Специална комисия към Столичния общински съвет ще прави паркинг политиката на общината. Това решиха на днешното си заседание общинарите от транспортната комисия, цитирани от "Дневник".
Комисията трябва да намери терени, подходящи за изграждането на паркинги и да предложи с какви средства да бъдат построени те. В рамките на три седмици общинарите трябва да посочат кои съоръжения трябва да бъдат направени спешно и кои могат да се отложат.<br /> <br /> &quot;Комисията ще излезе с доклад, в който паркингите да се разделят на няколко групи&quot;, обясни председателят на транспортната комисия Радослав Тошев (ГЕРБ), който ще участва в работната група. Според него буферните паркинги, които трябва да се направят в покрайнините на града и да са най-големите, трябва да бъдат дадени на Центъра за градска мобилност, който да създаде смесени дружества с частни фирми, за да ги построи. В съвместните фирми общинското дружество можело да участва с правото на строеж, а частната фирма - с пари за построяването на съоръженията. &quot;Другата група паркинги ще са тези под дворовете на училищата. Има проекти за 56 такива съоръжения и трябва да се използват тези големи дворове, които сега стоят празни&quot;, обясни Тошев пред колегите си от транспортната комисия. Според него трябва да се иска информация от дружествата, които стопанисват пазарите, за места, които могат да се използват за паркиране. &quot;Има проект за паркинг под Женския пазар&quot;, даде за пример Тошев.<br /> <br /> До създаването на работна група и идеите на Тошев се стигна, след като в комисията по транспорт в последния момент бяха внесени 14 доклада от главния архитект Петър Диков за обявяване на конкурси за продажба на право на строеж на паркинги в различни части на града. Предложението на Диков е съоръженията да бъдат дадени след конкурс за купуване на правото на строеж. Общата стойност на предложените начални цени за конкурсите е около 15 млн. лв. Освен да платят за правото на строеж, частните фирми, които спечелят конкурсите, трябва да изградят съоръженията и ще имат право да ги експлоатират и да събират приходите от тях в следващите 35 години. След това съоръженията ще станат собственост на общината. Докладите са за 5 големи подземни паркинга и за още 9 по-малки съоръжения с автоматизирана система за паркиране, при която колата се паркира на платформа на входа на съоръжението, която после я придвижва и подрежда на свободните места.<br /> <br /> &quot;Буквално пет минути преди комисията докладите бяха разпределени за разглеждане при нас&quot;, обясни Тошев. Той добави, че продажбата на търг на правото на строеж не е удачен начин за построяването на паркинги. &quot;Вече веднъж обявихме такива конкурси и нямаше никакъв интерес, този модел няма да проработи, особено в кризата&quot;, каза още Тошев. Съветниците дори не видяха предложенията на главния архитект, тъй като те бяха само в един екземпляр. Диков не присъства на заседанието, за да разясни предложенията си, тъй като те не бяха включени и в предварителния дневен ред. Това не попречи на съветниците да решат да изпратят предложенията директно за разглеждане от бъдещата временна комисия.<br /> <br /> &quot;Разбрах, че докладите са гледани в транспортната комисия малко след като тя свърши&quot;, каза пред &quot;Дневник&quot; Диков. Той обясни, че предложенията са внесени в съвета още през април и май и не знае защо чак сега влизат в комисии. Докладите са за подземни паркинги за 3500-4000 места. &quot;Избрали сме места, на които строителството може да започне максимално бързо&quot;, каза Диков. /БЛИЦ<br />