Оплаквания, свързани с чистотата и управлението на отпадъците, са най-честите сигнали, които софиянци са пускали до Столичния инспекторат (СИ) от началото на годината до края на ноември. Това показва справка за неспешните сигнали, получени в оперативния център на контролното звено, която бе цитирана от в. „Монитор“.

От нея става ясно, че на ден средно по 278 души звънят до инспектората, като от началото на годината обажданията са 92 935. По-голямата част от тях обаче нямат отношение към работата на звеното.

Подадените и отработените от служителите на инспектората сигнали са 28 918, от които 16 130 са свързани с чистотата.

На второ място столичани се жалят от паркирането по тротоарите и в тревните площи, като общо сигналите са 4054.

От тръби, шахти или друга техническа инфраструктура на „Софийска вода“, „Топлофикация“ и останалите експлоатационни дружества жалбите са 2053.

Недоволство за транспортната инфраструктура пък са заявили 1190 души.

Не са малко и комичните обаждания, с които се сблъскват диспечерите на дежурните телефони.

„Имали сме случаи, когато гражданин ни се обажда, за да каже, че жена му ражда, и иска от нас да му осигурим екип. Други пък ни съобщават, че се развеждат, и искат помощ от нас“, разказа началникът на отдел „Оперативен център с мобилни групи“ към СИ Радослав Лазаров.

Той сподели също, че се е обаждал човек и с молбата премиерът да бъде предупреден, че се готви атентат срещу него.

Друга жена пък пожелала улиците „Врабча“ и „Париж“ да бъдат прекръстени, защото името на едната идвало от врабче, а другата не можело да се казва така, тъй като не сме били във Франция.

От своя страна шефът на инспектората Веска Георгиева заяви, че все повече хора им се доверяват, защото виждат реално откликване на проблемите им.

Хората във Варненско се оплакват основно от нарушаване на правата им на потребители, сподели при последното си гостуване в града националният омбудсман Диана Ковачева.

Най-често сигналите са свързани с комуналните услуги и касаят ВиК услугите, завишените сметки и лошото качество на водата, както и на електроснабдяването, топлоснабдяването и услугите на мобилните оператори.

Голяма част от оплакванията на хората са и за съдебни казуси, които продължават с години, без да се постигне крайно решение.

Има постъпили жалби и за нарушаване на трудови и социални права, както и на правото на здравеопазване и образование.

Все повече варненци се обръщат и към прокуратурата с искане техни близки или съседи да бъдат настанени за лечение в психиатрия. От районния съд отчитат ръст на подобни дела. В повечето случаи жалбите се подават от съседи срещу хора, които живеят сами и никой не се грижи за тях.

Друг акцент са глутниците агресивни и бездомни кучета, които тормозят хората в крайните и близките до вилните зони квартали. Те се жалват, че кучетата нападат и са опасни. Жители на крайните квартали във Варна се оплакват и от недостиг на градски автобуси. Според тях автобусните спирки са празни, защото линиите на градския транспорт не са удобни на хората.

Междусъседски войни буквално прегряват дежурния телефон на общинската администрация в Дупница, установи проверка. Най-честите оплаквания на моменти будят и смях сред работещите в администрацията.

Сред колоритните жалби попадат „постоянният лай на кучето на съседа“, „комшията използва чужди кофи за боклук“ или пък „клоните от дървото на съседа ми пречат, правят ми сянка“.

„Най-честите сигнали обаче си остават тези за кастрене на клони, като всяка година постъпват между 80 и 120. Всички сигнали се обработват, приемат и подават към съответния отдел. В зависимост от сигнала се преценява дали е от компетенцията на общината, или е насочен към дейността на друга институция“, обясни говорителят на кметството Христо Апостолов.

Той не скри и факта, че най-често сигнали се подават в социалните мрежи.

За разлика от Дупница в Кюстендил рекорд по сигнали държат каруците. Кюстендилци са подали 28 сигнала на горещия телефон, като основно недоволството е, че пречат на свободното движение на автомобили или са предпоставка за ПТП.

Сред несгодите, от които се жалват местните жители, са силна музика – 23 сигнала, следвани от бездомни кучета и котки - 22. Общо сигналите на горещия телефон на администрацията от началото на годината до този момент са 219, уточниха още от кметството.

Община Добрич пък общува с гражданите чрез Фейсбук страницата си, като периодично ги призовава да сигнализират за нередности. За 2019 г. до момента виртуалните приемни са 40. Обработени са 650 сигнала.

На електронния модул „Подай сигнали за нередност“ сигналите до момента са 517. На работно място в Центъра за услуги и информация са регистрирани 1599 писмени и 280 устни.

Сигналите, които се получават, са предимно инфраструктурни – ремонт и рехабилитация на уличната мрежа, улично осветление, облагородяване на междублокови пространства, изграждане на детски и спортни площадки.