Румъния е локомотивът на нашата двойка за влизането в Шенген, ние сме вагонът, каза бившият зам.-министър на външните работи Милен Керемедчиев в ефира на БНР.

Той коментира новината, че България реално влиза и в сухопътния Шенген в края на март следващата година.

А защо Румъния е локомотивът той обясни с пример:

"Когато ЕС преговаряше с Канада по споразумението за свободна търговия , България го подписа без забележки. Румъния се опъна и каза, "докато не паднат визите за румънци и България, няма да подпишем. Така че благодарение на Румъния пътуваме безвизово за Канада."

Керемедчиев потвърди, че натискът върху Австрия и Унгария, да се съберат и да вземат решение, е на Румъния.

"Ако Австрия вдигне ветото за влизане по суша, вероятно е парламента в Нидерландия да препотвърди решението си. Ако Австрия поддържа ветото си, това ще повлияе в Нидерландия. Не очаквам големи изненади", прогнозира дипломатът.

И обясни защо за Виктор Орбан е важно двете страни да влязат сега в Шенген и по суша.

"Унгария лидира Съвета на ЕС  и към нея има сериозна критика. Смятат я за черната овца на ЕС. Кандидатът за еврокомисар на Унгария не беше одобрен, един от малкото отхвърлени и това беше шамар за Орбан. За Орбан е важно да покаже, че Унгария може да влияе на европейските процеси и да отпушва затлачени решения.

За тях това би било червена точка, да покажат че Унгария може да натисне Австрия за вдигане на ветото. Нидерландия вдигна ветото, но в момента новото правителство пак внесе в парламента дали да се преразгледа.

Влизането на Румъния и България в Шенген и по суша ще е голям успех за Унгария в ЕС - да отпушат този процес затлачен година", обясни Милен Керемедчиев.

Шенген вече го няма

Той коментира, че Шенген в първоначалния си вид, създаден от страните членки, не съществува. Отново има граници и граничен контрол:

"Имаме нов тип Шенген, започнат от Унгария и почти всички страни членки го използват. Австрия върна граничния контрол, Словакия, Нидерландия. Тази общност затворена отвън, но с безпроблемно  и безконтролно преминаване на стоки, товари и хора вече го няма. Ще виждаме граничен контрол.

Влизането ни в сухопътния ще облекчи трафикът по нашите граници, но ще виждаме граничен контрол по всички граници на Шенген. Контролът ще бъде на избирателен принцип - по оценка на риска и ще отбиват за проверка. Германия въведе със своите съседи и трафикът на мигранти спадна с 16%."