Цената на земята край Маказа скочи до небето, искат 20 000 евро за декар нива
„Съвсем скоро земеделска земя в близост до общинския център и до пътя към границата бе продадена за 10 000 лева за декар. Нещо немислимо преди години. Оценката е за 2000 лева за 1000 квадратни метра. Сделката бе за площ от около 4 декара”, разкриват местни. По думите им, най-вероятно ще се строи бензиностанция на терена. Скокът на цените според тях обаче не е напълно оправдан. „Предстои прокарване на газовата връзка с Гърция. Вече започна и отчуждаването на имоти. Всеки един купувач трябва да е наясно в подробности с проекта, в противен случай може да закупи земя, която след това държавата да отнеме за 1500 лева за декар. Също така има и защитени зони около транзита на газ, върху които няма да може да се строи. Това също трябва да се вземе предвид. Но все пак единствено търсенето предопределя предлагането и цената. Има ли интерес, напълно в реда на нещата е имотите да поскъпват”, коментира местен бизнесмен.
Не така обаче стоят нещата с имотите, далеч от пътя. Цените са същите, а промяна в тях зависи единствено от качеството на предлаганото. Въпреки това, фрапантни разлики не се забелязват. „Нивите” край пътя остават най-ценния актив.
Живее на бърчинките, печели по 40 евро на ден от нощувка край Бяло море
Родопчани купуват стари къщи край плажовете на Авдира и Миродато, стягат ги и дават под наем през летния сезон. Успешните инвестиции са стартирали около две години след отварянето на граничния пункт при Златоград. Нощувка при родопски хазяин пък върви средно по около 40 евро и зависи от големината на помещенията. Виличките обикновено предлагат стая с бокс.
„Няколко души от Мадан и Рудозем имат къщи в близост до плажовете. Ремонтите са извършени от самите тях. Не предлагат особен лукс, но пък разполагат с приятни веранди, повечето от които са снабдени с барбекюта и са подходящи за семейства”, споделят жители на миньорския град, често наемащи вилите на свои комшии през лятото.
Десетки са хората в региона, които са се ориентирали към подобна инвестиция, като през летния сезон вилите почти не остават празни. Приходите за собствениците пък се изчисляват на хиляди евро.
Допреди няколко години Миродато бе едно от многобройните позапуснати селища в Северна Гърция. След отварянето на ГКПП „Златоград” обаче районът е в разцвет, споделят самите гърци.
Селцето се намира на около 20 км от Комотини и 25 км от Ксанти.
„Няма особено голяма разлика в стандарта на живот от двете страни на границата. Единствено еврото. Преди отварянето на пунктовете, това са били най-запуснатите райони на Гърция. Същата ситуация като в момента Родопите. Използвахме евтините цени, за да инвестираме и не съжаляваме за стореното. При нас има едно съкровище и това е планината. При тях това е морето”, коментира един от собствениците на къщи край най-близките плажове до граничния пункт над Златоград.
Гърци скочиха срещу „фургоните” на новите им съседи-родопчани
Десетки родопчани вече са закупили земеделска земя в Северна Гърция, за да… почиват на нея през лятото. Само на километри от плажовете на Миродато никнат като гъби сглобяеми къщички на нашенци, които почти не пропускат уикенд, за да си отдъхнат в тях край морето.
„Купихме 320 квадратни метра земя на около 3 километра от плажа. Излезе ни 700 евро. В момента поставяме мебели в сглобяемата ни къща. Направена е изцяло с дървени плоскости върху метална рампа, поставена върху гуми, за да може да се мести. По-скоро представлява фургон, но с две стаи”, разказва родопчанка от Златоград. По думите й, подобни постройки, собственост на нашенци, има и край околните села.
Именно фургоните-къщи обаче ядосаха гърците. В местни медии се появиха публикации, в които се посочва, че строителството е незаконно, а новите съседи дори ощетяват местния бизнес. Започват и проверки от страна на различни институции.
Родопчани обаче са убедени, че са спазили всички законови разпоредби в южната ни съседка.
„Това не са масивни постройки. Няма и кофа бетон, излята при строежа. Знаем, че не може да се застроява земеделска земя, но това реално не е строеж. По-скоро е сглобяема дървена каравана. Не можем да разберем защо е тази атака срещу нас. Изкарват ни едва ли не престъпници. Всички ние сме граждани на Европейския съюз и законодателството важи за всички ни. Платили сме си земята, всички данъци и такси. Напротив, инвестираме в икономиката на най-западналия гръцки регион”, посочват собственици.
Всички имоти са свързани към водопроводната мрежа, а някои вече имат и ток. Те са категорични, че ще сезират всички възможни институции за проблема.
„Ще запознаем със ситуацията областния управител на Смолян за атаката, предприета спрямо нас, в Гърция. Ще молим за съдействие от негова страна за намеса на Външно министерство”, категорични са родопски собственици на имоти край плажовете в Миродато. Те са убедени, че са станали обект на несправедливи обвинения от страна на медии в южната ни съседка.
Керваните курортисти и печелившите бензиностанции
Родопчани вече тръгнаха към плажовете в Гърция. Съвсем скоро ще бъдат част от керваните курортисти от цяла България, съседна Румъния и Молдова. Факт е обаче, че най-много от отварянето на граничните пунктове печелят гърците. Каквато и да е цената на земите в Кирковско, районът не може да се похвали с печалби от страна на транзитно преминаващите туристи. Регионът просто е малка спирка за зареждане на гориво по пътя към плажовете и почивката. Въпреки множеството хотели, древни забележителности, истината е, че Родопите не са особено атрактивни за чужди туристи. Гърците харесват евтината ни стока, а за чукари и баири не харчат и евроцент. Витае усещането, че румънците изпитват неприязън да спрат в региона, освен ако нямат нужда от зареждане на гориво. Развлекателната инфраструктура също е на ниво селски хоремаг. Така че, поне засега, инвестиции в бензиностанции на петорна цена за имот край пътя може би е единственият печеливш ход за отсамната страна на границата.
Последвайте ни
0 Коментара: