Министерски съвет одобри Радослав Миленков за председател на УС на Фонда за гарантиране на влоговете за нов четиригодишен мандат. Радослав Миленков е магистър по финанси, завършил е УНСС с отличен успех и притежава дългогодишен опит в банковата сфера. В професионалната си дейност е работил като инвестиционен посредник, одитор в „Делойт и Туш България“. В периода 2003-2011 г. е заемал различни ръководни позиции в системата на „Първа инвестиционна банка“ АД, вкл. член на Управителния съвет (2005-2011), а от 2012 г. до м. ноември 2014 г. е бил член на Управителния съвет на „Общинска банка“ АД и изпълнителен директор на банката. С Решение №772 на Министерския съвет от 19 ноември 2014 г. г-н Миленков е определен за председател на управителния съвет на Фонда на мястото на подалия оставка Росен Николов.
<u>Ето всички решения на правителството от днес:</u><br /> <br /> Правителството предлага промени<br /> в пенсионната система<br /> <br /> Правителството прие проекта за изменение на Кодекса за социално осигуряване, с които се въвеждат краткосрочни и дългосрочни мерки за финансова стабилност на пенсионната система и подобряване на адекватността на пенсиите. Предлагат се също промени, водещи до нарастване на приходите в осигурителната система, което ще доведе до намаляване на зависимостта на системата от държавния бюджет. В тази връзка е предложението за плавно повишаване размерите на осигурителните вноски.<br /> В законопроекта се предлагат и промени, водещи до оптимизиране на разходите в осигурителната система чрез въвеждане на по-строги и по-справедливи условия за достъп до пенсии. Предвижда се плавно увеличаване и постепенно изравняване на стандартната пенсионна възраст на жените и мъжете, плавно увеличаване на изискуемия осигурителен стаж за пенсиониране за работещите при условията на трета категория труд. Предлагат се промени и по отношение на условията за пенсиониране на работещите при условията на първа и втора категория труд.<br /> Въвежда се възможност за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер на лица, на които не достигат до 12 месеца възраст, които имат изискуемия осигурителен стаж, като пенсията им се намалява пожизнено с по 0,4 на сто за всеки месец недостигаща възраст.<br /> Предвиждат се и промени, свързани с подобряване на адекватността на пенсиите. От 1 януари 2019 г. индивидуалният коефициент при изчисляване на размера на пенсията ще се определя като средноаритметично на месечните индивидуални коефициенти. От същата година от формулата за определяне размера на пенсията при изчисляване на индивидуалния коефициент по чл. 70, ал. 3 от КСО отпада доходът на лицето, върху който са внесени осигурителни вноски за периода от три години по избор преди 1997 г. От 1 януари 2017 г. започва постепенно увеличаване на тежестта на една година осигурителен стаж при изчисляване размера на пенсиите (както за новоотпуснатите, така и за вече отпуснатите пенсии) с размер, който е минимум размерът на швейцарското правило до достигане на 1,5 на сто.<br /> Със законопроекта се предлагат промени за запазване и усъвършенстване на тристълбовия пенсионен модел, като се доизграждат и разширяват направените от 1 януари 2015 г. промени, които предвиждат възможност за свободен избор на лицата, родени след 31 декември 1959 г. да се осигуряват задължително за допълнителна пенсия в универсален пенсионен фонд или само за пожизнена пенсия в държавното обществено осигуряване (ДОО). Предлага се принципът на свободен избор да се въведе и за ранното пенсиониране на категорийните работници, като се създава възможност те да изберат дали да се осигуряват само във фондовете на ДОО или да се осигуряват и в професионалните пенсионни фондове.<br /> <br /> <br /> Законово се регламентират<br /> еднодневните трудови договори<br /> <br /> Три промени в Кодекса на труда одобри правителството &ndash; въвеждането на еднодневни трудови договори, промени в работно време с променливи граници и уеднаквяването на продължителността на платен отпуск за всяко дете без ограничения.<br /> Предлага се приемането на нова законова разпоредба, с която се дава възможност на регистриран земеделски стопанин да сключва еднодневен трудов договор с работник. Този вид договор ще може да се сключва в основна икономическа дейност &bdquo;Растениевъдство&rdquo; само за прибирането на реколтата от плодове, зеленчуци и розов цвят, за професии, които не изискват специална квалификация. Предвидено е, че работник ще може да полага труд по този вид договори не повече от 90 работни дни в календарната година. Изрично се упоменава, че работодателите не изпращат уведомления в Националната агенция за приходите, не връчват длъжностна характеристика и не издават заповед за прекратяване на трудовия договор поради изтичане на срока му. Предвижда се издаване на наредба от министъра на труда и социалната политика, в която ще се определят условията и редът за издаване, регистриране и отчитане на тези трудови договори. Законопроектът предвижда тези работници да се осигуряват само във фонд &bdquo;Пенсии&rdquo; и фонд &bdquo;Трудова злополука и професионална болест&rdquo;, а паричните обезщетения при настъпила трудова злополука и професионална болест да се изплащат за срока на неработоспособността, но за не повече от 90 календарни дни. С промени в Закона за здравното осигуряване се създава възможност за времето, през което ще бъдат наемани, лицата да бъдат здравно осигурявани, като здравноосигурителните вноски да се внасят авансово от работодателите, заедно с вноските за социално осигуряване. Предлагат се и изменения, с които ще се даде възможност лицата, които полагат труд по време на сезонната селскостопанска работа да не бъдат лишавани от паричните обезщетения за безработица. Очаква се регламентацията на трудовия договор за един ден да доведе до приходи в бюджета на държавното обществено осигуряване с до 19 200 000 лв. и от данъци върху доходите на физическите лица с до 5 300 000 лв. Предвидено е разпоредбата да се прилага до 31 декември 2015 г. След като бъде направен анализ на приложението й, може да се удължи нейното действие, вкл. да се разшири приложното й поле и за други дейности при доказана ефективност.<br /> Със същия законопроект се предлага и промяна относно установяването на работно време с променливи граници. Целта е създаване на правна възможност за по-голяма гъвкавост на работното време за работника или служителя и въвеждане на по-либерален режим при разпределение на работното време в рамките на работната седмица.<br /> С друга промяна се предвижда след използване на отпуск поради бременност, раждане или осиновяване, ако детето не е настанено в детско заведение, всяка работничка или служителка да има право на допълнителен отпуск за отглеждането му до навършване на 2-годишна възраст. Предложената промяна цели уеднаквяване на продължителността на отпуска за майчинство за четвърто и следващо дете с този за първо, второ и трето дете. Така се осигурява равнопоставеност при отглеждането на децата в семейството, независимо от техния брой. В резултат от предложената промяна правото на платен отпуск за майчинство за четвърто и следващо дете ще бъде в размер на две години, а не на година и половина, както досега. Поради това отпада необходимостта от 6-те месеца неплатен отпуск, на който имаха право такива майки.<br /> Предлага се и нова административна мярка &ndash; контролните органи на инспекцията по труда да могат да поставят специален знак в случаите, когато спират дейността на предприятия, производства и обекти, тъй като нарушенията на правилата за здравословни и безопасни условия на труда застрашават живота и здравето на хората.<br /> <br /> <br /> Промените в ЗОВС са разписани подробно<br /> в подзаконовата нормативна уредба<br /> <br /> Правителството одобри промени в подзаконови нормативни актове, с които подробно се разписват приетите в края на м. март т. г. изменения в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. С тях се регламентират основно условията и редът за заемане на длъжности във формирования и организации извън територията на страната, както и в България в състава на многонационални формирования или в международни организации и международни инициативи.<br /> В Правилника за прилагане на ЗОВСРБ се предлага детайлна уредба на изпълнението на военната служба извън територията на страната. Разписани са и условията, на които следва да отговарят военнослужещите, за да участват в операции или мисии. Определен е редът за изпълнение на военна служба и за командироване на цивилни служители в задгранични представителства на България и за заемане на длъжности в международни организации или в други международни инициативи извън територията на страната. Предлага се регламентация на правоотношенията, когато военната служба се изпълнява в състава на многонационални формирования или международни организации/инициативи в България.<br /> С оглед промените в Правилника за прилагане на ЗОВСРБ относно командироването, се правят аналогични промени и в Наредбата за дългосрочните командировки.<br /> Третият документ, изменен на днешното правителствено заседание, е Класификаторът на длъжностите на военнослужещите в МО, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия. Основната част от тях са свързани с направените на миналото заседание на кабинета промени в Устройствения правилник на МО и в други нормативни актове. Например, закриването на центъра за осигуряване на центъра за изследване, изграждане и усъвършенстване на способности на НАТО за управление на кризи и реагиране при бедствия налага да бъдат отменени съответните длъжности от Класификатора; намаляването на личния състав и оптимизирането на дейността на Централното военно окръжие налага прецизиране на длъжностите за военнослужещи в това военно формирование; възлагането на допълнителни функции и задачи на Комендантство &ndash; МО води до създаването на нови организационни звена и нови длъжности и т. н.<br /> <br /> Приеха доклада за състоянието<br /> на администрацията през 2014 г.