Защо YouTube и Facebook искат да ни спасят от самите тях?
Видеоплатформата YouTube, която е част от групата на Google и нейната компания-майка Alphabet, е поредният голям играч от технологичния бранш, който се присъединява към идеята, че приятното прекарване на времето в интернет не означава непременно постоянно онлайн присъствие.
Точно обратното - YouTube вече предлага на своите потребители опцията да проследят точно колко време прекарват в сайта за споделяне на видео съдържание.
"Целта ни е да предоставим ясна картина на потребителите за това колко време прекарват при нас и да сме сигурни, че YouTube намира правилното място в живота им", се казва в съобщение, публикувано в блога на компанията.
Опцията Time Watched е достъпна в акаунт менюто и дава възможност да проследите колко време сте гледали видеа в YouTube днес, вчера или през последната седмица. Можете да зададете лимити и "напомняния", които да ви предупреждават през определен период от време, че е добре да се откъснете от екрана.
"Опитваме се да гарантираме, че имате достъп до информацията, от която се нуждаете, като в същото време подобряваме разбирането за това как използвате YoutTube и развивате собственото си чувство за дигитално благоденствие", се казва още в съобщението на компанията.
По-рано този месец и от Facebook обявиха, че ще дадат възможност на своите потребители да следят каква част от живота си прекарват в социалната мрежа. Компанията също предоставя опцията за въвеждане на лимити, които да ограничават онлайн присъствието.
"Желанието ни е хората да посещават Facebook и Instagram напълно доброволно, с позитивни емоции и вдъхновение. Надяваме се, че новите инструменти ще им дадат по-голям контрол върху времето, които прекарват в нашите платформи и ще инициират разговори между родителите и техните деца за добрите онлайн практики", заявяват от Facebook в съобщение до своите потребители.
Инструментите, с които може да проследите времето, прекарано в социалната мрежа, могат да бъдат активирани от менюто с опциите в мобилното приложение. Всичко това е част от общата визия за бъдещето на платформата, която нейният създател Марк Зукърбърг сподели в началото на годината.
Тогава той заяви, че иска времето, което хората прекарват във Facebook, да бъде използвано по най-добрия начин.
Интернет компаниите са принудени да вземат мерки в тази посока, тъй като т. нар. "онлайн зависимост" се превръща във все по-сериозен проблем с тежки социални последствия. Проучване на Nielsen за първото тримесечие на 2018 г. показа, че пълнолетните американци прекарват по 11 часа дневно в гледане, четене, слушане или друг взаимодействие със своите телефони, таблети, телевизори и други електронни устройства.
Засега телевизорите остават най-големите "консуматори" на време, но компанията отчита сериозен ръст в използването на мобилни устройства. Спрямо първото тримесечие на предходната година то се увеличава с 13 минути, до общо 3 часа и 48 минути дневно.
Все повече експерти споделят мнението, че твърде дългото онлайн присъствие уврежда психическото здраве на човека. С особена сила това важи за тийнейджърите, при които в някои случаи се наблюдават много тревожни симптоми, като депресия, ниска самооценка и дори склонност към самоубийство.
Платформите за споделяне на снимки, като Instagram, представят ежедневието на знаменитостите в "бляскава" окраска, но това поставя огромен натиск върху останалите потребители, които се опитват да изглеждат и да живеят като тях.
Изводът е от проучване на британския изследователски институт Royal Society of Public Health, проведено сред 1500 души на възраст между 14 и 24 години.
И докато много хора биха възразили, че животът без социалните медии в днешно време е на практика невъзможен (и може би ще бъдат прави), не е излишно да се замислим дали все пак не можем да ограничим присъствието им живота си поне до определени разумни граници.
В крайна сметка и самите социални мрежи вече са загрижени за нашето "дигитално благоденствие".
Последвайте ни
0 Коментара: