Градският транспорт в София може да спре единствено заради стачка на шофьорите и като гледам, се задава такава. Причината – рискът Столичната община да не може да изплати предстоящия аванс или заплата на работещите в дружествата.

Това обяви пред „Телеграф“ зам.-шефът на комисията по транспорт в Столичния общински съвет Карлос Контрера, който коментира насроченото извънредно заседание на градския парламент в четвъртък.

На него ще се гласува отпускането на заем в размер на 6 млн. лв. - 5 млн. лв. за „Столичен автотранспорт“ и 1 млн. лв. за „Столичен електротранспорт“. „Тези 6 млн. лв. няма да стигнат за нищо. Само просрочията за дизел в автотранспорта са 6,7 млн. лв. Това е поредното частично решение на парче. Това е безумие. Или им давай пари, или не им давай въобще“, коментира той.

По думите му този ход не решава проблема в дружествата, защото към 27 септември само автото има да получава 14,159 млн. лв. Отделно от това „Столичен електротранспорт“ очаква да му се изплатят 8,7 млн. лв., както и метрото – 2,5 млн. лв. Общо всички дружества очакват да им се разплатят 22,5 млн. лв.   

Решение

Контрера обясни, че още на 13 септември е дал решение на проблема, като е внесъл предложение, с което да се предоставят от бюджета на Столичната община 15 млн. лв. на автото като мостово финансиране, докато държавата преведе средствата. Контрера коментира, че причината за проблема е липсата на паричен поток.

Той обясни, че всеки месец транспортните оператори получават възнаграждения от ЦГМ на километър пробег, което се разплаща от продадените превозни документи и получават компенсации от държавния и общинския бюджет за преференциалните карти.

„Това са трите основни компонента, които издържат системата“, заяви съветникът и уточни, че когато единият компонент не се изплаща, става липса на паричен поток и изпадаш в задлъжнялост. „Държавата плаща на тримесечие, въпросът е, че те не са плащали от май месец“, посочи съветникът.