Регионалният министър Виолета Комитова коментира ситуацията около днешните протести на работници от частната строителна фирма „Автомагистрали – Черно море“. Демонстрации имаше в няколко града, включително в Бургас, пише Флагман бг.

“Обмисляме решение – месец по месец да намерим пари за заплатите и осигуровките на работниците“, каза г-жа Комитова пред репортери в Народното събрание след участие в парламентарния контрол.

На въпрос откъде ще дойдат парите, тя отговори: „Не мога да ви кажа в момента. Ако знаех откъде се събират пари, щях веднага да ви кажа, нямаше да сме изправени в тази ситуация.“

Виолета Комитова заяви, че вината за случващото се е на бившия шеф на държавното дружество „Автомагистрали“ Стоян Беличев, на бившата регионалната министърка Петя Аврамова, както и на 44-ото Народно събрание. Именно към тези три места трябвало да се насочи протестът.

Служебната министърка каза, че вече обяснила на брифинг за какво става въпрос. Все пак, щом се налагало, тя трябвало да повтори. 

"Вижте сега, "Автомагистрали - Черно море" си сключва договор с нашето "Автомагистрали" да прави ремонт на "Тракия". 

Цената на тази услуга е 65 милиона и са получени около 30 милиона, затова се искат още 36 милиона - не са разплатени към въпросната фирма, която стачкува", заяви Виолета Комитова. 

Тези 65 млн. лв. били за отсечката между Чирпан и Стара Загора, дясното платно в посока Бургас. 

"Още когато се подписва договорът, г-н Беличев е наясно, че договорът е необезпечен финансово по онази схема, която се извършва от предишното ръководство. Имаме толкова пари, а подписваме договори за много повече пари. 

Т.е. аз ще насоча протеста първо към г-н Беличев, защото той ги е подвел, като е подписал с тях договор, който не е обезпечен финансово", заяви служебната министърка. 

Освен това през 2020 г. предишните управляващи знаели за казуса и затова от Министерството на финансите изискали да се отпуснат 90 млн. лв. целево - за ремонт на автомагистрала "Тракия". 

"По този повод министър Аврамова обявява, че ремонтът на това парче от "Тракия" ще започне на 15 септември 2020 г., че да свърши до пролетта, че да не тревожим българските граждани на път за морето.

Но това не се случва. До края на годината, от тези 90 милиона, 30 милиона се похарчват за "Тракия", другите 60 милиона отиват по други проекти, което е грубо нарушение на закона за бюджета и за финансите. Когато едни пари целево са отпуснати за нещо, трябва да се похарчат целево само за това нещо.

Така тези 90 милиона приключват в края на 2020 г., от които само трийсет отиват за "Тракия".

Затова трябва да се попита министър Аврамова как са допуснати тези пари за "Тракия" да се похарчат до края на 2020 г., но още не сме почнали ремонта на "Тракия"", каза Комитова. 

И вместо реконструкцията да стартира на 15 септември 2020 г., тя бил извършена април, май, юни и юли 2021 г. - "хубаво да притесним българските граждани на път за морето". 

"Така че смятам, че протестът трябва да се насочи (и въпросите) към министър Аврамова", добави наследничката й на поста. 

"Вече сме 2021 г. 90 милиона целеви пари са похарчени през 2020 г. Започва да се строи през 2021 г. и съответно тези пари ги няма за "Тракия". Следващата насока на протеста трябва да е към предишното Народно събрание. 

Защо в бюджета за 2021 г. няма пари за "Тракия"? Т.е. имаме три стъпки, които водят до днешните събития", добави Виолета Комитова. 

Тя също се тревожела заради протеста на "Автомагистрали - Черно море" и че няма възможност да се платят 36-те милиона. Най-много се притеснявала за работниците и техните семейства. След това Комитова обясни и че обмислят решение.