Схема: Автоджамбази изнасят хиляди бракувани коли на Изток
Държавата губи милиони от данъци за отписани от регистрите на КАТ и НАП МПС-та
За автоджамбазите, разбира се, това не би бил никакъв проблем, какъвто например е факта, че след като се отпишат от КАТ и най-вече от НАП, данъците за тези коли не се плащат у нас, от което държавата губи милиони лева, пише "Марица".
А докато се стегнат, за да имат хубава цена и им се намери купувач зад граница, старите автомобили залежават за неопределен период от време в автоморги и в частни домове. След продажбата хазната ни отново е ощетена, тъй като сделките за возилата, изнесени като скрап, се извършват извън България, а практиката е да не се декларира печалба при продажбата, както често се случва и у нас.
Справка показва, че интереса съм износа на леки коли втора ръка се увеличава. По данни на Агенция „Митници“ само през първото тримесечие на 2019-та година са изнесени 3664 употребявани автомобила, като 64 от тях са минали през ТД „Тракийска“. За 2018 г. общият им брой е 12 530, като от ТД "Тракийска" са излезли 196. В същото време справка от КАТ показва, че за миналата година под тепетата са бракувани 23 578 леки автомобила.
От Агенцията уточняват, че не делят колите на бракувани и редовни и предвид общия европейски пазар те може да са употребявани и оформени за износ в българско митническо учреждение, като не е задължително да са имали регистрация в България.
На база на декларацията се генерира придружаващ износен документ, който съдържа описание на автомобила, включително номер на рама и т.н. Когато стоката е употребяван автомобил и се яви на изходния за ЕС митнически пункт, митническият служител сверява данните и след напускане на ЕС приключва износа. В случай, че автомобилът е бил с транзитни номера, износителят има ангажимент да приключи и тази процедура в КАТ. От Агенция „Митници“ допълват, че няма констатирани случаи на нелегален износ на стари леки автомобили.
А какво се случва с автомобилите, отписани от КАТ и НАП?
Единият вариант е да се предадат за скрап или да се оставят в автоморга за части. В редки случаи регистрацията се подновява. Третият вариант е да се изнесат от страната на платформа, както често се случва. А интернет изобилства от стотици обяви за покупка на всякакви стари возила, а според състоянието цените им варират от 500 до 5000 лв.
Как се бракува автомобил?
Най-лесната работа е да се бракува автомобил. В „Пътна полиция“ се подава писмено заявление от собственика, представя се документ за самоличност и свидетелство за регистрация на превозното средство (голям талон). Ако собственикът е починал, е необходим документ за наследници. При щета от различен характер се представя и заключението на застрахователя. Процедурата по отписване на возилото струва 7 лв. - 2 от които държавна такса и 5 лв. такса за банков превод, ако няма ПОС терминал.
Продавайте в чужбина, но за скрап
Ако продавате автомобил с българска регистрация в чужбина, внимавайте да не се окажете вечен длъжник на Данъчното, съветват юристи. За да прехвърлите МПС с българска регистрация, трябва да ползвате нотариална форма на договора. Единственият друг начин е да свалите автомобила от отчет и да го прехвърлите като обикновена движима вещ по законодателството на страната, в която се извършва сделката. Тоест да го продадете като скрап, а купувачът да си го регистрира, ако желае.
Не прехвърляйте МПС-то с нотариално пълномощно, защото това ще ви прати именно там, откъдето бягате - няма как да си гарантирате, че купувачът действително ще прехвърли колата на свое име. Така има опасност да останете да дължите данъци. Освен това за пълномощното, както и за договора за покупко-продажба, трябва да се ходи в българско дипломатическо или консулско представителство. Най-удачно е просто да заверите подписите под договора за покупко-продажба. Особено в случай, че цената на автомобила е ниска, както има практика да се пише - тогава и таксите няма да са високи.
Последвайте ни
0 Коментара: