Куп нарушения в областта на обществените поръчки, събирането на вземания и управлението на недвижими имоти, откриха проверяващи от Сметната палата в Министерството на вътрешните работи. Одитът за съответствие при финансовото управление на ведомството е извършен за периода от 01 януари 2010 г. до 31 май 2013 г. По това време вътрешен министър е Цветан Цветанов. Проверката е възложена с решение на 42-то Народно събрание от 11 юли 2013 г.
<!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables /> <w:SnapToGridInCell /> <w:WrapTextWithPunct /> <w:UseAsianBreakRules /> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--> <p class="MsoNormal">Във връзка с констатираните нарушения на Закона за обществените поръчки докладът е изпратен на ресорната агенция, както и на Агенцията за държавна финансова инспекция, съобщиха на сайта си от Сметната палата. <br /> <br /> &quot;За нарушенията на ЗОП в момента в Сметната палата се съставят около 60 акта на съответните заместник-министри в МВР и ръководители на структурни звена. Отговорността за тези нарушения е тяхна, тъй като министърът на МВР им е делегирал правомощията си в областта на обществените поръчки&quot;, се посочва в съобщението на проверяващите. <br /> <br /> Освен това одиторите са издали 19 препоръки за подобряване на дейността в МВР.<br /> <br /> Според изводите и фактите на проверяващите в системата на вътрешното ведомство има 44 второстепенни и 57 третостепенни разпоредители с бюджетни кредити. Бюджетът на МВР за 2010 г. е&nbsp; 1 039 912 651 лв., за 2011 г. &ndash; 1 094 161 188 лв., за 2012 г. &ndash; 1 048 739 566 лв. и за 2013 г. &ndash; 1 131 320 000 лв. Планирането и изготвянето на бюджетната прогноза и бюджетите на МВР е в съответствие с нормативните изисквания. Планираните и реализираните приходи от продажба на нефинансови активи, помощи, дарения и други безвъзмездно получени суми, разходите за издръжка и капиталовите разходи са законосъобразни, заключват още от Сметната палата.<br /> <br /> До тук обаче с изрядната документация. Одиторите са се натъкнали и на редица нередности. &quot;Не са предприети действия за събиране на дължими приходи от имоти-публична държавна собственост, които се ползват от търговско дружество &bdquo;БМВ&rdquo; ЕООД, с едноличен собственик на капитала &ndash; министърът на вътрешните работи, в размер на 737 511 лв., с което не са защитени в достатъчна степен финансовите интереси на МВР. При сключването на договори за дарения между МВР и търговските дружества със 100 % държавно участие в капитала едноличният собственик - министърът на вътрешните работи, не е взел решения за разпоредителни сделки с дълготрайни активи на дружествата в нарушение на нормативните изисквания&quot;, съобщава още Сметната палата. <br /> <br /> Освен това според одиторите не са предприети достатъчно ефективни мерки за събиране на просрочените вземания по бюджета на МВР, които към 31 декември 2010 г. са в размер на 22 942 977 лв. През 2011 г. и 2012 г. те намаляват съответно до 19 434 627 лв. и 18 562 904 лв. Несъбраните вземания са резултат от извършени дейности от системата на МВР като например охрана с полиция, пожарна безопасност и спасяване, сигнално-охранителна техника, наеми, извършени експертизи на съдебната власт, услуги, ползване на телефонни канали и други.<br /> <br /> За 2010 г. просрочените задължения на МВР са свързани с неиздължени обезщетения на служители в системата на МВР и към доставчици, като 70 на сто от тях са погасени през следващите две години. <br /> <br /> По време на одита са проверени 142 процедури за възлагане на обществени поръчки, с възложители заместник-министър и ръководители на структурни звена. При подготовката за провеждането на обществени поръчки като цяло е спазен редът, регламентиран с вътрешните правила. <br /> <br /> &quot;При провеждането на процедури за обществени поръчки, за които са отговорни заместник-министри на вътрешните работи, са установени следните нарушения - пропуски при откриването на процедурите и в документацията за участие. При дефиниране на изискванията към участниците в процедурите не са положени достатъчно усилия за защита интересите на възложителя. В преобладаващите случаи не са поставяни минимални изисквания към качествата на участниците, които да служат за преценка на способностите им да изпълнят конкретна обществена поръчка, а е поставен акцент върху условията за представяне на документи, неправилно са определяни размерите на гаранции за участие и изпълнение на договори. Системно не е изпращана информация до Агенцията за обществени поръчки за сключени договори и изпълнени договори за обществени поръчки. Не са проведени процедури по ЗОП за избор на изпълнител за предоставяне на телефонни и мобилни услуги&quot;, категорични са одиторите. <br /> <br /> Възлагането на специалните обществени поръчки е в съответствие с нормативните изисквания. <br /> <br /> Управленските решения при провеждането на обществените поръчки от