<br /> <br /> Правителството прие доклада за състоянието на администрацията през 2014 г. Той е структуриран в девет раздела, които отразяват състоянието на администрацията по отношение развитието и оптимизирането на административните структури, човешките ресурси, административното обслужване и регулиране, електронното управление, информационно-комуникационната обезпеченост, достъпа до обществена информация, дейността по установяването на административни нарушения и налагането на административни наказания, антикорупционните мерки, проектите за модернизиране на държавната администрация.<br /> Общата численост на държавната администрация към 31 декември 2013 г. е 140 767,5 щатни бройки (144 832,5 щ. бр. за 2013 г.). В тях са включени и данните за МВР, чиято численост намалява със 7% спрямо предходната отчетна година (51 085 за 2014 г. при 54 913 за 2013 г.).<br /> Без МВР, в министерствата щатовете са общо 7283. През миналата година най-голямо намаление на щатната численост е отчетено в МОСВ &ndash; с 5,3 на сто.<br /> Незаетите щатни бройки в структурите на държавната администрация към 31 декември 2014 г. са 7,2% от общата численост при 8,4% през 2013 г. Значителна част от тях (83,3%) са в централната администрация. Нараства процентът на щатовете, останали незаети за повече от шест месеца (21,8% през 2014 г. при 18,8% през 2013 г.).<br /> В доклада за поредна година се отчита, че редица административни структури нямат възможност да прилагат въведената през юли 2012 г. нова формула за формиране на заплатите, основаваща се на оценката на изпълнението, по начин, който осигурява постигането на целите й. Като основна причина за това те посочват липсата на бюджетни средства. Постигнато на места увеличение на заплатите се дължи или на оптимизиране на числеността и разходите, или единствено на наличието на свободен финансов ресурс към момента. В някои администрации обаче средствата за заплати са на нивата от преди няколко години, въпреки увеличението на обема и обхвата на изпълняваните функции.<br /> В доклада са обобщени данните за състоянието на административното обслужване, администрираните регулаторни режими, работата по изграждане на електронното правителство. Пълният му текст ще бъде публикуван в правителствената интернет страница.<br /> <br /> <br /> АПИ и община Варна получават свободния ресурс<br /> в размер на 1,7 млн. лв. от първото заявление<br /> към Фонд &bdquo;Солидарност&ldquo;<br /> <br /> Министерският съвет реши да предостави свободния финансов ресурс по получените от България средства по &bdquo;Заявление 2014BG16SPО001 за щетите от бедствията от 19 юни 2014 г.&ldquo; към фонд &bdquo;Солидарност&ldquo; на Европейския съюз за ползване от община Варна и Агенция &bdquo;Пътна инфраструктура&ldquo;.<br /> Във връзка с бедствията от лятото на 2014 г. и сериозните щети, понесени от много райони на страната в резултат от проливните дъждове и наводненията, Европейската комисия одобри помощ в размер на 10 542 110 евро по първото заявление за финансиране възстановяването на част от щетите със средства от фонд &bdquo;Солидарност&ldquo;.<br /> Общо 23 са подадените проектни предложения до изтичане на определения краен срок &ndash; 6 април 2015 г., според одобрените от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и национален координатор на помощта от фонд &bdquo;Солидарност&ldquo; изисквания за кандидатстване по процедурата за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Поисканото финансиране е на обща стойност 18 876 992,89 лв. Така по първото заявление остава свободен финансов ресурс от 1 741 582,10 лв.<br /> Предвид ограничените средства и необходимостта от разходването им в срок от 18 месеца от получаването им по сметката на МРРБ, те следва да бъдат разпределени към други, пострадали от бедствието и вече подали проекти, изпълнителни органи. Основните нанесени от бедствието поражения са върху ВиК и пътната инфраструктурата в област Варна, като те надвишават размера на щетите, понесени от всички други органи на местната власт за територията на страната. Предоставянето на свободния финансов ресурс по получените от България средства по първото заявление към фонд &bdquo;Солидарност&ldquo; ще осигури на община Варна и Агенция &bdquo;Пътна инфраструктура&ldquo; допълнителен ресурс за покриване на щетите от бедствието в областта. <br /> <br /> <br /> НКЖИ получава пет имота за изграждане<br /> на интермодален терминал в Пловдив<br /> <br /> Правителството прие решение за прехвърляне на пет имота с обща площ 11 дка на Национална компания &bdquo;Железопътна инфраструктура&rdquo;. Терените са дарени безвъзмездно от община &bdquo;Родопи&rdquo; на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Те попадат в обхвата на проект &bdquo;Изграждане на интермодален терминал в Южен централен район на планиране - Пловдив&rdquo;, който е в процес на изпълнение и се финансира със средства от ОП &bdquo;Транспорт&rdquo; 2007-2013 г.<br /> С друго решение кабинетът прехвърли безвъзмездно правото на собственост върху имот от 7,6 дка на община Свищов.Теренът се намира на ул. &bdquo;33-ти Свищовски полк&rdquo;.