Кола върху кола, броня върху броня. Така изглеждат паркингите на районните полицейски управления в Пловдивско вече месеци наред. Картинката придоби този вид, откакто влезе в сила новата мярка за конфискуване на автомобилите на пътните джигити. Не по-различна е ситуацията при иначе огромното пространство около сградата на сектор „Пътна полиция“, съобщава "Марица".

Там, освен прибраните возила на пияни и дрогирани, се съхраняват и такива по дела за катастрофи или пък коли, чиито шофьори са засечени в преправяне и пренабиване на номера. Ситуацията със свободните парчета земя, върху които да се трупат отнети автомобили, е повече от критична, оплакват се шефове на РПУ-та.

Има и изключения, разбира се. Началникът на Шесто районно Николай Кирков сподели, че съумява да се справя с проблема, като за момента няма остър недостиг на свободни места за конфискувани возила. Оказва се, че ситуацията е най-тежка при сектор „Пътна полиция“.

„Проблемът е налице още преди мярката с отнемането на коли да влезе в сила. Но сега е по-осезаем. В момента се чудим къде да ги прибираме. Целият двор на „Пътна полиция“ е пълен с автомобили. За момента всеки възможен терен, който имахме, е запълнен. Надявам се да започнат да одържавяват отнетите коли и НАП да ги обяви за продан“, коментира началникът на КАТ в града под тепетата гл. инсп. Красимир Нешев.

Въпреки че места няма, полицията не може да спре да си върши работата или пък да опрощава грехове. Така че отнемането на автомобили на пияни и дрогирани е факт вече повече от половин година. Шефовете на районни управления са принудени едва ли не да се молят на съда и на НАП по-бързо да приключват с хванатите в крачка, след което още по-бързо да се решава проблемът с теснотията. 

Със сигурност от местната полиция очакват с нетърпение да се приведе във вид пространството до мезонетите срещу КАТ и на метри от Руския пазар. На общинска сесия вече е гласувано предоставянето на терена на ул. „Напредък“ на "Пътна полиция". Докато обаче там стане пригодно за оформянето на паркинг за конфискуваните возила, проблемът ще ескалира. До приключване на действията, включващи редица процедури и конкурси за избор на изпълнител, може да мине поне още една година. Това означава, че теренът няма как да бъде спасителен план за пловдивската полиция.  

Междувременно като временно решение за отнети коли на пияни или дрогирани джигити се съхраняват на терен на бул. „Менделеев“, на мястото на бившите казарми. Пространството там бе дадено на полицията още през 2013 г. по предложение на тогавашния областен управител Здравко Димитров. Каква част от въпросните имоти обаче може да се ползва за отнетите коли, не е ясно. Със сигурност и този допълнителен капацитет ще се окаже крайно недостатъчен.

Акциите на пловдивската Дирекция на полицията стават все по-чести, а от това следва и че отнетите автомобили ще стават все повече. Справка в портала за продажби на НАП сочи, че към вчерашна дата са обявени за продан 83 возила от града и областта.

По-голямата част от тях са на длъжници, но поне 1/4 са били собственост на хванати да шофират пияни или дрогирани.  Шефът на пловдивската полиция старши комисар Георги Чергов коментира пред "Марица", че Дирекцията търси финансиране, с помощта на което да приведе в спретнат вид въпросния терен срещу КАТ.

"В координация сме и с НАП, за да може по някакъв начин по-бързо да се движи процесът с одържавяването на отнетите коли и обявяването им за продан. Доколкото съм запознат, в момента интересът към конфискуваните коли не е много голям. Правим всичко, за да се реши по-бързо проблемът", посочи той. 

Още от самото начало адвокати се изказаха скептично по посока на мярката с отнемането на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори. Те смятат, че ключова е превенцията, а не действията постфактум. "Ще купи друга кола, след като му върнат книжката, и пак ще е същото. Само че следващия път може вече да има смъртен случай", коментират юристи. Те са на мнение, че мярката е твърде строга, а видим ефект от нея няма. 

"Повече страдат невинни с фалшиво положителен тест за дрога. Настъпва пълна анархия, човек половин година е престъпник, без кола, а и без работа, ако тя е свързана с шофиране", посочиха още адвокати.  

Стегнатите - за ведомствата, трошките - за народа

Не всички конфискувани коли се продават на търг. Отнетите автомобили на джигити преминават през щателен преглед и оценка. Тези, които са по-нови и в прилично състояние, се отсяват, като има възможност те да бъдат взети за ползване в държавно ведомство. Трошките обаче задължително отиват на търг, като обявените цени хващат окото, но не и самите коли.

Иначе организацията и подготовката на един търг за отнет автомобил отнемат средно около три месеца. Отделно от това, преди обявяването за продан, трябва да приключи и започнатото срещу нарушителя бързо производство.

„Полицията конфискува колата временно, а после със съдебен акт се отнема окончателно в полза на държавата. Обикновено такива случаи вървят като бързи производства, които приключват до две седмици, освен ако няма пострадал“, каза пловдивският адвокат Пламен Бонев. Кръвната проба за наличие на алкохол става за ден-два, докато тази за наркотиците отнема около 5-6 месеца, което води и до забавен изход на делото.

Промените, които влязоха в сила през август миналата година, гласят, че автомобилът се отнема, ако се шофира с над 1,2 промила алкохол. Ако се управлява след употреба на наркотици, наказанията са конфискация, от 1 до 3 години затвор и глоба от 500 до 1500 лева. 

Автомобил от данъчните може да крие неприятни изненади

Търговете за отнетите возила ще стават на принципа на тайно наддаване. Участието обаче е само срещу депозит, в размер на 20% от обявената цена. Това ще рече, че мераклиите трябва да внесат сумата предварително, за да могат да подадат оферта. След края на търга на загубилите този депозит се възстановява.

До определения краен ден и час за участие от приходната агенция, в запечатан плик, се подават ценовите оферти от кандидатите. Законът предвижда възможност с едно предложение в един и същи плик участникът да може да заяви участие в наддаването за няколко автомобила. За всеки от тях обаче той трябва отделно да заплати 20-процентната такса за участие.  

Всички търгове, провеждани от НАП,  се извършват, малко или много, на сляпо, тъй като продаваните от агенцията возила са запечатани и бандеролите от движимите части (врати, капаци и т.н.) се свалят едва след като новият собственик влезе във владение. Експерти съветват винаги да проверяваме колите, които са на търг, за евентуални данъчни тежести и допълнителни обезпечителни мерки върху тях, за да не останем неприятно изненадани.

Към момента основният проблем при евентуална продажба от страна на НАП на конфискуваните МПС-та се явява условието, че лицето, чийто автомобил е бил отнет, няма право да наддава за него. Докато според МВР няма проблеми санкционираният водач да може да закупи обратно колата си. Тук вероятно ще се наложи бърза законова промяна, за да може приходната агенция да продава спокойно движимото имущество, без сделките да попадат в съда. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук