Българските розови домати струват почти пет лева за килограм, а вносните, от Турция например, са по 4 лева. И двете цени са високи, но българският може да се каже, че гони рекорд. Почти за същата цена в магазина можем да си купим килограм пилешки бутчета или свинско месо.

В същото време, при краставиците цената за килограм български продукт е малко по-ниска от цената на турските.

Тенденцията обаче е масово в другата посока - българското или въобще го няма на пазара, или е неконкурентно скъпо.

Цените на зеленчуците на пазара са високи, но трябва да се има предвид, че сме извън сезона на производство и е нормално да са по-високи, обясни в предаването „Тази сутрин” Снежана Благоева от Министерството на земеделието и храните.

По думите ѝ търговията с плодове и зеленчуци вече е международна и България е част от от глобалния пазар и от общия пазар в ЕС.

Освен това производството на плодове и зеленчуци е един доста рисков тип производство, като всяко земеделско производство и се влияе от климатичните фактори”, отбеляза тя.

Експертът от земеделското министерство не се съгласи с твърдението, че държавата и министерството не правят достатъчно за поддръжката и субсидирането на българското производство на плодове и зеленчуци

„Аз винаги избирам българската продукция да си купя, дори и снощи си закупих български домат на 5,50 лева”, каза от своя страна Чавдар Маринов от Асоциация на организациите на производителите на плодове и зеленчуци.

България е нетен вносител на плодове и зеленчуци – над 89 процента, коментира още Маринов. Той допълни, че наистина и изнасяме доста плодове и зеленчуци, които са по сключени определени договори за европейския пазар, както и за трети страни.

Маринов добави, че намаляването на българската продукция се дължи на няколко фактора - на първо място е липсата на адекватна политика от страна на земеделското министерство по отношение на субсидирането на производителите.

Втората причина е свързана с така нареченото „удължаване на веригите” на доставка – прекупуване през четири-пет ръце, докато продуктите стигнат до потребителите, каза още Чавдар Маринов.