратена Министерство на отбраната обявява нова процедура са същия артикул  - Обувки специални летни, но на стойност завишена с 120%.

Става ясно, че три от отстранените от прекратената поръчка са български производители, които са утвърдени на пазара.
 
И тук възникват някои въпроси, които пораждат дълбок размисъл:


1.Защо е прекратена процедура при класиран изпълнител с оферта на стойност, значително   по-ниска   от   прогнозната   стойност   на   новообявената   процедура 00164-2019-0053.
Защо ще се харчат значително повече бюджетни пари за доставката на едни и същи
артикули?

Оправдано ли е двойното завишение на цената, още повече, че зад него стои фирма, която се готви да пробута китайско или турско ишлеме?

2.Какъв е критерият при вземане на решение от Възложителят за определяне на изпълнител, тъй като се наблюдава странна практика в едно и също ведомство при един и същ възложител:

- В един случай: при класиран единствения участник в обществена поръчка, се сключва договор с него.

-  В друг случай: при участие на няколко участника и класиран един участник, процедурата се прекратява.
Законосъобразността при двата случая е спазена, но целесъобразността е противоречива - това дава повод за размисли относно мотивите при вземане на решенията на възложителя.

3. Кой и по какъв начин е определил прогнозната стойност на новата поръчка, при все че  в  закона  за  обществените  поръчки,  това  е  изрично  регламентирано.   При регулярно   възлагане   на  обществени   поръчки, определянето   на  прогнозните стойности се извършва въз основа на действителния разход за 12 месечен период. При ОП 00164-2019-0007 - ед. цена 104.00 лв. без ДДС за обувки спец. летни

При 00164-2019-0053 - единична цена 216.67 лв. без ДДС за обувки спец. летни, а офертата е предложена от фирма, която се готви да търгува с китайско ишлеме.

В рамките на една година - 2019 прогнозната стойност е повишена драстично и то в ущърб на
министерството, бюджета и данъкоплатеца.

Странни схеми в Обществените поръчки

От 15 април т.г. тихомълком и без конкурс цивилната служителка Аделина Емилова Николова бе назначена за директор на една от най-важните дирекции в Министерството на отбраната „Обществени поръчки в отбраната“.

Както първото нейно назначение през октомври 2015 г. изискваше ранг II-ри младши и 5 години стаж в областта на дейност на дирекцията, съгласно регистъра на длъжностите в държавната администрация, така и следващите бързи назначения изискваха условия за професионален стаж и ранг, на които тя не отговаряше, като именно за това не се правеха и конкурси.

Така „калинката“ на тогавашния министър на отбраната Ненчев успя да акостира на поста си.

При направена бърза справка в Търговския регистър се научава, че въпросното лице от Перник е имало различни трудови ангажименти в периода 2010-2014 г. с компания, наречена с гръмкото име „Българска технологична група“ (ЕИК: 201168647), с обявен предмет на дейност най-общо казано „всякакъв вид производствена, търговска и туристическа дейност, която не е забранена от валидните правни норми на страната и която дружеството ще извършва в страната и чужбина“. Ако работата в такава „куха“ фирма се зачита като стаж в предметната област, свързана със специфичната дейност на дирекция „Отбранителна аквизиция“ и после на „Обществени поръчки в отбраната“, то де факто значи, че това задължително при конкурс за държавни служители условие е съвсем фиктивно, безпредметно и съвсем лесно за заобикаляне, поради което и безсмислено.

Все въпроси, на които БЛИЦ в най-скоро време ще потърси отговор!