Шефът на КЗП обясни защо потребителите не се доверяват на чужди търговци в мрежата
Според Маргаритов по-голямото доверие към онлайн магазините у дома е свързано с обективни обстоятелства и с някои от бариерите пред пазаруването от търговци от друга държава. „Невинаги чуждестранните сайтове позволяват да платим с наши платежни инструменти. Друга възможна причина е, че понякога отказват доставка в страната, която е различна от тази, в която те самите оперират”, каза още той пред ТВ Европа и допълни: „В Европейската комисия и в Европейския парламент се работи много сериозно за създаването на т. нар. правила срещу геоблокирането. Целта е на територията на целия ЕС по един и същи начин търговците да могат да предлагат на еднакви цени своите стоки и услуги, без значение какви са границите. По данни от проучване на ЕК повече от 6% от анкетираните посочват като основна причина за въздържанието от покупки от чужди онлайн магазини именно пренасочването им към сайт в тяхната държава с различни цени. Други бариери са възникнал по време или след покупката проблем или отказ за доставка до държавата на потребителя.
Председателят обърна внимание на това, че доверието в онлайн търговията е свързано също така и с коректността на търговците и познанията относно потребителските права. Той посочи, че сред най-съществените и често срещани нарушения при проверките на контролния орган е или липсата на информация на сайта за правото на отказ от покупката в 14-дневен срок, или опити този срок да бъде съкратен изкуствено и недопустимо. От друга стана, по думите му не всички потребители знаят, но все повече го разбират на какво имат право при онлайн търгуване.
„Затова институциите трябва да продължаваме активно да прокламираме тези права на потребителите и да ги информираме за това, че ако някой се опитва да ги ограничи, трябва да сигнализират при нас, за да може да се извършат проверки и не само справедливостта да бъде възстановена, но и санкцията да бъде наложена. А това от своя страна да доведе до извода, че не трябва да се спекулира с правата, които европейският и световен законов ред е дал на потребителите, когато пазаруват в глобалната мрежа”, коментира Маргаритов.
В тази връзка той отбеляза, че наред с контролната дейност, комисията развива и редица кампании, свързани с превенцията. „Когато имаме възможност, винаги приемаме поканата на медиите, за можем да уведомим потребителите за основните нарушения, които сме констатирали, да дадем някои съвети, за да ги улесним при избора им на различни стоки и услуги. А положителната тенденция е, че според европейски проучвания гражданите стават все по-информирани за потребителските си права и все по-склонни да ги отстояват”, каза в заключение председателят.
Последвайте ни
0 Коментара: