Споделян десетки пъти пост във Фейсбук съдържа резултати от предполагаемо допитване сред 5000 българи за електоралните им нагласи. Като източник на данните в "анкетата" в публикуваната графика е посочен "БНМ Рисърч груп". А датата е "05.2022", съобщава БНР.

Твърдение: Социологическо проучване пренарежда коренно политическия пейзаж в България

 

Резултатите поставят на първо място ГЕРБ-СДС с 21,2%, на второ място "Възраждане" с 18,4%. Трети са "Продължаваме промяната" с 15,7%, а като четвърта политическа сила се нарежда ДПС с 11,3 на сто. Следват БСП 8,9% и новата формация "Български възход" с 5,6%. Едва след тях се нареждат "Има такъв народ" – 4,9% и "Демократична България - 4%.

Резултатите от предполагаемата анкета имат една основна разлика със скорошни социологически допитвания на "Алфа рисърч" и "Тренд" (виж графиките по-долу) и тя е, че резултатът на "Възраждане" е около двойно по-висок, поне според данните на "БНМ Рисърч груп".

Постът с "проучването" на БНМ не е от личен профил, а от Фейсбук страница, на която е посочено, че е свързана с "Възраждане" – публикуван е линк към уебсайта на партията. На официалната интернет страница на партията обаче няма абсолютно никаква информация за подобна социологическа анкета, нито за "БНМ Рисърч груп".

Справка в интернет не откри никакви следи от съществуването на предполагаемата социологическа агенция.

Пред БНР Боряна Димитрова, управител на социологическата агенция "Алфа рисърч", заяви, че никога не е чувала за "БНМ Рисърч груп", въпреки че "имената в бранша не са много".

"Не ни е известно да има подобна работеща агенция. Това, което прави впечатление в графиката, чисто професионално, е нереалистично високият брой интервюта - 5000. Никой не работи с такива извадки. Обикновено този "трик" се използва, за да се внушава достоверност", каза още Димитрова. 

Заключение

Данните в публикуваната във Фейсбук "анкета" на "БНМ Рисърч груп" са НЕДОСТОВЕРНИ. В интернет пространството няма и следа от подобна социологическа агенция, а две скорошни проучвания дават сходни едно с други, но различни от тези на "БНМ" резултати. От бранша също не са чували никога за социологическа агенция "БНМ Рисърч груп".