ръководителите - второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, не съответстват на законовите изисквания и са свързани с: изисквания за представянето на документи от участниците без да са определени минималните изисквания, които посочените документи следва да доказват; неправилно определяне на размера на гаранциите за участие/изпълнение; несъответствие на сключен договор с офертата на изпълнителя; пропуски в работата на комисиите за разглеждане, оценка и класиране на офертите; неспазване на сроковете при изпращането на информация до АОП за сключени/изпълнени договори и др. <br /> <br /> От структури на МВР са допуснати нарушения при възлагането на обществени поръчки чрез събиране на три ценови оферти и директно възлагане по реда на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки. Незаконосъобразни са управленските решения, свързани с: извършване на разходи за телекомуникационни услуги и резервни части на автомобили без да са проведени процедури за възлагане на обществени поръчки; неизпращане в АОП на обобщена информация за малките обществени поръчки.<br /> <br /> МВР и неговите структури управляват 2 208 недвижими имоти заедно с изградените върху тях 4 996 сгради, включително ведомствени жилища.<br /> <br /> Създадена е организация при отдаването под наем на предоставени за управление имоти &ndash; публична и частна държавна собственост. Незаконосъобразно е управленското решение за предоставяне за ползване на помещения - публична държавна собственост и частна държавна собственост на ГКПП &ndash; Капитан Андреево, без правно основание и без доказателства, че на МВР са предоставени права за управление за тези имоти. <br /> <br /> През одитирания период са ползвани ведомствени жилища от наематели без правно основание. Не са предприети действия за промяна на статута на жилищни помещения в общежития и на общежития в жилища за отдаване под наем. <br /> <br /> МВР управлява различни по предназначение държавни спортни обекти, в които се включват недвижими имоти с различна по вид държавна собственост (публична и частна). За периода от 2001 г. до 2005 г. от Сметната палата са извършени одити на финансовото управление и са проверени спортните имоти, предоставени за управление на МВР. При тези одити е установено, че не са предприети действия за прекратяване на незаконосъобразно сключените договори за съвместна дейност за стопанисване и управление на спортните имоти. През 2007 г. от Сметната палата е констатирано неизпълнение на дадените препоръки, по които до настоящия одит не са предприети действия.<br /> &nbsp;<br /> При настоящия одит е установено, че ползването на част от предоставените за управление на МВР спортни обекти от страна на юридически лица, не е уредено в съответствие с изискванията на ЗДС и ЗФВС, в резултат на съществуващи от преди одитирания период неизяснени фактически и договорни отношения.<br /> <br /> Спортни организации ползват държавни спортни имоти - Плувен комплекс &bdquo;Спартак&rdquo; и Спортен комплекс &bdquo;Георги Аспарухов&rdquo;) въз основа на изтекли договори и без правно основание, включително като са ги преотдавали незаконосъобразно на трети юридически лица (дружества и спортни организации, като са извличали приходи от държавната собственост. <br /> <br /> Част от управляваните от МВР спортни обекти са с отпаднала необходимост за дейността на министерството. През одитирания период са предприети и са реализирани действия по предоставяне на правото на управление върху такива обекти Спортен комплекс &rdquo;Георги Аспарухов&rdquo; и Плувен комплекс &ldquo;Спартак&rdquo; на Столична община и на областния управител на Област София. <br /> <br /> Не са предприети ефективни действия по изясняване на предоставените права на ползване, както и за уреждане на правоотношенията по повод стопанисването и охраната на строителен обект в спортен имот - Представително стрелбище на МВР &ndash; Подуяне, който в резултат на осъществявана от преди одитирания период фактическа безстопанственост е разграбен и доведен до опасност от срутване. От страна на МВР, действията по реализиране на процедура по прехвърляне на правото на управление не са реализирани поради наличието на правни и административни пречки по удостоверяване на държавната собственост върху имота.<br /> <br /> МВР управлява значителен брой имоти &ndash; публична държавна собственост и частна държавна собственост, с отпаднала необходимост за изпълнение на функциите си. Стопанисването на тези имоти изисква значителен финансов ресурс &ndash; за местни данъци и такси, охрана, текуща поддръжка и др. През одитирания период е започнал процесът по освобождаване от тези имоти чрез предоставянето им на общини и ведомства. Процесът е непрекъснат и е свързан с допълнителни дейности по издаване на нови актове за държавна собственост, актуални скици, изготвяне на технически паспорти и др. /БЛИЦ</p> <!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} </style> <![endif]-->