След трагедията с 11-годишното момиче: Защо в училищата има медицинска помощ само в определени часове
Петък ранен следобед. В 14.30 часа учениците на 52-ро училище в Столичния квартал "Бояна" излизат в голямо междучасие. Две деца се спречкват. На финала момче рита в корема своя съученичка. Учителите не забелязват притеснителния факт. Момичето споделя за случилото се с класната си. Два часа по-късна тя води момичето до лекарския кабинет. Работното време на сестрата обаче било изтекло, преди минути. Директорът на училището вика линейка в 16.33. Седем минути отнема на Спешна помощ да организира екип.
„В 16.39 вече сме изпратили екипа на педиатър, който тръгва от 3-та градска болница, изпратен е екип, те са един от най-добрите педиатри с дългогодишен опит, в 16.50 линейката е в "Пирогов" в 17 часа линейката е в "Пирогов". Трудно ми е да кажа дали ако имало медицински екип в училището, колегите биха могли да се справят с тази ситуация”, разказва Д-р Дилян Георгиев -завеждащ смяна в ЦНСМ.
Проблемът със здравните грижи в българските училища е отдавна известен на институциите. Днес просветното министерството съобщи, че в изключително малко учебни заведения у нас има лекари, а сестрите са недостатъчно. За да ги има въобще, се работи по наредба, писана преди 20 години и влязла в сила преди 17.
Според здравната наредба, за да има медицинско лице в училище, средствата за това се отпускат от общинските бюджети. Те стигат до районната община, която отговоря за училището, назначва се медицинско лице, според броя на учениците, директорът има право да увеличи работното му време, но за това трябва заедно с родителското настоятелство да осигури средства.
Чл.5. "Минималният брой ученици, обслужвани от един медицински специалист, е 800."
Така направили и в 52-ро ОУ, защото по закон в училището имат право на "половин" медицинска сестра.
„В конкретното училище децата са малко над 400, което обуславя назначаваното на медицински специалист на четири часа. Съобразили сме това да бъде от 8 до 12, защото по това време се обучават рискови групи, деца на възраст между 5 и 8 години”, посочи Д-р Моника Чеуз, Директор Дирекция "Здравеопазване" в Столичната община.
„От много години апелираме за промяна на наредбата за здравните кабинети в училищата”, добави Данчо Калапиш, директор на 52-ро ОУ.
„Нормативната уредба е силно ограничаваща се, през 2015-а година Столична община инициира промени в тази наредба, тъй като нещата са изключително остарели по отношение на изискванията, които трябва да извършва медицинската сестра. Тя не може да прави нищо без лекар”, каза д-р Моника Чеуз, Директор Дирекция "Здравеопазване" в Столичната община.
Лекари няма, има медицински специалисти, според наредбата той трябва да обслужва училище с 1200 ученици.
Въпросната Наредба № 3 от 2000 г. за здравните кабинети в детските заведения и училищата е писана съгласно Закона за народното здраве, приет преди повече от 40 години, и който не е в сила от 2013-а година. Според сега действащия Закон, ресорното министерство е трябвало да подготви нови нормативни актове по изпълнението в срок от една година. Това не е се случило. Следователно, докато не е приета по-нова, заместваща я наредба, старата продължава да се прилага, доколкото не противоречи на Закона за здравето.
„Лично аз като училище отдалечено съм писал безброй много писма, последното писмо, с което съм се обърнал към Дирекция "Здравеопазване" е от преди месец да ми отпуснат специалист на цял щат, но той отново ще бъде от 8 до 16.30 ч.”, каза
Данчо Калапиш, директор на 52-ро ОУ.
„Когато две или повече училища са поднормативно, една сестра може да обслужва две или повече училища. Гледаме на около 800-1000 ученика да бъде назначена поне една медицинска сестра, да покрием обучителния процес от 7.00 сутринта до следобедните часове”, посочи д-р Моника Чеуз, Директор Дирекция "Здравеопазване" в Столичната община.
Според специалисти обаче инцидентите в училище от подобен характер се случват най-често в следобедните часове, когато децата са преуморени и стресирани. Според Никола Йорданов от Българската асоциация за тренинг и развитие, у нас от години има стратегии за овладяване на агресията в училище, но почти никой не им обръща внимание и не ги прилага. А решение има.
„Това са игри и упражнения, в които другото дете казва "Да, разбирам те ти си ми приятел, без да искаш, обичам те, но да знаеш, че когато ми разля водата и ме натисна ми беше много неприятно". И естествено детето, което не го натискаме в ъгъла не му се караме, то самото емпатично разбира какво е предизвикало и си дава последствия за действията си”, обясни Никола Йорданов - Българска асоциация за тренинг и развитие.
В случая обаче никой дори не е забелязал ударите, които си разменят децата. От просветното ведомство, днес изпратиха прессъобщение, с информация че във вторник министърът на образованието Николай Денков ще се срещне с Националното сдружение на общините, за да се търси решение за осигуряване на ефективна медицинска помощ в училищата у нас. Психолози ще започнат работа с учениците в 52-о ОУ още в понеделник.
Нелепата смърт на 11-годишното момиче отвори стари рани, за които от години никой не търси лек. Може би този път институциите ще намерят общи решения, и някъде там в нормативните уредби ще се прокрадне начин за овладяване на стреса, които при малките деца може да има фатални последици.
Последвайте ни