Правителството прие позиция, че не могат да бъдат правени никакви промени по приетите международни споразумения за вредните емисии. Това каза в предаването "Още от деня" по БНТ министърът на околната среда и водите Нено Димов.

Предимно скандинавски страни искат повишаване на амбициите. Нашата позиция е - никакви амбиции повече от тези, които вече са договорени, както и категорично нежелание Европейският съюз да отделя повече средства от тези, които вече е приел. Европейският съюз ще има обща позиция, а тъй като ние в момента сме лидер, има доста голяма вероятност това, което зададем като тон, да бъде прието, посочи Димов.

По думите му до края на годината трябва да бъде издаден документ за дерогация на ТЕЦ "Марица изток 2".

Ако искаме по-чист въздух, трябва да имаме стабилна енергетика, защото основен източник на замърсяването са фините прахови частици от отоплението на твърди горива. В момента много хора се отопляват на ток и ако бъдат затворени електроцентрали, това ще доведе до по-голямо замърсяване на въздуха, подчера екоминистърът.

Трябва да има баланс между развитието на икономиката и опазването на околната среда, добави той.

Замърсяването на въздуха в България е само от фини прахови частици, за разлика от други европейски държави, където има и замърсяване по други показатели, отбеляза Нено Димов.

По думите му една от основните мерки за борба с мръсния въздух у нас е завишаването на изискванията за качеството на твърдите горива за битово отопление. Всеки производител трябва да има сертификат от сертифициарна европейска лаборатория, че той има право на това. Горива, които не отговарят на критериите, ще се конфискуват в полза на държавата, категоричен е Димов.

Горенето на гуми трябва да се спре още на изхода – сервизите, където се изхвърлят, местата, на които се продават. Трябва да се прекъсне линията до дома на хората, които ги горят, заяви той.

Министърът на околната среда и водите каза още, че български неправителствени организациии са поискали външен преглед за оценката за въздействие на околната среда на Лот 3.2 на магистрала Струма. Бернската конвенция категорично отхвърли тези искания и процедурата за строеж на Струма може да продължи извън екологичните процедури, уточни Нено Димов.