Общината ще го използва за подобряване на транспортните връзки в града и изнасяне на трафика встрани от жилищните квартали.<br /> На община Свиленград правителството прехвърли имот, който е с отпаднала необходимост за МВР. Използваният досега от Регионална дирекция &bdquo;Гранична полиция&rdquo; &ndash; Смолян терен е с площ над 293 дка с построена в него двуетажна сграда с площ 60 кв. м. Той се намира в местността &bdquo;Трите могили&rdquo; край с. Мезек и ще бъде използван за нуждите на населението в района.<br /> Община Ивайловград получава управлението върху Средновековната крепост &bdquo;Лютица&rdquo; в местността &bdquo;Акаланската пътека&rdquo;. Археологическият обект ще бъде предоставен на местната власт за срок от 10 години за осъществяване на дейности, свързани с опазването и представянето му. Решението създава възможност за развитие на историческия туризъм в региона.<br /> Променен беше статутът на два имота. За публична държавна собственост е обявена ползваната от Административния съд в Хасково сграда на ул. &bdquo;Преслав&rdquo; №26, а за частна държавна собственост &ndash; контролният автодиагностичен пункт на КАТ край с. Вранско, община Крумовград, който е с отпаднала необходимост за МВР.<br /> Правителството измени три решения за отчуждаване на имоти и части от имоти &ndash; частна собственост, за изграждане на инфраструктурни обекти, за да отстрани допуснати фактически грешки в приложенията, описващи отчуждените имоти. Решенията са 815/2013 за изграждане на Софийския околовръстен път и №№7 и 8 от 2015, свързани с реконструкцията и модернизацията на жп линията Димитровград &ndash; Свиленград.<br /> Агенция &bdquo;Пътна инфраструктура&rdquo; и НК &bdquo;Железопътна инфраструктура&rdquo; следва да уведомят собствениците за промяната на решенията в съответствие с разпоредбата на чл. 26 от Административнопроцесуалния кодекс.<br /> С друго решение кабинетът изключи от горския фонд, поради промяна на предназначението, поземлен имот от 0,9 дка в землището на Сливен. Теренът е необходим за изграждане на напорен водоем с хлораторна станция. Община Сливен ще заплати 2594 лв. за промяна на предназначението.<br /> <br /> <br /> Почетното консулство на България в Ерусалим<br /> ще покрива територията на Южен Израел<br /> <br /> Правителството одобри промени в решение от 2007 г., изменено през 2012 г., с които определя нов обхват на консулския окръг на почетното ни консулство в Израел &ndash; Южен Израел. Почетното консулство, което се ръководи от г-н Мони Леон Бар, е със седалище в Ерусалим.<br /> Територията на Централен Израел се покрива от консулската служба към посолството на България в Тел Авив.<br /> <br /> <br /> Определено е възнаграждението, което българските военнослужещи ще получават за срока<br /> на участието си в мисията &bdquo;Решителна подкрепа&rdquo;<br /> <br /> Правителството допълни решението си от м. март т. г. за изпращане на до 21 военнослужещи от Националния мобилен комуникационно-информационен модул с личното им въоръжение и екипировка в мисията на НАТО в Афганистан &bdquo;Решителна подкрепа&rdquo; от 1 юли 2015 г. С допълнението се определя възнаграждението, което българските военнослужещи ще получават за срока на участието си в мисията.<br /> Включването на новите текстове в РМС 167/2015 се налагат, тъй като постановлението от 2003 г. за определяне възнагражденията на кадровите военнослужещи при участие на България в операции по поддържане на мира и в мисии, провеждани под егидата на международни организации, вече е с отменено законово основание, а новата нормативна уредба, засягаща финансовите условия за изпращането на български военнослужещи за участие в операции и мисии извън страната, е в процес на преразглеждане.<br /> Допълненото РМС 167/2015 ще служи за основание за изплащане на възнагражденията, които са в същите размери, каквито са определени в постановлението от 2003 г.<br /> <br /> За ратификация е предложено изменението<br /> в Споразумението за консултантски услуги<br /> в отрасъл ВиК със Световната банка<br /> <br /> Правителството предлага на Народното събрание да ратифицира подписаното на 8 май т. г. Споразумение за предоставяне на консултантски услуги за подкрепа при засилване функциите и изграждане на капацитет в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). С изменението срокът на действие на споразумението между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Международната банка за възстановяване и развитие (Световна банка) се удължава до края на м. октомври т. г.<br /> Дейностите по Споразумението се изпълняват в рамките на проект &bdquo;Подкрепа на реформата в отрасъл ВиК&rdquo;, финансиран по Оперативна програма &bdquo;Околна среда&rdquo; 2007-2013 г. съгласно договор за безвъзмездна финансова помощ от 20.06.2012 г.<br /> Като част от консултантските услуги по подписаното Споразумение е предвидено оказване на техническа помощ на КЕВР в частта регулиране на отрасъл &bdquo;ВиК&rdquo; чрез подпомагане при измененията на регулаторната рамка, изготвяне на предложения за организационна промяна и укрепване на капацитета на Комисията за осъществяване на правомощията й.<br /> С изменението до 31.10.2015 г. се удължава срокът за изготвяне на Окончателен доклад за прилагане на измененията в регулаторната рамка, с оглед по-пълното възползване от българска страна от консултантските услуги на банката при изпълнението на Плана за действие към Стратегията за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията в Република България 2014-2023 г. и изпълнението на предварителните условия за усвояването на средствата от европейските фондове в периода 2014-2020 г. в сектор &bdquo;Води&rdquo;.<br /> <br /> <br /> Утвърдено е споразумението с Азербайджан<br /> за сътрудничество в областта на информационните технологии и електронното управление<br /> <br /> Правителството утвърди Споразумението между България и Азербайджан за сътрудничество в областта на електронните съобщения, информационните технологии и електронното управление. Документът беше подписан на 4 март т. г. при посещението на президента на Азербайджан Илхам Алиев в София.<br /> Споразумението предоставя възможност за развитие на двустранните отношения в електронното управление, информационната сигурност, стандартизацията, политиките за развитие на информационното общество, подпомагане на развитието на бизнес отношенията в сектора.<br /> <br /> <br /> Договаряме сътрудничество с Гърция, Албания<br /> и Косово в областта на образованието, науката<br /> и културата<br /> <br /> Правителството одобри проектите на три двустранни документа на България за сътрудничество в областта на образованието, науката и културата с Гърция, Албания и Косово. Те са със срок на действие 2015-2017 г.<br /> С Косово предстои да бъде сключена спогодба в областта на културата. С нея се регламентират възможностите за сътрудничество в областта на театъра, литературата, книгоиздаването, библиотечното и музейно дело, изобразителното изкуство, нематериалното културно наследство, киното, музиката и танца. Уточняват се ангажиментите на двете страни по опазването на историческото и културното наследство. Защитата на авторските права и предотвратяване на незаконния износ, внос и трансфер на културни ценности също са приоритети в спогодбата.<br /> С Гърция и Албания се договарят програми за сътрудничество в областта на образованието, науката и културата.<br /> Програмите насърчават взаимното сътрудничество, контактите, обмена на информация и опит в различните сфери на образованието, науката, изкуството, културата и културния туризъм, опазването на културното наследство и спорта, реализирането на конкретни инициативи, като обмен на учени и специалисти в областта на висшето образование, разширяване на преките контакти между висшите училища и научни организации, професионалното сътрудничество между националните информационни агенции и радио- и телевизионни организации, размяната на покани за участие в международни прояви, организирани на територията на двете страни. Предвижда се и предоставяне на стипендии за редовно обучение, следдипломна квалификация и езикови курсове.<br /> <br /> Актуализиран е съставът на работната група<br /> за институционална подкрепа на инвестиционен проект в община Елин Пелин<br /> <br /> Правителството актуализира състава на междуведомствената работна група, създадена за осигуряване на институционална подкрепа при изпълнение на приоритетния инвестиционен проект &bdquo;Ваканционно-развлекателен комплекс Св. София&ldquo; в община Елин Пелин.<br /> С промяна на РМС 568/2014 г., с което беше създадена работната група, съставът й се привежда в съответствие с актуалната структура на Министерския съвет. Работната група ще се съпредседателства от заместник-министър на икономиката и заместник-министър на туризма, а неин секретар ще бъде представител на Българската агенция за инвестиции. Конкретните имена на участниците ще бъдат определени със заповед на министър-председателя.<br /> <br /> <br /> България и Украйна ще подпишат спогодба<br /> за експлоатацията на железопътните фериботи между двете страни<br /> <br /> Правителството одобри проект на Спогодба между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията на България и Министерството на инфраструктурата на Украйна за установяване на специален режим на експлоатация на железопътните фериботи между двете страни по предварително установен ред.<br /> Чрез подписването на спогодбата ще бъде разрешен проблемът с допустимия брой лица, които могат да бъдат на борда на фериботен кораб като придружаващи товара. Техният максимален брой е 92-ма при 12 според сега действащите договорености.<br /> <br /> <br /> Одобрени са резултатите от последното заседание<br /> на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство<br /> <br /> Правителството одобри резултатите от заседанието на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарство, проведено на 20 април в Люксембург. От българска страна в него участва министърът на земеделието и храните Десислава Танева.<br /> По време на заседанието Съветът постигна общ подход по предложението за регламент за създаване на многогодишен план за запасите от треска, херинга и цаца в Балтийско море. Това ще направи възможно започването на преговори между Парламента и Съвета с оглед постигането на политическо споразумение между институциите на ЕС.<br /> Съветът прие заключения относно позицията, която да бъде заета от ЕС и неговите държави-членки на 11-ата сесия на Форума на ООН за горите, който ще се проведе в периода 4-15 май в Ню Йорк. Заключенията подчертават значението на устойчивото управление на горите и тяхната многофункционалност с оглед справянето с основни предизвикателства като климатичните промени и обезлесяването.<br /> В точка &bdquo;Други въпроси&ldquo; Комисията представи на министрите информация относно сътрудничеството си с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) в областта на земеделието и развитието на селските райони. Договореният модел на инструмент има за цел да улесни достъпа до финансиране за фермерите и другите бизнеси в селските райони. Държавите-членки и регионите могат да адаптират и използват модела за създаване на финансов инструмент, финансиран от техните програми за развитие на селските райони в рамките на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони - за осигуряване на заеми за инвестиции във функционирането на стопанството, обработката и маркетинга, стартирането на бизнес и много други дейности. Комисарят по земеделие и развитие на селските райони Фил Хоган посочи, че много малка част от одобрените вече програми за развитие на селските райони (ПРСР) съдържат финансови инструменти. Комисарят счита, че използването на схемите, договорени с ЕИБ, е много важно за успешното прилагане на реформираната Обща селскостопанска политика. Г-н Хоган подчерта, че ПРСР на държавите-членки възлизат на около 50 млрд. евро, от които до този момент само 400 милиона евро са отделени за финансови инструменти. <br /> <br /> <br /> В администрацията на МС се създава дирекция &bdquo;ОП &bdquo;Добро управление&rdquo;<br /> <br /> Правителството одобри промени в Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.<br /> С промените се създава нова дирекция &ndash; &bdquo;Оперативна програма &bdquo;Добро управление&rdquo;, на основата на съществуващите дирекции &bdquo;ОП &bdquo;Техническа помощ&rdquo; в администрацията на МС и &bdquo;ОП &bdquo;Административен капацитет&rdquo; в Министерството на финансите. Новата дирекция ще изпълнява функциите на управляващ орган на ОП &bdquo;Добро управление&rdquo; през новия програмен период.<br /> Създава се и самостоятелен отдел &bdquo;Управление на проекти&rdquo;. Чрез него ще се осигури администрирането на проекти по оперативни програми, по които администрацията на МС е конкретен бенефициент.<br /> Щатното обезпечаване на новите административни звена е за сметка на преструктуриране на администрациите на МС и МФ.<br /> <br /> <br /> Отпуснати са средства за изплащане<br /> на обезщетения по споразумения<br /> за забавено правосъдие<br /> <br /> Правителството одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерството на правосъдието в размер на 276 320 лв. Средствата са предвидени в централния бюджет. Те са за изплащане на обезщетения през първото тримесечие на 2015 г. по сключени споразумения за нарушени права на разглеждане и решаване в разумен срок на дела по приключили граждански, административни и наказателни производства.<br /> Тази мярка е регламентирана в Закона за съдебната власт като начин за компенсиране на гражданите и юридическите лица, пострадали от забавено правосъдие. Техните заявления срещу актове, действия или бездействия на органите на съдебната власт, с които е нарушено правото им на разглеждане и решаване на делото в разумен срок, се подават в Инспектората към Висшия съдебен съвет. Проверката и произнасянето по заявленията се извършват в 6-месечен срок, а обезщетенията се изплащат чрез бюджета на Министерството на правосъдието въз основа на сключено споразумение.<br /> <br /> <br /> Владимир Иванов е определен за председател<br /> на Държавната комисия за стоковите борси<br /> и тържищата<br /> <br /> Правителството освободи членовете на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата поради изтичане на мандата им и определи новия състав на Комисията за следващия петгодишен мандат. Досегашният член на Комисията Владимир Иванов става неин председател, Дарин Ангелов запазва позицията си като член на Комисията и през новия й мандат, а за втори член е определен Калин Стануков.<br /> Държавната комисия по стоковите борси и тържищата е държавен орган към Министерския съвет, който регулира и контролира създаването и дейността на стоковите борси, клиринговите къщи, стоковите тържища, пазарите на производителите, самостоятелните обекти и брокерите, извършващи дейност на стокова борса, по ред и начин, определени в Закона за стоковите борси и тържищата. Комисията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София. Председателят й е второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на икономиката.