Ти да видиш! Проектите за шофьорски закони отиват за скрап
Целта бе да се създаде Пътен кодекс, включващ 4 основни дяла, но сега продължим да си караме по действащия ЗДвП, приет през 1999 г.
Трите законопроекта, на които трябваше да се раздели сегашният Закон за движение по пътищата (ЗДвП) катастрофираха и изчезнаха като ланшния сняг от портала за обществени консултации, пише "Труд".
Два от тях – на Закона за водачите на МПС и на Закона за пътните превозни средства, липсват и от сайта на транспортното министерство.
Нелепо звучи обяснението на чиновниците там, че били свалени заради изтичане на срока на обсъждането. Тогава защо на сайта на МВР продължава да стои третият проект, чието обсъждане е изтекло на 24 февруари?
Или защо на същия портал за обществени консултации стоят „за украса“ разни проекти на транспортно министерство дори и от май миналата година?
Всъщност – причината да ги махнат няма значение. Разгеле, че ги бракуваха. Защото и трите са катастрофирали до фаза „тотал щета“ и мястото им е на площадките за законодателна скрап.
Да се надяваме, че отделни детайли и части втора употреба от трите проекта няма да стигнат нито до този, нито до следващия парламент.
И да продължим да си караме по действащия ЗДвП, приет през 1999 г. Той може да прилича на 20-годишна бричка с неговите над 40 поправки, ремонти и кърпежи, но пак е по-добър от предлаганите хибриди.
Първо – кой написа трите проекта? Кои участваха в тази работна група от МВР, транспортното и други министерства, която заседава тайно от есента на 2016 г.
Сигурно, докато са създавали текстовете, членовете u са намятали чаршафи и са надявали бели качулки, за да запазят анонимност като на сборище на Ку Клукс Клан.
Второ – кой реши, че не юристи, а някакви полицаи от КАТ и инспектори от бившата ДАИ трябва да пишат закони? През професионалната им кариера „специалистите“ в тези две трибуквени структури какво друго са доказали, освен че искат да получат 20 заплати при ранно пенсиониране.
Трето – кой постави задача и в трите проекта да се запази господстващото положение на контролните органи от КАТ и ДАИ, което си го има и сега.
Какво добро сме видели като шофьори по пътищата от тези трибуквени групировки. Видели сме само корупция, събиране на такса „спокойствие“, документни измами и как на проверяващия да му намажем шепичката, че да минем „по втория начин“.
Четвърто – проверявани ли са авторите на трите проекта за конфликт на интереси, за лобизъм в полза на 5-6 големи фирми.
Да не би да се окаже, че близки на членовете на работната група или самите те се подписват някъде на ведомости при вносители на нови автомобили, поддържащи луксозни сервизи за гаранционно обслужване.
А ако не работят срещу пари, дали не карат коли, получени от същите тези фирми, или най-малкото от техните марки, за да ползват сервизите им безплатно.
Идеята да се раздели на три ЗДвП не е лоша, но имаше и друго предложение от юристи от Софийския университет на форум, организиран от Института по пътна безопасност.
То бе да се създаде Пътен кодекс, включващ 4 основни дяла – правилата за движение по пътищата, изискванията към шофьорите, нормите за превозните средства плюс сегашния Закон за пътищата.
Поради условията на секретност и анонимност на работната група, така и не са разбра кой е против тази идея и с какви аргументи.
Промени в ЗДвП или изцяло нови закони трябва да има, но при условие, че отпаднат цели глави и раздели, уреждащи рахата на контролните органи.
Например – откъде-накъде КАТ ще имат право да налагат принудителна административна мярка отнемане на регистрацията на автомобила за 1 година, а когато срокът изтече, да нямат задължение да я възстановят автоматично, а собственикът трябва да ходи пак по каналите им.
Или – прекратяват служебно регистрацията на колата по някаква причина – да речем, няма платена застраховка, а нямат задължение да уведомят собственика.
Той може да е в чужбина или в болница, или да има някаква извинителна причина, но когато не му съобщят, зорлем го превръщат в престъпник, ако шофира. Защото карането на автомобил без регистрация е криминализирано и се наказва с 1 година затвор.
Най-накрая – каквито и шофьорски закони да се пишат или гласуват занапред, нека от тях завинаги изчезне понятието „несъобразена скорост“. Самите прокурори казват, че не е правилно да се повдигат и поддържат в съда обвинения само за нарушения на чл. 20 от ЗДвП, в който пише, че шофьорът, като кара, трябва да се съобразява.
Съвсем скоро имаше дело срещу млад мъж, който шофирал на участък по магистрала „Тракия“ без ограничения на скоростта и блъснал пешеходец със 113 км/ч.
Светла му памет на пешеходеца, но в случая говорим за вината на шофьора, който не е бил нито пиян, нито без книжка, нито с неизправна кола и е карал с 27 км/ч по-малко от разрешената скорост.
С какво не се е съобразил – че някой пешеходец иска да се самоубие, или да си играе на руска рулетка като прескача мантинели и огради.
Такова нещо, не дай Господи, може да се случи на всеки шофьор, включително и на премиера Бойко Борисов, докато управлява джипката на живо във фейсбук.
Така че, когато трите проекта отиват за скрап, дано след претопяването не се появят със същите дефекти в съдържанието.
Къде ви е Държавната агенция?
Така и не се разбра дали в писането на трите проекта има участие създадената тази пролет Държавна агенция „Безопасно движение по пътищата“.
Точно тя трябваше да разкрие корупционните и лобистки интереси зад всеки текст и ако се налага – да разгони работната група. И да дава обяснения.
Примерно – на какви изследвания почива предложеният задължителен текст да се кара със зимни гуми от 15 ноември до 1 март. Нека агенцията накара КАТ да преброи – колко тежки катастрофи са станали през този период и колко от потрошените коли са били с летни гуми в студа.
Обаче да даде и данни за катастрофите от 15 май до 1 септември и колко от участващите автомобили са със зимни гуми в жегата. Току виж се окаже по-важно, ако в закона се запише задължение да се кара с летни гуми през лятото.
Последвайте ни
11 Коментара: