Според пътни полицаи най-опасната група пешеходци са възрастните хора над 64 години, които най-често са облечени в тъмни дрехи и внезапно излизат на платното. Ако шофьорът не го види навреме, може да не успее да реагира достатъчно адекватно, предупреждават експертите.

Аз съм шофьор от почти деветнадесет години, с над милион километра, всичките в страната. Не карам пил, не минавам дори на жълто и въобще спазвам Закона във всичките му малки (или, както някои биха ги нарекли - “дребнави”) точки и подточки, възмущава се Иво Попов. С голямо съжаление, или не чак толкова вече, мога единствено да коментирам, че възрастните хора често злоупотребяват грубо и нахално с положението си на “бедни, болни, самотни и безпомощни”

Колко пъти сте се изкушавали да пресечете на червен светофар или да притичате между автомобилите на оживен булевард? А знаете ли, че освен груби обиди от шофьорите, можете да отнесете и глоба?

На кръстовищата с градски транспорт най-често можете да видите забързани пешеходци, които не чакат зеления сигнал на светофара. Веднага след като слязат от трамвая, масово хората решават да притичат до отсрещния тротоар.

Рисково както за пешеходците, така и за шофьорите може да бъде пресичането на червено. Дългото чакане на светофара изнервя хората и много от тях решават да пресекат на червено. Принципът обикновено е, че тръгне ли един, и други го следват. А най-честото оправдание е: “Светеше зелено, когато тръгнах”. Макар че има подлез, много от пешеходците предпочитат да минат отгоре, като си спестят слизането и изкачването на стълбите.

Пресичането на червен светофар, по диагонал на пътното платно или на няколко метра от пешеходната пътека е нарушение. Всеки пешеходец може да отнесе глоба от 20 лв., ако не спазва закона. 

Пресичането на червен светофар се наказва с 50 лв. глоба

По-тежки могат да бъдат санкциите за хората, които прескачат заграждения, мантинели или други ограничения, за да минат от другата страна на платното. Пътните полицаи издават фиш, а ако пешеходецът откаже да го подпише, му се съставя акт. Ако този акт не бъде платен, той се препраща към Националната агенция по приходите, която трябва да събере сумата.

Позастарелите шофьори са опасни на пътя

С напредването на възрастта сетивата им се притъпяват, пъргавостта и реакциите им се забавят. Способността им да участват безопасно в пътното движение прогресивно намалява. Ето защо е важно възрастните участници в движението да знаят някои подробности за това какво могат да очакват и какви предохранителни мерки да предприемат, за да бъдат в безопасност в пътното движение.

В следващите години делът на възрастните водачи ще се увеличава пропорционално на дела им в общия брой на населението. Затова те, като особени участници в движението, на които трябва да се обърне специално внимание, е нужно да знаят някои най-основни неща, за да бъдат безопасни участници в движението.

За да карате безопасно, се нуждаете от добро зрение. Когато остареете, очите губят способността си да променят фокуса бързо, периферното зрение се стеснява, ретината става по-нечувствителна към светлината. 

Един водач на 60 г. се нуждае от три пъти повече светлина, отколкото един юноша, а също така ще му отнеме двойно повече време да се пригоди от светла към тъмна среда. Правете си редовни очни прегледи, най-малко на всеки 2 години, а и по-често, ако забелязвате, че зрението ви се променя бързо.

Слухът е много важно за безопасното шофиране сетиво. Поради отслабването му е възможно да не чуете звукови сигнали на други участници в движението. При съмнения за проблеми със слуха посетете лекар и при нужда се снабдете със слухов апарат.

Някои лекарства могат да ви направят твърде сънливи или разсеяни, за да карате безопасно

Внимателно четете листовките на лекарствата - както тези за свободна продажба, така и с рецепта могат да причинят сънливост. Говорете с лекаря или аптекаря си дали е позволено да шофирате, докато вземате съответно лекарство. Когато започвате да вземате ново лекарство, 3-4 дни не шофирайте. Странични ефекти като сънливостта са най-силни в началото на лечението и отслабват с течение на времето, когато тялото ви свикне с лекарството.

Карането в сънливо състояние е често срещана причина за пътнотранспортни произшествия. Шофирането в такова състояние е също толкова опасно, колкото и карането в нетрезво състояние. За да не заспите на волана, наспете се добре през нощта преди пътуването. Не шофирайте късно през нощта, когато организмът е настроен за почивка. Избягвайте карането в ранния следобед.

Не шофирайте, след като сте били будни повече от 15 часа

Ако започнете да се чувствате сънени, докато шофирате, спрете, паркирайте и дремнете. Дори не повече от 15-20 мин. могат да възстановят бдителността ви. Излезте от колата и се раздвижете, пийнете кофеинова напитка. 

Изследванията показват, че отварянето на прозорците и включването на радиото не намаляват сънливостта, дори и да ви се струва, че това е така. Други изследвания сочат, че никога не можете да предвидите точно в кой момент ще заспите на волана. Така че ако чувствате, че ви се спи, спрете при първа възможност.

Ако движението е интензивно, по-добре не карайте

Все пак, ако ви се налага, не напускайте вашата лента за движение, използвайте мигачите и бъдете търпеливи! Смяната на лентите може да е опасна, а освен това няма да достигнете до целта си по-бързо.

Пешеходците, най-вече в града, представляват особена опасност за възрастните водачи - те са непредсказуеми

Въпреки че повечето от тях използват пешеходните пътеки, трябва да сте особено внимателни за онези, които не ги използват. Някой може да изскочи внезапно, за да притича в последния момент през улицата, докато светофарът все още е зелен. Внимавайте за колоездачи и скейтбордисти, които обикновено се движат по-бързо от ходещите или тичащите. При спиране на червен сигнал на светофар не блокирайте пешеходната пътека!

Паулина БОЯНОВА