За да получите шофьорска книжка в България, кандидатът трябва да е пребивавал поне шест месеца в страната.

Това правило бе въведено преди 15 години, за да се предотврати така нареченият „туризъм“ с шофьорски книжки.

Изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“, Дамян Войновски, сподели в интервю за NOVA, че процесът на обучение и изпитване вече ще бъде строго следен чрез електронна система.

Драма с книжките: Курсовете поскъпват, а инструкторите...

Електронен контрол върху обучението

Войновски обясни, че новата система ще бъде лесна за използване и ще работи като приложение на смартфоните на инструкторите. Тя ще събира данни за броя на предоставените часове, изминатите километри и спазването на етапите от методиката за обучение.

Това ще позволи по-добър контрол без необходимост от инсталиране на GPS устройства в автомобилите или реално време наблюдение от страна на администрацията.

Успеваемост на кандидатите

Според Войновски, малко хора се явяват на изпита повече от четири пъти, но допълни, че има и такива, които се учат по-бавно.

Куриоз: Катаджии върнаха шофьор в 10 клас

Основната цел на новите мерки е да гарантират, че кандидатите преминават през необходимото обучение и подготовка преди да получат своята шофьорска книжка.

4 нови строги правила при шофьорските курсове

В последно време се обсъждат важни промени в шофьорските курсове в България, които ще засегнат всички кандидат-шофьори. Основните нововъведения включват:

  1. Максимум четири явявания на изпит – Кандидатите за шофьорска книжка ще могат да се явят на изпит за кормуване максимум четири пъти в рамките на шест месеца. Ако не успеят да го издържат, ще трябва да преминат през целия курс отново​.
  2. Дигитализация на обучението – Въвеждат се електронни дневници, които ще следят процеса на обучение, както и нови електронни системи за контрол върху изпитите и техническата изправност на автомобилите. Това се прави с цел намаляване на корупционните практики и повишаване на прозрачността​.
  3. Премахване на вътрешните изпити – Според новите промени, вътрешните изпити в автошколите ще отпаднат, което ще улесни процеса за кандидатите​.
  4. Строги изисквания за техническите прегледи – Всяка неизправност на автомобилите ще бъде предавана в реално време към Автомобилната администрация, за да се предотврати използването на технически неизправни автомобили по време на изпит​.

Тези промени са посрещнати с противоречиви реакции. Автоинструктори и автошколи организираха протести както в подкрепа на новите мерки, така и срещу тях, изтъквайки, че дигитализацията може да доведе до стрес и допълнителни разходи за тях и курсистите​.

Тези мерки са насочени към подобряване на качеството на обучението и повишаване на безопасността по пътищата, което е приоритет за транспортното министерство.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!