С  даването на концесия на печелившото летище София, българската държава се отказа от над половин милиард лева. Тези пари са инвестирани в реконструкция на Терминал 1, изграждане на нова писта, както и нов терминал 2 -  210 млн.евро, финансирани от Европейската банка за възстановяване и развитие, Кувейтския фонд за икономическо развитие, програмите на ЕС ИСПА и ФАР, както и от държавния бюджет на Р. България.

Ще Ви припомня, че само за строежа на пистата от Кувейтския консорциум бяха похарчени 62,6 млн. щ.д., а допълнително летище
София бе осъдено да плати неустойки още 37 млн.щ.д.”

Това пише в писмо до министъра на транспорта Росен Желязков зам.-председателят на ПГ на „БСП за България Георги Свиленски по повод концесиите на летища София, Варна и Бургас, както и скандалното разсрочване на таксите на концесионера Соф кънект свързан с базирания в Париж фонд Meridiam и австрийската Strabag.

В писмото си социалистът изтъква, че буди недоумение фактът, че при избора на победител са сочили, че кандидатът е поел ангажимента да не вдига таксите през първите 10 години, а изведнъж през есента на миналата година - 30.10.2020г. държавното все още летище е вдигнало драстично таксите.

„Интересното е, че само 3 дни преди това – на 27.10.21 г. - концесионерът внася предложение първите 10 години да не плаща такси. Така на практика от една страна му осигурявате приходи, а от друга го и освобождавате от такси. Още по-страшно е, че тези приходи са за сметка на туристическия сектор, защото на всички е ясно, че вдигането на летищните такси ще се отрази като намалее пътникопотокът и най-вече потока от туристи към България”, подчертава още Свиленски.

„Защо след като прогнозата на повечето анализатори сочи, че кризата сред авиооператорите ще приключи през 2022г., Вие с лекота разсрочихте концесионните плащания на летище София за 10 години, а на летищата Варна и Бургас с по една година?”, пита още зам.-председателят на ПГ на „БСП за България” Свиленски.

Той изтъква още, че бъдещите вземания се оценяват по нетна настояща стойност. В случаят с концесията на летище София - плащания в размер на 24,5 млн. евро ежегодно за 35 години, нетната настояща стойност по думите му е 425,67 млн. евро. При прехвърляне концесионната такса за първите 10 години в последните 10, нетната настояща стойност е 275,09 - или щетата за българската държава е над 150 млн. евро. 

„Ние се грижим за хората, а Вие за интересите на определени бизнес кръгове”, категоричен е социалистът.