Намаляване на цената на сделката за F-16 ще бъде за сметка на пакета и способностите, които ще придобием . Това каза в ефира на „Денят на живо” по NOVA NEWS главният секретар на президента Димитър Стоянов.

По думите му въпрос на преговори със САЩ е единствено каква бройка изтребители ще заяви.

„Представената оферта от страна на САЩ като цена е значително по-висока от тази при първия договор. България може да се откаже и да вземе по-малко самолети, тогава цената ще падне.

Не е вярно обаче, че вследствие на преговори в свалена цената при предишния договор през 2019 година. Тя беше свалена в резултат на орязване на пакета. Тогава купихме скъп самолет, неснабден с необходимото въоръжение, орязахме съоръжението, резервните части и обучението. Затова и цената беше намалена. Правителството трябва да вземе решение сега дали предложената цена е приемлива”, добави той.

Стоянов уточни, че нов договор може да се сключва единствено след като бъде извършена доставката по първия.

„Трябва да се направи точна оценка на финансовите възможности на държавата. Решението от 2019 година беше порочно и погази военната експертиза. Същите тези хора сега предлагат да сключим договор със САЩ. Трябва да се вземе рационално решение, съобразено с финансовите възможности на страната. Президентът предложи няколко варианта. Сред тях бяха да се търси летателна способност на МиГ-29 или самолети на лизинг”, каза още той.

Димитър Стоянов коментира и настояването на правителството шефът на НСО да подаде оставка.

„Освобождаването на ген. Емил Тонев не е било консултирано с президента. Тонев е получил настоятелно искане от прокуратурата за бързо предоставяне на тези записи. Такива бяха предоставени и през 2020 година, свързани с протестите. Мотивите за искането за неговото освобождаване не са известни на президента. Възможно е той да откаже да подпише указ за освобождаването му”, уточни главният секретар.

По отношение на разразилите се спорове дали руският посланик у нас трябва да бъде обявен за персона нон грата Стоянов е категоричен, че това е тежко решение.

„Нито един посланик няма право да се намесва във вътрешните работи на страната или в решенията на България. Изгонването на посланик обаче е тежко решение, което се взима от изпълнителната власт”, добави той.