Голяма промяна се очаква на онлайн пазара. Безплатното връщане на стоките е една от основите привилегии, но скоро на тази екстра може да се види краят.

След години, в които го субсидираха, все повече търговци на дребно започнаха да таксуват клиентите, които изпращат обратно нежелани продукти. Това е рискован ход, защото потребителите са свикнали да купуват артикули в различни размери и цветове и да връщат безплатно онези, които не им стават, пише Bloomberg, цитиран от Investor.bg.

Списъкът с търговците, насочили се към новата практика, включва Zara, Abercrombie & Fitch и Boohoo. В САЩ броят на големите търговци на дребно, изискващи такса за връщане, е скочил от 31% на 40% тази година, сочи проучване на компания за логистичен софтуер Narvar.

„Очаквам и други да последват примера“, коментира Хонър Страчан, анализатор в изследователската и консултантска фирма GlobalData. „Необходим е само един и другите ще си помислят: „Е, щом Zara може да го направи, и ние можем“.

Отдръпването от безплатните връщания се случва, след като секторът за онлайн търговия се стремеше в последните две десетилетия да премахне разходите от веригите за доставка и обслужването на клиенти. Но връщанията почти не бяха засегнати, като останаха едно от малкото места с много възможности за свиване на разходите. Тези услуги са скъпи заради труда за изпращане обратно, проверяване на стоките и повторното им пускане за препродажба.

Инвеститорите също така настояват онлайн бизнесите да повишат рентабилността си, насочвайки се към непрестанен фокус върху растежа.

Пандемията също изигра роля, след като доведе до скок в онлайн пазаруването (което след това намаля), когато потребителите стояха далеч от физическите магазини. Това означаваше повече връщания на стоки, а проблемите с доставките заради Covid-19 създадоха пренасищане с инвентар в категории като облеклото, което се очаква да увеличи отстъпките и потенциала купувачите да връщат стоки, когато видят по-добри оферти.

Нестабилната икономическа среда през този коледен сезон за пазаруване също засилва натиска.

Според главния изпълнителен директор и основател на Narvar Амит Шарма потребителите, които усещат най-високата инфлация от четири десетилетия насам, са по-пестеливи, което увеличава шансовете да преосмислят или да върнат покупка. По-високите разходи за транспорт, енергия и труд направиха връщанията по-скъпи, повишавайки възможността веригите да променят поведението си.

„Това е големият въпрос: Как да нулираме очакванията?“, коментира Шарма, който преди това е заемал ръководни позиции в Apple и Walmart. „Всички губят пари от доставки и връщане“.

Онлайн търговците на дребно рано разбраха, че трябва да спечелят доверието на купувачите, преди хората да дадат номера на кредитната си карта на конкретния сайт и да купят продукти, които не виждат на живо. Безплатните връщания помогнаха за това потребителите да се чувстват по-комфортно. Един от тях беше търговецът на обувки Zappos, сега собственост на Amazon, който позволява на клиентите да поръчват няколко размера и да връщат това, което не пасва, без допълнителни такси.

Индустрията последва примера, а сега ще бъде трудно да отучи масовите потребители. Практиката за купуване на няколко продукта онлайн, които да бъдат пробвани у дома, се увеличи по време на пандемията, когато пробните бяха затворени. Около две трети от купувачите в САЩ ползват тази практика, показва проучване на Narvar от тази година.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук