Шофьори и жрици се жалят на горещата линия на Външно
За последните 3 годни получените в Ситуационния център сигнали са се увеличили почти тройно
От ведомството уточняват, че кризисният център е търсен с молби за съдействие от близки на малолетни и непълнолетни български граждани в риск.
Сигнали постъпвали и от изпаднали в беда шофьори на международни превози, както и от роднини на хора, намиращи се в райони на бедствия и конфликти и нуждаещи се от помощ или евакуация.
На горещата линия в МВнР биват търсени и за издаване на документи за гражданско състояние, свидетелства за съдимост, изгубени или откраднати документи за самоличност и шофьорски книжки.
От ведомството също така предоставят информация за услуги по заверка на подпис и съдържание, както и за разрешаване на противоречия с работодатели. В много от случаите до тези противоречия се стигало, след като работодателят е взел паспорта на работника и не му го връща, с което му пречи да се завърне в страната си и щраквайки капана го превръща в един от т.нар. бели роби.
Противоречията се изразявали и в това, че двете страни са се договорили за една сума, а в крайна сметка работникът е прецакан с по-малко пари.
Най-често задаваните от нашенци въпроси преди да отпътуват за друга страна, пък били свързани с визови режими и възможности за удължаване на престоя, с индекс на риска при пътуване до конкретната дестинация, както и с възможности за работа и лечение. В същото време най-честите, нетипични за дейността на МВнР запитвания касаели липсата на роуминг и интернет и тарифни планове.
От справката, изготвена от МВнР, става ясно още, че за последните 3 годни получените в Ситуационния център сигнали са се увеличили почти тройно. За 2017 година оперативните дежурни в дирекцията са регистрирали 5334 сигнала - 2407 по телефона, 2052 по електронната поща и 875 по факс.
Броят им за 2018 година е скочил до 8559, като 6727 са подадени по телефона, 1160 по електронната поща и 672 по факс. През 2019 година, за периода януари-октомври пък, оперативните дежурни на Външно са регистрирали общо 13 157, като според начина на подаване броят им съответно е 11 018, 1596 и 543.
От ведомството изтъкват, че увеличението на броя получени сигнали за съдействие се дължало в най-голяма степен на въведената от тях на 7 август 2018 година услуга за абонати на български мобилни оператори, която се изразявала в получаване на СМС при влизане в роуминг с информация за номера на денонощната дежурна телефонна линия в МВнР.
От Външно поясняват, че СМС уведомяването е напълно безплатно за абонатите на мобилните оператори и не води до никакви допълнителни разходи за министерството, респективно за държавата.
На уебстраницата на Външно има и рубрика „Пътувам за…“ , чрез която гражданите могат да се информират по интересуващи ги въпроси за отделните страни, включително за тези, в които искат да пътуват.
Посетилите „Пътувам за…“ за периода на трите години е общо 5241, като и за трите години най-много са регистрираните за Турция. За 2017 година броят на пътуващите зад граница, възползвали се от услугата, е бил 1987, като най-много наши сънародници са се регистрирали за Турция – 228, следвана от Гърция – 91, Индонезия – 85, и Италия – 76.
За 2018 година пък от общо 1486 души за Турция са се регистрирали 92, за Индонезия – 67, за Украйна – 62, а за Тайланд – 54. През 2019 година за периода 1 януари-25 ноември броят на хората е достигнал 1768, като за югоизточната ни съседка той е163, за Йордания – 99, за Тайланд – 78, а за Индонезия – 75.
Пускат мобилно приложение за реакция при кризи
Мобилно приложение за реакция при кризи е заложено за изработка по проект „Доизграждане и оборудване на Ситуационен кризисен център в МВнР“, предвиден за финансиране по Финансовия механизъм на ЕИП и Норвежкия финансов механизъм 2014 година-2021 година.
Министерството на външните работи на Норвегия, което е партньор на МВнР по проекта, вече е одобрило предоставената му от българското ведомство матрица на „пътна карта“, формулираща основните дейности, разпределението на отговорностите и основната последователност при осъществяването на отделните стъпки.
От МВнР уточняват, че е изготвено проектно предложение, което в момента е в процес на съгласуване по компетентност с други държавни институции.
Идеята е българите в чужбина лесно да могат да уведомяват българските служби, че са изпаднали в беда. Чрез SOS бутон от мобилното приложение на МВнР нашенците ще могат да подадат GPS координатите си до служителите на ведомството и до посолството ни и най-близката консулска служба на държавата ни.
Приложението ще бъде безплатно и ще работи за всички платформи. Ще може да се сваля от сайта на министерството, както и от магазините на Google и Apple.
Последвайте ни
1 Коментара: