"Топлофикация-София" може да преизчисли изравнителни сметки за парно за изминалия отоплителен период като коригира начисления ДДС от 20 на 9% ДДС. 

"Този проблем касае само тези, които имат да получават суми от "Топлофикация" за изравнителните сметки. Хората авансово плащат през годината своите сметки. След изтичане на отоплителния период се вижда дали те имат да доплащат или да връщат суми. Всеки месец "Топлофикация" издава прогнози фактури, които не отчитат реалното потребление. Сметките не отчитат реално потребената енергия", коментира юристът Йордан Костов пред BG On Air. 

"В Закона за енергетиката беше предвидено намаляване на ДДС-то от 20 на 9%, считано от 9 юли тази година. В тези преходни разпоредби е записано, че по отношение на услугите, които вече фактически са ползвани, се прилага старият данък от 20%. Топлинната енергия е потребена и начислена по старото ДДС", поясни той. 

По думите му въпросът е по отношение на изравнителната сметка и реалното потребление - там ДДС-то трябва да е 9%, тъй като за тези суми се прилага новата ставка. Касае фактури, които са издадени след 9 юли.

"Трябва да се анулират старите фактури и да се издадат наново. Министерството на финансите излезе със становище, че може сумите да се приспаднат чрез кредитни известия. "Топлофикация" практикува да ги приспадне от следващите сметки. Съществува възможност гражданите да поискат да си получат тези суми. Бих ги посъветвал до утре, когато изтича срокът за рекламации срещу изравнителните сметки, да си подадат съответната рекламация в "Топлофикация". Другият начин е да се води дело", заяви Костов.

Той добави, че наредбата за топлоснабдяването е доста неясна за гражданите и въпросът е повдиган многократно пред Върховния административен съд. До този момент няма окончателно произнасяне, тъй като "Топлофикация" и Столичната община прекратяват производствата.

"Топлофикация-София" вече е платила 20% ДДС на държавата. Само по сумите, които има да възстановява, трябва да плати 9%. "Топлофикация" няма интерес да начислява по-голямо ДДС.

"Топлофикация-София" има голям проблем с комуникацията с гражданите - служителите са нелюбезни и не изясняват на гражданите, държат се некоректно с тях", подчерта Йордан Костов.