В публикация на български потребител в TikTok се твърди, че знак върху опаковката на кувертюр показва не само наличието на атразин в продукта, но и на "буби". 

 

По данни на самия потребител в профила му във Facebook към 5 април статичното видео в TikTok е видяно 73 000 пъти, харесано е близо 1200 пъти, споделено е 650 и е запазено в колекции 242 пъти.


Към 14 април т.г. видеото е гледано над 94 200 пъти:

В последните месеци все повече се разпространява твърдението, че веществото атразин превръща младите мъже в жени. Призовава се да не се купуват храни с логото на Rainforest Alliance, изобразяващо жаба. Вероятно и в тази публикация опасението на потребителя за наличието на атразин е свързано с това твърдение. Проверка на БНР вече установи, че то е невярно.

При хората атразинът не може да смени пола, тъй като комбинацията от две полови хромозоми определя биологичния пол на ембриона и тази генетична информация не може да се променя. 

Не е вярно и че логото, изобразяващо жаба, показва, че в дадените храни и напитки има наличие на атразин или продуктите са отгледани на места, на които хербицидът се използва. Печатът доказва, че продуктът достига до потребителите чрез земеделци, които отговарят на екологични, социални и икономически критерии, изложени в стандарта на международната неправителствена организация Rainforest Alliance.

Твърдение: Определен знак върху опаковките показва наличието на насекоми в продукта 

При търсене по изображение в Google на логото, което според потребителя вече показва "буби" в кувертюра, установихме, че то е на международната организация Fairtrade. 

Fairtrade е международна организация от търговски мрежи - дистрибутори на продукти, произведени в по-бедните държави и разпространявани в икономически по-напредналите. Целта на тези организации е да подобрят трайно условията на труд за членуващите производители, както и да опазят околната среда.

В движението участват три регионални мрежи на производители - фермери и работници в Африка и Близкия изток, Азия и Тихия океан и Латинска Америка и Карибите. Целта е да се осигури на производителите от развиващите се бедни страни възможност да продават продукцията си на глобалния световен пазар и да получават адекватно заплащане. По този начин се ограничава експлоатацията на детски труд и глада. 

Продукт с марката Fairtrade означава, че производителите и фирмите са изпълнили строги социални, икономически и екологични стандарти.

От организацията дават пример: когато закупите шоколад с логото Fairtrade, ще знаете, че производителите от места като Кот д’Ивоар и Гана получават по-справедлива цена за своето какао. Тоест те получават цена за реколтата си, с която е по-вероятно така да покрият своите разходи за образование, храна и здравеопазване. Освен това получават допълнителна премия за честна търговия, която могат да  инвестират в своите общности и да се борят с последиците от изменението на климата.

В официалния сайт на FAIRTRADE са подробни описани различните форми на логото и тяхното значение.

Оцветените в бяло знаци показват, че съставката, посочена на тях, е произведена по стандартите на Fairtrade, като например какао в зърнена закуска. Това е различно от черното лого, която означава, че всички съставки в продукти, са сертифицирани по Fairtrade. В случая със сниманата опаковка от кувертюр логото показва наличието на какао, произведено в съответствие с Fairtrade. Стрелката на логото сочи към повече информация на гърба на опаковката за произхода на какаото. Пример с подобен продукт на марката: 

Голяма търговска верига в България, предлагаща показания във видеото продукт, уточнява в сайта си значението на всички знаци за качество върху опаковките си. Веригата е един от първите партньори на програмата за какао (от 2014 г.) "Етикетът на програмата може да бъде изобразен само на опаковката на продукта, ако какаото, необходимо и използвано в продукта, е закупено в съответствие с всички изисквания на Fairtrade", уточняват от компанията. 

"Fairtrade означава по-добри условия за дребните фермери и работници в Африка, Азия и Латинска Америка. Повече от 1,6 милиарда души вече печелят от стабилни минимални цени, демократични организационни структури, опазване на околната среда, както и безопасни условия на труд", обясняват още от търговската верига.

Заключение

Твърдението, че конкретно лого върху хранителен продукт показва наличието на насекоми и веществото aтразин в него е НЕВЯРНО. Логото е на търговското партньорство Fairtrade, което цели да допринесе за устойчивото развитие, предлагайки по-добри търговски условия на дребните производители и работници от Африка, Азия и Латинска Америка.