Хората ще могат да избират между три варианта, ако планирано от тях пътуване до края на 2020 г. бъде отменено. Първият е туроператорът да им предостави ваучер за платените пари, като вписаната в документа сума да използват за друго пътуване, организирано от същата фирма, включително и за различна от първоначално избраната дестинация, пише "Труд".

Вторият вариант е да приемат преместване на платеното пътуване за нова дата. Ако клиентът не приеме един от тези два сценария - туроператорът ще трябва да му върне парите в брой в срок до 12 месеца от датата, на която е трябвало да започне проваленото пътуване.

Това гласят законодателни промени, които парламентът прие окончателно при гласуването на нови текстове в Закона за местните данъци и такси. По този начин депутатите защитиха интересите както на туроператорите, така и на техните клиенти.

До момента в сила беше текстът, според който в срок до 13 май 2021 г. трябваше да бъдат върнати предплатените пари за ваканции на компаниите, но само за такива, които са били провалени по време на обявеното извънредно положение от 13 март до 13 май тази година.

Така всички с неосъществена ваканция след тази дата заради затворени граници или по друга причина, свързана с мерките срещу разпространението на Covid -19, трябваше да се договарят двустранно с компаниите, на които са платили. Като за тези почивки влизаше в сила предкризисното изискване, според което парите за провалена ваканция трябваше да се върнат до две седмици след обявената за нея начална дата.

Заради факта, че платените от клиентите суми вече са преведени към доставчици - хотели и транспортни компании у нас и в чужбина, които масово вместо пари обратно предлагат нови дати или ваучери, това изправяше пред фалит фирмите в сектора.

Промяната ще облекчи бранша, тъй като сега имаме 12 месеца да върнем дължимото на нашите клиенти, които не са съгласни на една от другите две опции - преместване на датата за пътуване или издаване на ваучер със срок от 1 или 2 години за ползване на тези средства за следваща програма, обясни Байко Байков от Асоциацията на българските туропертори и туристически агенти.

Гаранции

Застраховки пазят клиентите 

Туропрераторски фирми застраховат сумата по ваучерите, които дават на своите клиенти, за да гарантират парите на потребителите, дори в случай на фалит на компанията.

Основният проблем с туристическите ваучери беше, че тяхната валидност от една или две години често надвишваше срока на застраховката професионална отговорност, която гарантира на пътуващите, че при фалит на туроператора ще си получат предплатените пари за ваканция.

Срокът на тази застраховка е една година. За да са коректни към своите пътници, обаче големи фири в бранша вече плащат за застраховка, така че клиентите им да са спокойни. Без такава застраховка при обявяване на несъстоятелност парите им може и да изгорят.