<br /> Съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗСБТ, Комисията се състои от председател и двама членове. Те се назначават и освобождават от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката и имат мандат пет години.<br /> <br /> <br /> Правителството одобри българското становище<br /> по дело пред Съда на ЕС<br /> <br /> Правителството одобри позицията на България по дело Становище 1/15 на Съда на Европейския съюз, образувано по искане на Европейския парламент за становище относно съвместимостта на Договорите и Хартата на основните права на ЕС със Споразумението между ЕС и Канада за предаване и обработка на резервационни данни на пътниците.<br /> Темата за използването на резервационните данни като източник на информация в борбата с тероризма и тежката трансгранична престъпност е особено актуална. Терористичните атаки, извършени от началото на 2015 г., за пореден път показват необходимостта от активно сътрудничество в международен план, което да даде своевременен отговор на общите заплахи пред сигурността. България винаги е подкрепяла приемането на европейска директива за използването на резервационните данни на пътниците.<br /> Конкретно по отношение на Споразумението между ЕС и Канада, позицията на страната ни е, че то е съвместимо с Договорите и Хартата и разпоредбите на чл. 82, &sect;1, б. г) и чл. 87, &sect;2, б. а) от Договора за функционирането на ЕС съставляват адекватно правно основание за акта на Съвета относно сключване на предвиденото споразумение.<br /> Участието в делото ще даде възможност още веднъж и по категоричен начин България да изрази подкрепа за използване на резервационните данни в борбата с тероризма и трансграничната престъпност и да се включи в процеса на правораздаване по този въпрос.<br /> <br /> Приет е Първият национален план за действие<br /> за взаимна оценка на регулираните професии<br /> в държавите-членки<br /> <br /> Правителството прие Първия национален план за действие за взаимна оценка на регулираните професии в държавите-членки съгласно чл. 59 &bdquo;Прозрачност&ldquo; от изменената директива 2005/36/ЕО относно признаването на професионалните квалификации (изменена с Директива 2013/55/ЕО) и Съобщението на Комисията до Европейския парламент, Съвета и Европейския икономически и социален комитет относно оценката на националното регулиране на достъпа до професии в Република България.<br /> В Първия национален план за действие са включени регулираните професии в първия клъстър, определен от Европейската комисия, в секторите &bdquo;Услуги&ldquo;, &bdquo;Строителство&ldquo;, &bdquo;Промишленост&ldquo;, &bdquo;Производство&ldquo;, &bdquo;Недвижими имоти&ldquo;, &bdquo;Транспорт&ldquo; и &bdquo;Търговия на едро и дребно&ldquo;. До 18 януари 2016 г. МОН трябва да изготви Втори национален план за действие с включени регулираните професии във втория клъстър в секторите &bdquo;Образование&ldquo;, &bdquo;Развлекателни услуги&ldquo;, &bdquo;Финансови услуги&ldquo;, &bdquo;Здравни и социални услуги&ldquo;, &bdquo;Мрежови услуги&ldquo;, &bdquo;Публична администрация и сигурност&ldquo;, &bdquo;Селско и горско стопанство и минодобив&ldquo;, &bdquo;Туризъм&ldquo; и &bdquo;Други услуги&ldquo;.<br /> Планът представя настоящата нормативна уредба, отнасяща се за всяка една регулирана професия в България, основните цели, предложените мерки и необходимите действия, които трябва да бъдат предприети във връзка с взаимната оценка на регулираните професии в държавите-членки.<br /> Предложените мерки са насочени към подобряване и улесняване на достъпа до професиите чрез отстраняване на съществуващите бариери и ограничения за упражняване на определена професия и изисквания, въвеждащи пряка или косвена дискриминация въз основа на гражданство или място на пребиваване, насърчаване на свободното движение на специалисти, увеличаване на мобилността, гарантиране на по-ефикасно и прозрачно признаване на професионалните квалификации, преглед на обхвата на запазени дейности, административните изисквания и рисковете пред достъпа до всяка една професия.<br /> Проектът на Първия национален план за действие за взаимна оценка на регулираните професии в държавите-членки е публикуван в интернет страницата на Министерството на образованието и науката. <br /> <br /> Юсуф Бабечки, Мустафа Юмер и Али Орманлъ<br /> са предложени за удостояване с орден<br /> &bdquo;За гражданска заслуга&rdquo;<br /> <br /> Правителството предлага на Президента на Република България да награди с орден &bdquo;За гражданска заслуга&rdquo; &ndash; първа степен, Юсуф Юсеинов Бабечки, Мустафа Ибрахим Юмер и Али Осман Орманлъ.<br /> Те са сред видните дейци на демократичната опозиция в България, играли ръководна роля в неформалните организации, които обхващат голяма част от мюсюлманите в страната и ги повдигат на мирен протест срещу режима в защита на основни човешки права.<br /> Юсуф Бабечки, Мустафа Юмер и Али Орманлъ са личности, които са се противопоставяли под една или друга форма на установеното статукво. Посветили са усилията и живота си да променят ситуацията в родината си. Всички те са се противопоставяли по един или друг начин на съществувалите порядки и са полагали усилия, всеки български гражданин да може да развива знанията и потенциала си свободно в собствената си държава и да има право на достоен живот.<br /> <br /> <br /> Одобрена е българската позиция за заседанието<br /> на Съвета на Международната банка<br /> за икономическо сътрудничество<br /> <br /> Правителството одобри позиция на българската делегация за предстоящото заседание на Съвета на Международната банка за икономическо сътрудничество (МБИС), което ще се проведе на 8 и 9 юни в Москва.<br /> На срещата ще се обсъжда приемане на решение относно ликвидация на Банката. С оглед улесняване на държавите-членки при вземане на обективни решения по предложението, на заседание на Съвета на МБИС през 2014 г. е взето решение за изготвяне на финансов анализ на състоянието на Банката от независима международна компания. Основните изводи от проведения от компанията &bdquo;ПрайсуотърхаусКупърс Раша Б.В.&ldquo; финансов анализ на състоянието на МБИС не предоставят обосновани аргументи и основания за подкрепа на предложението за прекратяване на дейността на Банката. На основание на този финансов анализ правителството на България не подкрепя решение за ликвидация на МБИС и свързани с ликвидация действия, процедури и документи.<br /> България е член на Международната банка за икономическо сътрудничество от създаването й през 1963 година. Страни-членки на банката са още Русия, Чехия, Полша, Румъния, Словакия, Монголия и Виетнам. МБИС има уникален статут, като независимо от участието си в капитала всяка страна има равни права при взимане на решения. Също така Банката не е включена в списъка на финансови институции, към които се прилагат ограничителни мерки от Съвета на Европейския съюз, което е позитивен фактор за осъществяването на дейността й на територията на страните-членки на ЕС, акционери в МБИС.<br /> През последните години българската делегация в Съвета на МБИС полага усилия за реорганизирането на Банката и превръщането й в модерна международна финансова институция с кредитен рейтинг и добри възможности за кредитиране на бизнеса в страните-членки. <br /> <br /> Одобрена е българската позиция по препоръката<br /> на ЕК за актуализацията през 2015 г. на НПР<br /> <br /> Министерският съвет прие становище на България по предложението за препоръка на Съвета относно Националната програма за реформи &ndash; актуализация за 2015 г., и становище на Съвета относно Конвергентната програма (2015-2018 г.) на Република България.<br /> През 2015 г. акцентът за България е поставен върху по-малко на брой, но по-неотложни проблеми, които следва да бъдат преодолени и адресирани с навременни действия. Петте препоръки са насочени основно към преодоляване на идентифицираните през февруари прекомерни макроикономически дисбаланси.<br /> Тази година пакетът от предложения за специфични препоръки е публикуван по-рано, което ще позволи провеждането на многостранно наблюдение и задълбочена дискусия с държавите-членки по специфичните препоръки, преди представянето им за одобрение от Съвета по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси и от Съвета по икономически и финансови въпроси, респективно на 18 и 19 юни 2015 година. <br /> <br /> България потвърди ангажимента си за строеж<br /> на Втората фаза от обхода на Габрово<br /> <br /> Правителството потвърди ангажимента на България за строителството на Фаза II от проекта &bdquo;Обход на гр. Габрово&rdquo;, включваща тунел под връх Шипка, съгласно индикативните стойности в размер до 520 млн. лв., при наличие на свободен финансов ресурс в рамките на бюджета на Оперативна програма &bdquo;Транспорт и транспортна инфраструктура&rdquo; 2014-2020, и/или със средства от държавния бюджет на България при спазване на изискванията на Закона за публичните финанси. Тази фаза е предвидена за изпълнение през периода 2016-2020 г. и включва строителство на участък с дължина 10,87 км и 3,22 км тунел под връх Шипка.<br /> Фаза I, която е в процес на изпълнение, включва строителството на участък с дължина 23,25 км и етапна връзка на обхода със съществуващия първокласен път между Велико Търново и Габрово, както и изготвяне на разширен идеен проект за тунела под връх Шипка. Средствата за реализиране на проекта са осигурени чрез подписан на 14.05.2013 г. договор за безвъзмездна финансова помощ между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Агенция &bdquo;Пътна инфраструктура&rdquo; на стойност 98 562 050,88 лв.<br /> Строителните дейности по тази фаза са стартирали. Етап I е по същество завършен, като на 03.12.2013 г. е подписан Акт 15. В ход е строителството на етап II. Изграждането на етапи III и IV и етапната връзка ще стартира в най-скоро време след приключване на отчуждителните процедури на засегнатите имоти.<br /> Обходният път на Габрово е част от Трансевропейски коридор IX Букурещ &ndash; Русе &ndash; Димитровград &ndash; Александруполис. Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на страната и е възлова точка при движението на транспортните потоци в посока Север - Юг.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />