С около левче се очаква да се вдигне цената на билета от София до Бургас или Варна при влизането в сила от 16 август на тол системата. Това сочи един от вариантите на тарифата, който е бил представен от ръководството на МРРБ на първата от серия предвидени срещи с представители на превозвачите, пише в. Монитор.

Изчисленията са според средно заети в автобуса 20 места, уточняват от ведомството. Билетът за Бургас би поскъпнал с 0,89 лв., а до Варна - 1,06 лв. От общо 23 описани дестинации разходите на пътник се увеличават заради тол таксата от 0,08 лв. за пътуване между София и Перник със средно 10 души в салона и до 1,34 между Пловдив и Бургас, със заети към 15 места.

Тол таксите за автобусите са еднакви и за аутобаните и останалите държавни пътища, като варират от 0,049 лв на километър за най-екологичните с клас на двигателя Euro 6 до 0,098 лв./км за най-старите с Euro 1 и 2. При камионите над 12 тона с 2-3 и повече оси предлаганите цени варират от 0,209 лв./км до 0,849 лв./км. За товарните превозни средства от 3,5 до 12 т тарифата е от 0,78 лв./км за най-екологичните камиони до 0,156 лв/км за най-старите.

Хранителните стоки ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от средата на август, сочат още сметките на МРРБ. Най-ниско е увеличението при цените на месото - с 0,22%, а най-високо при безалкохолните и минералната вода 3,89%.

„Някои от второкласните и третокласните пътища, които са в добро състояние, ще бъдат включени в тол системата“, уточни регионалният министър Петя Аврамова. По думите й цените на тол таксите, които са заложени в предложението на консултанта Световната банка за автомобилите от 3,5 до 12 т, са най-ниските в Европа. За тези над 12 т са средни за Европа, а тези за автобуси - ниски.

Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи смята за сбъркана философията на пресмятане на тарифите.

„В Германия по аутобан се плащат по 24,6 ст./км, в Белгия - по 33 ст., Чехия - 32 ст., в Словакия - 36,9 ст./км, а България 47 или 42 ст. Освен това защо тировете у нас от същия клас да трябва да плащат много повече от автобусите“, поясни браншовикът. „Тол таксата е справедливата система, но защо в нея се вкарват и пътищата от втори и трети клас, след като по тях няма транзитен трафик“, добави Арабаджиев.

„Около 11 пъти ще скочат разходите за пътни такси на автобусните фирми обслужващи маршрута от София до Видин, в сравнение с винетката, която сега се плаща“, каза по повод на срещата на бранша в МРРБ Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според него въпросните разходи ще се отразят на цената на билета.

„Не цялата републиканска пътна мрежи влиза в обхвата на тол системата - около 50% ще бъде със заплащане 
по преминаване по нея“, уточни регионалният министър Аврамова.

„Разглеждаме вариант, при който 10 700 км от републиканската пътна мрежа да бъде в обхвата. Няма да се превърнем в убийците на транспортния бранш. Затова проявяваме разбиране към тях, но това, което сме започнали като политика, ще успеем да го довършим“, заяви зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той допълни, че според доклада на консултанта по проекта - Световната банка се очакват максималните приходи от тол таксите за година да достигнат 1,160 млрд. лв.

„Около 1 млрд. лв. са необходими, за да може АПИ да изпълнява своите задължения и да се движим по-добра пътна мрежа“, припомни Петя Аврамова.

Шефът на тол системата проф. Олег Асенов поясни, че доставчиците на услугата за системата (посредниците) ще получават от 2% до 7% от приходите.