Истинска драма с планираните ваканции за Турция това лято се вихри в офисите на туроператори и турагенти, пише „Труд“. Голяма част от хората, които са предплатили почивки в южната ни съседка искат да се откажат от пътуванията и да си получат парите обратно.

Основно исковете за анулации са за края на август и септември, когато и най-много българи почиват в турските морски курорти. Туристите искат да си получат парите обратно, защото се страхуват да ползват предплатените почивки заради риска от COVID-19. 

Фирмите обаче съвсем законно отказват да им върнат предплатените суми, тъй като ваканциите не са провалени по вина на компаниите и няма непреодолими обстоятелства като затворени граници или хотели, които да пречат на осъществяването на планираните пътувания.

Към момента външно министерство е обявило 4-та степен от риск за пътувания в Турция, но докато не бъде обявено пето ниво – или забраняване на пътуванията, форсмажорни клаузи не могат да бъдат задействани, категорични бяха юристи.

След като туристите сами се отказват от резервираните пакети, контрактите се развалят по реда, записан в подписаните договори за пътуване.

Най-често без такса почивките могат да бъдат анулирани два месеца преди датата на отпътуване, както е записано в повечето договори, при това само с писмено искане от страна на пътуващия към фирмата. След тази дата се дължат различни неустойки за отказ от почивката, като обикновено при анулиране на резервацията 3-4 седмици преди отпътуване фирмата удържа цялата платена сума.

Тези, които пътуват със самолет или автобус могат да разчитат на това пътуването да не се осъществи по вина на организатора. В този случай те могат да изберат дали да сменят датата на ваканцията , да получат ваучeр за стойността на платената сума или да им върнат парите до една година след датата, на която е трябвало да заминат.

Пътуващите със собствен транспорт при отворени граници и хотели обаче ако решават да не пътуват губят всички предплатени пари.

Най-рискови за клиента са условията по договорите за ранни записвания, при които гостите получават отстъпка от 30 до 50 на сто от цената на почивката, но обичайно в тези контракти има клауза, че пътуването не може да бъде анулирано и при отказ клиентите губят цялата дадена сума.

Ако фирмите в тази ситуация решат да връщат пари на клиенти, въпреки че законът не го изисква, това означава масови фалит в сектора и в резултат да пострадат тези, които наистина имат право да получат парите си обратно или ваучери за ново пътуване, коментираха от бранша.