Промени в закона за движение по пътищата, приети от Народното събрание преди дни, предвиждат нови правила при покупката на кола. Собственик, който е прехвърлил автомобила си до 27 декември 2017 г., но купувачът не е регистрирал автомобила на свое име в законоустановения срок, ще може да подаде копие на документа за продажба в "Пътната полиция" до края на 2023 г.

Поправката в закона се прави заради недобросъвестни купувачи, които не регистрират придобито превозно средство и то продължава да се води като собственост на продавача.

"Законопроектът предвижда в срок до 2023 година продавачът да има възможност да подаде заявление с копие от превозното средство и да бъде прекратена регистрацията, ако новият собственик не я е извършил в законовия срок", обясни Красимир Ципов от ГЕРБ.

Какъв е редът?

За целта продавачът трябва да плати такса по Закона за държавните такси в службата за регистрация на МВР. После да подаде заявление за платената такса, за да му разреши съответната служба да постави номерата от вече продадения си автомобил на друг, отново негова собственост, предвиждат още промените.

От 1 декември 2019 г. вече не е нужно при покупко-продажба или промяна на постоянния адрес да се подменят табелите с регистрационен номер. Това става само по желание на собственика.

От юли - задължителен екостикер

"Не бива да забравяме, че наредба Н-32 за годишните технически прегледи предвижда стикиране на автомобилите в пет категории, като за стикирането на всички автомобили ще бъде необходима една година от датата на влизане в сила на това изискване (юли 2021 г.)", коментира зам.-кметът на София по екологията Десислава Билева.

В новата програма за въздуха на Столичната община за периода 2021-2026 г. е заложено обследване на възможността за въвеждане и прилагане на нискоемисионна зона за транспорта, в която да бъде ограничено движението на най-замърсяващите автомобили.

От септември 2020 г. вече са в сила измененията в Наредба Н-32 за годишните технически прегледи, с което се регламентира поставянето на екостикер. Определени са пет екокатегории на превозните средства, като поставянето на стикера ще се осъществява по време на годишния технически преглед или по изрично желание на собственика.Екокатегориите са различни от познатите еврокатегории (които са фабрични). Това също е инициатива на Столичната община, която започна още през 2017 г., за да се създаде възможност за законосъобразно ограничение на най-замърсяващите превозни средства в дните с високи нива на ФПЧ.

0 лева помощ за електромобил у нас

Днес стимули за електромобили се предлагат в 26 от 27-те страни от ЕС. Освен това в 20 държави-членки предлагат директни финансови помощи (като бонуси или премии) за купувачите на електрически превозни средства. Останалите 6 държави, сред които и България, не предоставят стимули за покупка, те просто са въвели намаление на данъците или пълно освобождаване от определени налози и такси по автомобилите. Освен у нас, финансови субсидии няма още в Белгия, Кипър, Дания, Латвия и Малта.

Литва пък е единствената държава, която изобщо не предоставя никакви данъчни облекчения или стимули. Въпреки че фискални мерки за стимулиране на продажбите на електрически превозни средства вече са налице в почти всички държави-членки на ЕС, преглед за 2020 г. показва, че естеството и (особено) паричната стойност на тези обезщетения и стимули все още варира в широки граници в цяла Европа.

Така в съседна Румъния се предлагат по 10 000 евро за закупуване на новa електрическа кола и по 4250 евро за хибрид. Отделно има и бонус от 1250 евро за бракуване на старото превозно средство. В Гърция се предлага до 15% кеш върху нетната цена на електромобилите с лимит до 5500 евро, както и допълнителен стимул от 1000 евро за бракуване на стария автомобил.

Отделно 25% кеш с лимит до 8000 евро пък е премията, ако колата ще бъде използвана за такси. В Полша помощта скача до 20 200 евро, в Словакия - 8000 евро, Унгария - 7350 евро, Великобритания - 3000 паунда.

Старите возила - познатият проблем у нас

До две-три години покупката на автомобил в България може да бъде доста затруднена, ако няма стимули, обяви пред "Стандарт" Храбрин Иванчев, председател на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България и член на ИБ на Българска асоциация "Електрически превозни средства".

"Трябва да се създаде програма за подновяване на автопарка на държавата, изваждане на автомобили на възраст над 15 години и замяната им с екологични автомобили", казва той.

По думите му, увеличаването на продажбите на електрически превозни средства в блока се дължи на новите регулации и норми за изгорели газове, които бяха въведени през 2020 г. Според Иванчев въвеждането на стандарта Евро 7 ще доведе до нови промени на фона на затягането на мерките, които предвижда.