Сивият сектор на пазара на горива у нас е около 30%, което ни поставя на челно място в Европа в тази печална класация. Това заяви Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация, по време на откриването на първата национална годишна конференция на организацията. По този повод потърсихме мнението на генералния директор на "Лукойл". Ето как Валентин Златев отговори на въпросите на Ивайло Крачунов.
- Г-н Златев, убеден ли сте, че държавата ще се съобрази с предложението на Петролната и газова асоциация, контрабандистите на горива да бъдат вкарвани в затвора за 25 години?
- Това предложение бе направено в контекста на инициираните дискусии от Петролната и газова асоциация. Вчера в България се проведе среща на нефтените и газови асоциации от страните в Централна и Източна Европа.

Обсъждаха се две неща. Едното е визията за бъдещето на горивата и въобще за сектора. Второто е сивият сектор.

За съжаление констатирахме, че в нашата страна проблемите са най-значими и драматични. Колегите признаха, че и те са се срещали с подобни проблеми като в България, но преди петнайсетина и повече години и споделиха с нас опита по преодоляването им. 

Във всяка страна за решаването на тези проблеми е подхождано по различен начин, но общото е, че наказанията в другите държави са били много по-тежки от тези в България.

В Полша за контрабанда на горива се предвижда наказание от 25 години лишаване от свобода.

- Ще се стигне ли до подобни наказания в България, като знаем, че в много от случаите контролните органи не са на необходимата висота?
- Аз винаги съм бил за еволюционно, а не за революционно развитие и не съм убеден, че наказанието е точно мярката, която трябва да се прилага. Въпросът е държавата да намери тази формула, с която да гарантира собствения си интерес и да си събере данъците.

Икономическата основа е важна за всяка една държава и от нея до голяма степен зависи благосъстоянието на хората. В тази посока най-важно е да се съберат данъците.

Малко е смешно да говорим 25 години за преход без никой да е дефинирал какво точно означава преход! Преди е имало едни закони, на следващия ден те са се променили и трябва да се изпълняват.

Крайно време е да приключим с оправданието, че за проблемите ни е виновен само преходът. И е крайно време политиците да обяснят на българските граждани защо са най-бедни в целия Европейски съюз. Вместо това политиците залъгват хората със скъпия ток, със скъпия бензин и хляб, за да не отговорят на този съществен въпрос.

А истината е, че ние сме най-бедните. Иначе цените на горивата и на тока са такива каквито са в цяла Европа. Ние искаме да живеем по международните икономически правила, да плащаме европейски данъци и да сме абсолютно солидарни с мерките, които Европейският съюз предвижда и в същото време да получаваме три пъти по-малко от европейците. Е, няма как да стане!

- Контрабандата на горива достигна връхната си точка по времето на правителството "Костов". Забелязвате ли промяна от онзи период до сега?
- Забелязвам как същият този модел бе репродуциран от двама човека през 2014, 2015 и 2016 година. Нищо не се е променило. Тогава слагаха печатите на танкерите в Горубляне и до летище София, сега ги слагат на друго място! Моделът е един и същ.

- Кои са тези двама човека?
- Двамата човека не са сред живите! Знаете много добре, че имаше една легендарна личност - Косьо Самоковеца (Константин Димитров-Самоковеца бе разстрелян на площад "Дам" в Амстердам на 6 декември 2003 година от холандеца Ервин Врекер. Чужденецът бе осъден на 15 години затвор и след като излежа по-голямата част от присъдата си е на свобода). Имаше и една дама, която бе шефка в митниците - Шинка Манова (Манова, бивш началник на митницата в Горубляне, и нейният шофьор, който е на 25 г., бяха застреляни в София, на улица "Деян Белишки", в джип "Тойота" на 10 октомври 2005 г.)

- А кои са двамата човека, които дърпат конците на контрабандата сега?
- Страхувам се, че единият вече не е между живите. А другият не знам дали е в Русия, Щатите или на друго място...
- За кого говорите?
- Всичко това стана по времето на министър Симеон Дянков.
- Ще се отрази ли заиграването на Веселин Марешки с цените на горивата на бензиностанциите му с изборния резултат за партията му?
- Аз от политика никога не съм се интересувал за разлика от някои внушения, които се правят в обществото. По тази причина не мога да отговоря на Вашия въпрос.

Въпросът, който си задавам по отношение на цените в бензиностанциите на човека, за когото ме питате, е - това купуване на гласове ли е? Когато той казва - аз ще ви направя цената 1.80 лева за литър гориво, а те ще ви я направят 2.20 лева за литър! Не знам защо Марешки твърди това нещо.

По принцип отказвам да коментирам Марешки, но над него има тежък политически чадър. Това е проблем на държавата.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ
 
Симеон Дянков бе вицепремиер и финансов министър в първото правителство на Борисов.
 
Бившата шефка на митница "Горубляне" Шинка Манова бе разстреляна в джипа си на 10 октомври 2005 година. След разстрела й се оказа, че е била много близка приятелка на Константин Димитров-Самоковеца.

Мафиотът бе разстрелян две години по-рано, на 6 декември 2003 година на площад "Дам" в Амстердам. При престрелката бе ранена тогавашната му любовница Цеци Красимирова. Един от изстреляните по Димитров куршуми рикошира в стена на близка сграда и се забива в скулата й.