Кабинетът одобри проекта за антитерористичен закон, Борисов го защити в парламента
Не даваме полицейски права на армията, говорим за екстремна ситуация, заяви премиерът пред депутатите
Това, което към момента предлагаме не дава полицейски функции на армията. Говорим за екстремна ситуацията. Това е специален закон, заяви Бойко Борисов.
По повод записаното в проектозакона, че е допустимо частично и временно ограничаване на отделни права на гражданите и че органите ще могат да задържат лица с неустановена самоличност, да контролират техническите средства на интернет, Борисов заяви: Видяхте, когато говорим за правата и свободите – това е безспорно най-голямата наша ценност. Но видяхте, че терористи, които са задържани, след това извършват самоубисйтвени атентати. Ние искаме да се предпазим от тях и изобщо не визирам религии. Вие ще прецените дали да дадете възможности на армията и на службите в една по-екстремна ситуация да имат повече правомощия, каза още премиерът. Със нашето предложение считаме, че парламентът може да прояви достатъчно гъвкавост. Говорим за подготовка и в условията на терористичен акт или веднага след него, уточни Борисов.
На днешното си заседание правителството одобри проекта на закон за противодействие на тероризма и предлага на Народното събрание да го приеме. Целта на законопроекта е да създаде ефективен механизъм за взаимодействие между институциите при прилагане на мерките за превенция и отговор на потенциалните терористични заплахи.
Законопроектът определя три нива на заплаха от терористичен акт и четири нива на готовност на компетентните органи за противодействие. Предвижда се Министерският съвет да осъществява общо ръководство на дейността по противодействие на тероризма, да приема стратегия и национален план за противодействие на тероризма. Националният контратерористичен център се разполага в ДАНС и предоставя информация на компетентните органи и структури, необходима за предотвратяване и пресичане на заплахи от тероризъм, в непрекъснат денонощен режим.
Регламентира се и участието на Въоръжените сили в противодействието на тероризма и в преодоляването на последиците от терористични актове. Определят се функциите на местните органи и структури в този процес. В отделна глава е регламентирана превантивната дейност. Тя включва анализ и оценка на рисковете, сътрудничеството и обмена на информация с компетентните органи на други държави и организации, изготвяне на планове на различни нива за противодействие на тероризма и т. н. Въвежда се задължение за собствениците и ползвателите на сгради и съоръжения за обществено обслужване от първа-трета категория по ЗУТ, както и на училищата и детските градини, да разработват и прилагат мерки за противодействие на тероризма.
По отношение на лицата, за които има данни, за да се състави обосновано предположение, че са свързани с подготовка на терористичен акт, се прилагат превантивни мерки за ограничаване на движението им и отнемане на лични документи. Подробно е описан редът, по който се прилагат превантивните мерки, както и че подлежат на съдебен контрол. Законопроектът въвежда основни правила за провеждане на антитерористична операция при наличието на данни за конкретна заплаха от или при извършен терористичен акт. В тези случаи е допустимо частично и временно ограничаване на отделни права на гражданите.
Допуска се и обявяването на извънредно положение с решение на Народното събрание или с указ на Президента на Република България. Целта е да се даде предимство на спасяването на човешкия живот и здраве. Законопроектът предвижда също обезщетяване на физическите и юридическите лица при реално причинени имуществени вреди при или по повод извършване на нормативно установените действия за предотвратяване и пресичане на заплаха от тероризъм или за преодоляване на последствията от тероризъм.
Основните принципи, върху които е изграден законопроектът, са спазване на Конституцията, законите и международните договори, по които България е страна; зачитане и гарантиране правата на човека и основните свободи; приоритет при спасяването на човешкия живот пред останалите дейности; сътрудничество с гражданите и техните организации; откритост и прозрачност при провеждането на политиките за противодействие на тероризма; централизирано управление и контрол на дейностите; своевременен обмен на информация по компетентност; съгласувано провеждане на дейностите за противодействие на тероризма.
Източник: БГНЕС
Последвайте ни
0 Коментара: