На повече от 3000 обаждания са отговорили медицинските специалисти на безплатната телефонна линия за пациенти с хронични заболявания 0800 14 515 от 1 януари до 25 февруари 2021 г. Линията е създадена от Националната пациентска организация. VIVACOM обезпечава безплатните обаждания, а платформата за обслужване на линията се предоставя в партньорство с CallFlow.

За близо година повече от 6 400 българи са потърсили консултация и информация във връзка с хроничното си заболяване в условията на пандемия от COVID-19. Телефонът работи всеки работен ден от 9.00 до 18.00 ч.

Значителен интерес (65%) от обажданията са към епидемиолозите и имунолозите на линията, които консултират безплатно за процеса на ваксиниране у нас. Специалистите дават съвети на пациентите основно за това при кои заболявания е подходящо ваксинирането и при кои е добре да се въздържат пациентите от ваксинация. Много от въпросите, свързани с ваксинирането, са насочени към организацията на процеса. Пациентите питат за потенциалните странични ефекти от ваксините, предлагани у нас, както и за последващото наблюдение за имунния отговор от ваксинирането.

Търсени са и безплатните телефонни консултации с двамата специалисти, които предоставят информация за лечението в домашни условия на COVID-19. Най-честите задавани въпроси към тях са свързани с овладяването на инфекцията у дома, както и кой е точният момент за постъпване в лечебно заведение.

Линията често се използва от хора без личен лекар и здравни осигуровки, които нямат формален достъп до здравната система.

Увеличава се броят и на обажданията към екипа от психолози, който отговаря на тел. 0800 14 515. Повикванията са свързани основно с прояви на тревожност, развитие на паник атаки, както и обостряне на пациенти с клинични прояви на психично страдание. Консултации търсят и социално слаби българи, които имат нужда от съдействие пред социалните служби и институциите за получаване на топла храна, подслон или средства за лекарства.

Близо 200 са обажданията съм ендокринолозите на телефонната линия, към които се обръщат основно пациенти с диабет, които контролират заболяването в домашни условия. Една от причините да търси телефонно консултиране е, че пациентите с диабет са в рисковата група от инфектиране с COVID, при които е възможно и по-трудно протичане на болестта, причинена от вируса, коментират експертите.

Пациентите се интересуват основно от въпроси, свързани с приема на терапия в домашни условия, както и за мерките за безопасност и предпазване от инфекция. Кардиолозите и пациентските консултанти в онкологията, които също предоставят информация на тел. 0800 14 515, коментират с пациентите възстановяването от COVID и ефектите върху общото здраве на онкологичните и кардиологичните пациенти, както и достъпа до здравни грижи в условията на пандемия.

На 0800 14 515 се предоставя и информация за пациентки относно рака на маточната шийка, който е едно от съвременните предизвикателства у нас. Заболяването е напълно лечимо, установено навреме, и по тази причина консултациите са насочени към превенцията, изследването и доказването на диагнозата, както и последващото лечение на онкологичното състояние, ако се стигне до такова.