Бракувани, но запазени леки автомобили масово се изнасят от България за трети страни,а широк пазар за тях има в Молдова и в Украйна, където старите коли се търгуват на хубави цени.

За автоджамбазите, разбира се, това не би бил никакъв проблем, какъвто например е факта, че след като се отпишат от КАТ и най-вече от НАП, данъците за тези коли не се плащат у нас, от което държавата губи милиони лева, пише "Марица".

А докато се стегнат, за да имат хубава цена и им се намери купувач зад граница, старите автомобили залежават за неопределен период от време в автоморги и в частни домове.

След продажбата хазната ни отново е ощетена, тъй като сделките за возилата, изнесени като скрап, се извършват извън България, а практиката е да не се декларира печалба при продажбата, както често се случва и у нас.

Справка показва, че интереса съм износа на леки коли втора ръка се увеличава. По данни на Агенция „Митници“ само през първото тримесечие на 2019-та година са изнесени 3664 употребявани автомобила, като 64 от тях са минали през ТД „Тракийска“. За 2018 г. общият им брой е 12 530, като от ТД "Тракийска" са излезли 196. В същото време справка от КАТ показва, че за миналата година под тепетата са бракувани 23 578 леки автомобила.

От Агенцията уточняват, че не делят колите на бракувани и редовни и предвид общия европейски пазар те може да са употребявани и оформени за износ в българско митническо учреждение, като не е задължително да са имали регистрация в България.

Автомобилите могат да бъдат изнесени от ЕС по два начина - на собствен ход с транзитни табели, предоставени от КАТ, като КАТ определя и срок, в който да се извърши износът. Другият вариант е да се превозват на платформа. И в двата случая митническата процедура е една и съща. Употребяваните леки автомобили са стока, за която трябва износителят да подаде митническа декларация за износ.

На база на декларацията се генерира придружаващ износен документ, който съдържа описание на автомобила, включително номер на рама и т.н. Когато стоката е употребяван автомобил и се яви на изходния за ЕС митнически пункт, митническият служител сверява данните и след напускане на ЕС приключва износа. В случай, че автомобилът е бил с транзитни номера, износителят има ангажимент да приключи и тази процедура в КАТ. От Агенция „Митници“ допълват, че няма констатирани случаи на нелегален износ на стари леки автомобили.

А какво се случва с автомобилите, отписани от КАТ и НАП?

Единият вариант е да се предадат за скрап или да се оставят в автоморга за части. В редки случаи регистрацията се подновява. Третият вариант е да се изнесат от страната на платформа, както често се случва. А интернет изобилства от стотици обяви за покупка на всякакви стари возила, а според състоянието цените им варират от 500 до 5000 лв.

Как се бракува автомобил?

Най-лесната работа е да се бракува автомобил. В „Пътна полиция“ се подава писмено заявление от собственика, представя се документ за самоличност и свидетелство за регистрация на превозното средство (голям талон). Ако собственикът е починал, е необходим документ за наследници. При щета от различен характер се представя и заключението на застрахователя. Процедурата по отписване на возилото струва 7 лв. - 2 от които държавна такса и 5 лв. такса за банков превод, ако няма ПОС терминал.

Продавайте в чужбина, но за скрап

Ако продавате автомобил с българска регистрация в чужбина, внимавайте да не се окажете вечен длъжник на Данъчното, съветват юристи. За да прехвърлите МПС с българска регистрация, трябва да ползвате нотариална форма на договора. Единственият друг начин е да свалите автомобила от отчет и да го прехвърлите като обикновена движима вещ по законодателството на страната, в която се извършва сделката. Тоест да го продадете като скрап, а купувачът да си го регистрира, ако желае.

Не прехвърляйте МПС-то с нотариално пълномощно, защото това ще ви прати именно там, откъдето бягате - няма как да си гарантирате, че купувачът действително ще прехвърли колата на свое име. Така има опасност да останете да дължите данъци. Освен това за пълномощното, както и за договора за покупко-продажба, трябва да се ходи в българско дипломатическо или консулско представителство. Най-удачно е просто да заверите подписите под договора за покупко-продажба. Особено в случай, че цената на автомобила е ниска, както има практика да се пише - тогава и таксите няма да са високи.